• Anonym (assistent)

Personliga assistenter - hur pigg förväntas man vara under ett 12h-pass?

Jag arbetar som personlig assistent och går snart upp i heltid.

Under vissa helger kan det vara att man jobbar mellan 12 och 13 timmar, det går bra en dag men ibland kan dessa pass vara 4 dagar på raken.
    Jag börjar kring 10, och går då upp vid 8 för att göra mig iordning och åka till jobbet, brukaren ligger oftast och sover när jag kommer till jobbet och är då pigg ända fram till kvällen.

12h-passen slutar i regel runt 11 på kvällen, ibland 12, och när dessa pass ligger flera dagar i rad innebär det att jag i princip går hem och lägger mig direkt, givetvis är jag skittrött dagen efter, eftersom jag inte får tillräckligt med sömn.

De andra assistenterna jobbar på samma vis och verkar inte ha några problem med det, inte jag heller egentligen men jag blir givetvis väldigt utmattad.

Ni andra assistenter, jobbar ni också så långa pass?
    Hur tacklar ni det?
    Vad kan man egentligen förvänta av en assistent som jobbar så? Måste man vara helpigg under hela arbetspasset?

• Svar på tråden Personliga assistenter - hur pigg förväntas man vara under ett 12h-pass?
  • Lei

Jag jobbar 11h pass och det är en vane sak. I början var det jobbigt men man får se till att vila de dagarna man jobbar och ha ett socialt liv de dagarna man är ledig.

Självklart måste du vara helpigg under hela arbetspasset, om du inte klarar av det måste du nog ta upp det med din arbetsgivare och diskutera om möjligheten att förkorta passet.
    Självklart är man tröttare mot slutet av dagen och vissa dagar är man tröttare än andra men jag anser att man måste hålla sig alert på jobbet då man jobbar med någon som behöver ens stöd och man är antagligen personens armar och ben. Du kanske ger mediciner etc i slutet av arbetspasset och då kan man ju inte dåsa bort och göra fel. Men man är ju inte mer än människa så visst kan man vara trött ibland även om man har ett 8-17 jobb också men om du är helt slut varje dag kanske du ska prata med den du jobbar för om ändring av schema. 

• Anonym (Natta)

Tidigare jobbade jag dagpass på 14h. Jag förväntades vara tiptop hela tiden, något jag inte tycker är konstigt. Om du tycker passen är för långa, kan ni inte se över schemat?

Jag tänker mig också att det beror på vad det är för brukare, hos en del är det så mycket fyskiskt/psykiskt att man är helt slut efter några timmar - medans det hos vissa inte alls känns att man jobbat 14h.

• Anonym (cp-mamman)

Skulle aldrig låta mitt barns assistenter jobba så många timmar i sträck. Sköter själva assistansen och anställningar samt schemaläggningar, och jag vill ha pigga och glada assistenter som kommer och tar över. Inte trötta, utarbetade och hålögda.
    Mitt barns välbefinnande är direkt sammankopplat med assistenteras välbefinnande, pigga assistenter ger gladare barn om man så säjer.
    Risken för misstag, arbetsskador och olyckor ökar om man är trött. Man kan skada sej själv likväl som sin brukare. Det är oacceptabelt att man utsätter brukare och assistenter för såna risker.
    Trist att ni har så dåliga scheman.

• Anonym (assistent)

Min brukare tar inga mediciner.

Exempel, en gång i månaden jobbar jag fyra 12timmars pass på raken.

Jag kan alltså sluta klockan 12, är sedan hemma 00:30 då jag genast går och lägger mig.
    Nästa pass börjar 9 på morgonen följande dag, det tar två timmar för mig att göra mig iordning och ta mig till jobbet.

Det innebär att jag får sova mindre än 8 timmar och är givetvis väldigt trött på jobbet dagen därpå.

De andra assistenterna verkar inte ha några problem med det, det är en tjej till som jobbar så, jag skulle vilja fråga henne hur hon orkar men jag vågar inte ifall att hon säger till min arbetsgivare att jag pratat med henne.

• Anonym
    Anonym (cp-mamman) skrev 2010-10-16 08:17:56 följande:
    Skulle aldrig låta mitt barns assistenter jobba så många timmar i sträck. Sköter själva assistansen och anställningar samt schemaläggningar, och jag vill ha pigga och glada assistenter som kommer och tar över. Inte trötta, utarbetade och hålögda.
    Mitt barns välbefinnande är direkt sammankopplat med assistenteras välbefinnande, pigga assistenter ger gladare barn om man så säjer.
    Risken för misstag, arbetsskador och olyckor ökar om man är trött. Man kan skada sej själv likväl som sin brukare. Det är oacceptabelt att man utsätter brukare och assistenter för såna risker.
    Trist att ni har så dåliga scheman.
    Alla är inte lika rädda om sina assistenter tyvärr.. 

På mitt jobb är de längsta passen 12 och 14 h. 12-timmarspassen ligger på helgerna och därutöver så förekommer en del 14-timmarspass i veckorna. Håller dock med inlägg 2 att det är en oerhörd skillnad att jobba långpass beroende på var man jobbar (och även med vem)! Personlig assistans är ett oerhört slitigt arbete, även om en del har turen att hamna på "drömställen".. 
  • Anonym (16)

Hej.. På mitt jobb så jobbar man mellan 7-23 och förväntas att vara pigg och glad hela tiden... INTE lätt... Jag får då gå upp redan kl 5 för frukost och påklädning och väcka barn som ska till dagis vid 6:15 sen har jag resa på ca 30-40min.... Sen jobbar jag alltså 16tim och kör sedan hem ,brukar vara i säng vid 00 och sen börjar jag igen vid 07......

Dessa pass hade jag väldigt ofta på mitt schema.... Vi klaga massor och efter ca 3år så fatta äntligen våran chef att det inte funka...

• Anonym (assistent)

Det jag inte riktigt får grepp om är
    1. Varför lägger man så många 12hs pass efter varandra? Vissa veckor är det jag som får det, andra den andra tjejen, det måste ju gå att ordna på annat sätt.
    2. Hur kan man egentligen kräva att någon som fått för lite sömn flera dagar i rad och jobbar till sent på kvällen/natten skall vara pigg?

Det är väl ändå mänskligt att bli trött framåt kvällen, man är väl ingen robot?

• Anonym (Natta)
    Anonym (assistent) skrev 2010-10-16 17:51:58 följande:
    Det jag inte riktigt får grepp om är
    1. Varför lägger man så många 12hs pass efter varandra? Vissa veckor är det jag som får det, andra den andra tjejen, det måste ju gå att ordna på annat sätt.
    2. Hur kan man egentligen kräva att någon som fått för lite sömn flera dagar i rad och jobbar till sent på kvällen/natten skall vara pigg?

Det är väl ändå mänskligt att bli trött framåt kvällen, man är väl ingen robot?
    Jag har lite gissningar:
    1. För att brukaren ska få kontinuitet? För att en del assistenter vill jobba mycket, och sedan vara lediga mycket?
    2. Är man på jobbet förväntas man vara pigg, därför. Nej, assistenter är inte robotar, ta upp schemafrågan med din närmsta arbetsledare/den som gör schemana.
  • Anonym (assistent)
    Anonym (Natta) skrev 2010-10-16 18:02:53 följande:
    Jag har lite gissningar:
    1. För att brukaren ska få kontinuitet? För att en del assistenter vill jobba mycket, och sedan vara lediga mycket?
    2. Är man på jobbet förväntas man vara pigg, därför. Nej, assistenter är inte robotar, ta upp schemafrågan med din närmsta arbetsledare/den som gör schemana.
    Tack för ditt svar, vad har ni för knep för att hålla er pigga hela dagen?
  • Anonym (cp-mamman)

Vi brukar ha en gemensam genomgång av hur vi (familjen och brukaren) vill ha det, sen låter vi assistenterna tillsammans diskutera och försöka komma överens om ur de ska jobba. En del vill ha flera helger (de studerar) andra villl helst bara jobba dagtid osv. Vi  lägger oss i så lite som möjligt, men om något inte går att lösa så har vi "veto". Vi har haft tur, våra assistenter stannar flera år, och vi har inga problem med kontinuitet av den anledningen. De har ett eget överrapporteringssystem och ett eget inskolningssystem för nya assistenter. Visst har vi det övergripande ansvaret och kontrollen, men vi försöker att låta assistenterna ta så mycket ansvar somde vill och kan. Resultatet har blivit att vi har assistenter som stannar länge, som trivs och som alltid gör ett fantastiskt jobb. Vi har bara behövt säja upp en enda person pga oegentligheter. Annars har våra assistenter slutat av eget val, för studier, familjebildning, flytt osv.
    Det lönar sej att ta hand om sina anställda.

• Anonym (assistent)
    Anonym (cp-mamman) skrev 2010-10-18 08:49:50 följande:
    Vi brukar ha en gemensam genomgång av hur vi (familjen och brukaren) vill ha det, sen låter vi assistenterna tillsammans diskutera och försöka komma överens om ur de ska jobba. En del vill ha flera helger (de studerar) andra villl helst bara jobba dagtid osv. Vi  lägger oss i så lite som möjligt, men om något inte går att lösa så har vi "veto". Vi har haft tur, våra assistenter stannar flera år, och vi har inga problem med kontinuitet av den anledningen. De har ett eget överrapporteringssystem och ett eget inskolningssystem för nya assistenter. Visst har vi det övergripande ansvaret och kontrollen, men vi försöker att låta assistenterna ta så mycket ansvar somde vill och kan. Resultatet har blivit att vi har assistenter som stannar länge, som trivs och som alltid gör ett fantastiskt jobb. Vi har bara behövt säja upp en enda person pga oegentligheter. Annars har våra assistenter slutat av eget val, för studier, familjebildning, flytt osv.
    Det lönar sej att ta hand om sina anställda.
    Det låter som att du är en toppenchef ärligt talat!

Min chef, tillika brukare är också väldigt schysst. Jag är alltid trevlig och med i matchen på mitt jobb, hur trött jag än är.
    Jag kan samtidigt inte låta bli att tycka det är lite märkligt att man kan krävas vara på topp och på alerten när man inte har fått sova tillräckligt på flera dagar och lider av sömnbrist.
    Men tro mig, jag gör mitt yttersta för att utföra mitt arbete på bästa möjliga sätt - hela tiden.

Nu låter jag som en gnällspik, missförstå mig rätt, jag älskar mitt jobb!

Samtidigt vill jag inte som nyanställd börja klaga på schemat, detta är mitt första jobb och jag har gett mig fan på att visa framfötterna.

Men andra assistenter verkar ha det likadant och klara det utmärkt, så då borde väl jag göra det med...
  • Anonym (Woh.)

Jobbar oxå 12 & 14 timmars pass. Men vår chef sa att det är väl helt naturligt om ni inte orkar vara lika pigga och alerta hela passet.
    Brukaren blir ju oxå trött, så givetvis förväntar sig ingen att ni ska vara erat piggaste under hela passet.
    Och det låter ju ganska självklart. Vilken människa är pigg och alert alla dygnets vakna timmar?

• Anonym
    Jag och min kollega delar 4 tjänster och det är ett jävla shoo ska ni veta. Och vi jobbar 24-timmars pass. det är tufft vill jag lova när brukaren inte sover ordentligt .. då är man mör kan jag lova!!
  • Anonym

Vi jobbar allt mellan fem timmar till ett helt dygn som innebär arton timmar vaken tid och sex timmar jour. Men ingen som inte inte vill ha ett sånt pass behöver ha det på schemat. Visst är man mör efter ett långpass, men vi lägger schemat tillsammans och tvingar alltså ingen. En del vill jobba långpass för att få mer sammanhängande ledighet sen, en del jobbar hellre kortare pass oftare. Jag själv är mamma till brukaren och jobbar långa täta pass för att få vara ledig längre sen. Det gäller att vara lyhörd för personalens behov också, annars får man inte behålla dem i längden!

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2011-04-14 07:39:12 följande:
    Vi jobbar allt mellan fem timmar till ett helt dygn som innebär arton timmar vaken tid och sex timmar jour. Men ingen som inte inte vill ha ett sånt pass behöver ha det på schemat. Visst är man mör efter ett långpass, men vi lägger schemat tillsammans och tvingar alltså ingen. En del vill jobba långpass för att få mer sammanhängande ledighet sen, en del jobbar hellre kortare pass oftare. Jag själv är mamma till brukaren och jobbar långa täta pass för att få vara ledig längre sen. Det gäller att vara lyhörd för personalens behov också, annars får man inte behålla dem i längden!
    Det var jag som skrev det där och glömde ju... Vi förväntar oss inte att man ska vara på topp i slutet på ett långpass. Men vi förväntar oss att man ska göra det som man är anställd för att göra, givetvis. Och är det så att man inte orkar får man gärna byta några timmar med någon annan.
  • hervor

TS, detta beror på att personlig assistans är ett ytterst märkligt yrke

Det finns jättebra ställen, men också mycket "anarki" i branschen. Många arbetsgivare som inte är bra eller som inte bryr sig...

Nej, ingen kan förvänta sig att du ska vara pigg efter ett 12-timmarspass om du inte hinner sova ordentligt innan nästa pass. Dessutom måste arbetstidslagen följas. Du ska ha minst 11 timmars _sammanhängande_ dygnsvila. Nu kan dessa 11 timmar infalla när som helst på dygnet, men att jobba som du gör fyra dagar på raken, går alltså inte.

Ta genast upp detta med din chef och kontakta facket om du inte får gehör! 

• hervor
    Anonym skrev 2011-04-14 07:39:12 följande:
    Många fixar att jobba dygnslånga pass eller 15-20 timmar i sträck, om arbetet inte är för intensivt och om de får vara lediga dagen efter. Att däremot jobba 7-23 och sedan börja igen kl 7 eller 9 och jobba hela dagen - det är bara OK om assistenten VILL det! Och t om då, får man ibland vara lite "restriktiv". En del som trivs och gärna vill tjäna extra pengar, verkar kunna jobba nästan hur mycket som helst Vilket ju är bra men ändå inte. Du / ni tänker helt rätt. Oftast är det på arbetsplatser där det inte fungerar, som det blir personalbrist och det gör att en del får ÄNNU längre / tätare pass mot sin vilja!
  • Anonym (L)

Elva timmars dygnsvila är absolut ett måste. Vårt assistansbolag accepterar inget annat. Det som du TS beskriver är inte ens lagligt vad jag förstår. Helt galet. Att man nån enstaka gång går in och tex vikarierar när en annan assistent är sjuk och då inte har elva timmar mellan två pass är en sak, men man får inte ha schemalagda pass utan elva timmars dygnsvila. Vad är det för assistansbolag som behandlar sina anställda på detta sätt, det kan man undra?!

Svar på tråden Personliga assistenter - hur pigg förväntas man vara under ett 12h-pass?