• sininen

Omföderskor, hur länge hade ni eftervärkar?

Nu är min dotter tre dygn och jag har fortfarande smärtsamma eftervärkar så nu undrar jag hur länge ska jag förvänta mig att det ska hålla på?

Emellanåt gör dom så ont att mina tår krullar sig när jag ammar. =/ 

• Svar på tråden Omföderskor, hur länge hade ni eftervärkar?
  • Vilda Tiger

Jag hade RIKTIGT onda eftervärkar i fyra, fem dagar. Ganska onda i ungefär två veckor. Sedan halvonda i två till, om jag minns rätt. Tror dock inte att många har ont så länge som jag hade. :)

• sininen
    Vilda Tiger skrev 2010-10-14 21:16:06 följande:
    Jag hade RIKTIGT onda eftervärkar i fyra, fem dagar. Ganska onda i ungefär två veckor. Sedan halvonda i två till, om jag minns rätt. Tror dock inte att många har ont så länge som jag hade. :)
    Shit, stackaren! Du pratade inte med en BM om det?
  • Vilda Tiger
    justmystica skrev 2010-10-14 21:16:53 följande:
    Shit, stackaren! Du pratade inte med en BM om det?
    Nä, jag bara käkade Ipren och härdade ut.
  • bizzziie

Ajaj!! Eftervärkar hade jag i 5-6 dagar! Fy vad onda dom var!! Grät av smärta!! hade ingen aning om att det var så pass mkt värre andra gången!! Men håll ut, dom är snart borta!

• vittra

Jag hade kännbara o ungefär 2 veckor, ordentligt smärtsamma de första 3-4 dagarna och efter drygt en vecka slutade jag med smärtstillande. Första gången hade jag däremot inte tillstymmelse till eftervärkar.

• Shininganne

Nu efter tredje barnet åt jag smärtstillande i 4-5 dagar ungefär. De första dagarna gjorde det så ont så jag kräkte varje gång. Det har blivit värre och värre för varje barn så jag förstår ju vad jag ska ställa in mig på till nästa gång Tyst

Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • sininen
    Shininganne skrev 2010-10-14 22:36:02 följande:

Nu efter tredje barnet åt jag smärtstillande i 4-5 dagar ungefär. De första dagarna gjorde det så ont så jag kräkte varje gång. Det har blivit värre och värre för varje barn så jag förstår ju vad jag ska ställa in mig på till nästa gång Tyst

Ajaj! Stackaren! Uch, här blir det inga fler barn haha! 

Tar ni vanlig panodil/alvedon mot smärtorna? Jag tar inget alls nu för jag tycker inte att dom hjälper ändå. Onödigt att proppa i sig det då.
  • Astrid83

Är eftervärkarna andra gången som jobbigast när man ammar?

• bizzziie

Astrid83: Ja absolut värst då (vilket inte direkt stimulerar utdrivningen då man spänner sig som en fjäder o gråter)! Men dom känns även mellan amningarna..
    Jag fick livmoderinfektion och fick därför förutom antibiotika även livmodersammandragande medicin och de gjorde ju inte eftervärkarna bättre direkt!! Aaaaaj!! Men jag fick diklofenak 50mg, det hjälpte helt ok (dom använder jag vid migrän annars så de är rätt starka) och det finns ju 25mg receptfritt på Apoteket så prova det! Man kan ta diklofenak och panodil/Alvedon tillsammans om man har riktigt ont! Acetylsalisylsyra (tex Ipren) ska man akta sig för under amning! En enstaka är ingen fara men bättre att inte ta dom alls.

• sininen

Jag ska prata med dom på spec.förlossningen idag, jag ska ändå vaccineras så då kan jag ta upp det med eftervärkarna. Jag hoppas att dom ger med sig snart för emellanåt får jag en väldigt ledsen bebis för jag måste ta en paus från amningen ibland mitt i. =/

• yatzy

Jag minns knappt ... hade inga eftervärkar på mina två första, kom först efter tredje och var aldrig så illa att jag behövde smärtstillande. Gissar på 2-3 dagar ... Inser att jag haft det bra! Men känner igen det att de kom under amningen, ja. 

• Astrid83

Tack för svar! Hmm....då ska man kanske vara lite beredd på att det kan göra rätt ont nu efter andra gången (BF på tisdag) Tyckte iofs att det var jäkligt jobbigt redan första gången, men det var nog mest för att ingen hade förvarnat om det. Men se till att ha värktabletter hemma nu helt enkelt...

• sininen
    Astrid83 skrev 2010-10-15 09:43:24 följande:
    Tack för svar! Hmm....då ska man kanske vara lite beredd på att det kan göra rätt ont nu efter andra gången (BF på tisdag) Tyckte iofs att det var jäkligt jobbigt redan första gången, men det var nog mest för att ingen hade förvarnat om det. Men se till att ha värktabletter hemma nu helt enkelt...
    Vad spännande! Jag hoppas att du slipper eftervärkarna den här gången.

Förresten hur vet man om man har fått en infektion?
  • Alis volat propriis

5 dagar hade jag eftervärkar när jag ammade (andra barnet), tog ipren (som bm på bb rekomenderade, det skulle vara extra bra mot när mjölken rinner till o det gör ont i brösten).

• frk Carlsson

Efter andra barnet upplevde jag inte att jag hade ngr som helst eftervärkar. Vet faktiskt inte varför, men en hypotes är att jag hade så FRUKTANSVÄRT mkt eftervärkar med barn nr 1 som snittades, att värkarna efter barn nr 2 liksom inte uppfattades som onda ... Nu efter barn nr 3 så hade jag ont i magen när jag ammade under de första dagarna, men efter typ 1 v så var de borta. Jag bet bara ihop och grinade lite.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Shininganne
    justmystica skrev 2010-10-14 22:39:59 följande:
    Ajaj! Stackaren! Uch, här blir det inga fler barn haha! 

Tar ni vanlig panodil/alvedon mot smärtorna? Jag tar inget alls nu för jag tycker inte att dom hjälper ändå. Onödigt att proppa i sig det då.
    Jag vågade inget annat än att knapra panodil. Inbillade mig att det hjälpte lite iaf Medans jag låg på egenvården fick jag någon mer värktablett men vad den hette har jag ingen aning om
    Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • Smillasmatte

Usch... det verkar som om det blir värre för varje barn??Förvånad Kommer ihåg att det var värre med nummer 2 än med nummer 1... Och nu är snart nummer 3 ute... hujeda mig..Skrikandes Antar att man får gardera sig ,bita sig i läppen härda ut o knapra alvedon och panodil..??Obestämd

• fru Elle

Kände inte av några eftervärkar med vårt första barn. Förberedde mig på att få onda eftervärkar denna gången då jag hade läst att de blir värre efter varje förlossning. Men kände inte av eftervärkar denna gången heller.

Molly 080302 och Harry 100702
  • Li79

Hade inga med första barnet men med andra gjorde det jätteont i 5-6 dagar vid amning.

Svar på tråden Omföderskor, hur länge hade ni eftervärkar?