• Anonym (assistent)

Personliga assistenter - hur pigg förväntas man vara under ett 12h-pass?

Jag arbetar som personlig assistent och går snart upp i heltid.

Under vissa helger kan det vara att man jobbar mellan 12 och 13 timmar, det går bra en dag men ibland kan dessa pass vara 4 dagar på raken.
    Jag börjar kring 10, och går då upp vid 8 för att göra mig iordning och åka till jobbet, brukaren ligger oftast och sover när jag kommer till jobbet och är då pigg ända fram till kvällen.

12h-passen slutar i regel runt 11 på kvällen, ibland 12, och när dessa pass ligger flera dagar i rad innebär det att jag i princip går hem och lägger mig direkt, givetvis är jag skittrött dagen efter, eftersom jag inte får tillräckligt med sömn.

De andra assistenterna jobbar på samma vis och verkar inte ha några problem med det, inte jag heller egentligen men jag blir givetvis väldigt utmattad.

Ni andra assistenter, jobbar ni också så långa pass?
    Hur tacklar ni det?
    Vad kan man egentligen förvänta av en assistent som jobbar så? Måste man vara helpigg under hela arbetspasset?

• Svar på tråden Personliga assistenter - hur pigg förväntas man vara under ett 12h-pass?
  • Lei

Jag jobbar 11h pass och det är en vane sak. I början var det jobbigt men man får se till att vila de dagarna man jobbar och ha ett socialt liv de dagarna man är ledig.

Självklart måste du vara helpigg under hela arbetspasset, om du inte klarar av det måste du nog ta upp det med din arbetsgivare och diskutera om möjligheten att förkorta passet.