• Lilla Anna

vilken storlek köper ni - 50 eller 56?

Vilken storlek väljer ni till de första kläderna? Tror ni bebisen kan ha 56 direkt eller drunknar den i det? Hur mycket i stl 50 vågar man köpa - tänk om bebin kommer två veckor för sent och växer ur kläderna direkt?

Hur tänker ni? Jag blir lika paralyserad varje gång jag går in på en babyavdelning, och det slutar alltid med att jag inte köper något alls.

• Svar på tråden vilken storlek köper ni - 50 eller 56?
  • Viktoria74

Hej,
    Det är ju lite olika med storlekar, t.ex Polarn o Pyret har stora storlekar. Vi köpte mest 56 till förra men även några 50, typ ett par bodys. Det är ju bra att ha nåt som inte är jättestort. Vi handlade till när lillen tittat ut, då blev det 56, han var 51 cm när han föddes. 56 kan vara väl stort på alldeles nyfödd.

• mamma30

Hade en hel del babykläder i strl 50,som jag ALDRIG använde.
    Mina barn var rätt så stora när dom kom.
    Något/några plagg kanske,men köp mera 56.Fast även den storleken brukar dom snabbt växa ur. Strl. 62 däremot brukar dom ha längre.
    Så 56 skulle jag rekomendera....

• Duva

Jag köpte lite blandat när jag skulle få min flicka. Men som tur var så blev det mest i 56. Hon var 55 cm lång och kunde inte ha 50.

• Milda

Köper lite av varje. Det är nog lite olika beroende på vilket märke det är.....

• Lilla Anna

Oj, det var bra att veta att Polarn och Pyret har stora storlekar. Hur är det med H&M? Jag ska nog köpa det mesta i 56 som ni säger - tack för tipsen!

• andypandy

alla sa till mig att köp 56 som minst för 50 kommer den inte kunna ha. vad hände jo jag fick en liten flicka som skulle ha 50 så det var bara att ge sig ut och shoppa snabbt för mormor och farmor. så köp lite 50 och sen 56 så är du säker !!!

• ebben

Min dotter var 52 cm när hon föddes,hon hade strl 50 och det var stort! Okej,de växer vansinnigt snabbt,men jag kommer att ha 50 eller 52 finns väl? Fanns i alla fall förr strl 52,i alla fall vissa plagg....Men det beror ju på bebben!? Men 56 kan se väldigt stort ut på en nyföding!

• Viktoria74

Hej igen,
    H&M har ganska normala storlekar, däremot tyckte jag att t.ex Lindex var ganska små i storleken. Polarn har rent löjligt stora kläder, min kille har egentligen 86 men body från POP är i 74.....

• Kattmamma

Hej!

Har köpt två omgångar med omlott tröja+trosor+byxa i str:50. Resten är str: 56 och större.

• Teskedsmamman

Sonen kunde inte använda 56 förrän han var 2 månader ungefär... 50 var också det alldeles för stort och han vägde ändå 3630 och var 49 lång... så det är olika... köp en omgång startkläder i 50 och en i 56 så kan ni handla mer när bebisen har kommit. På BB har man oftast BB-kläderna ändå...

• Lilla Anna

En annan fråga - hur mycket köper ni innan? Vi har ingen egen tvättmaskin så jag antar att man behöver lite mer kanske. Jag har ingen som helst aning om hur mycket kläder man kan tänkas behöva. Vi fått låna:

2 omlott-tröjor stl 50
    1 par byxor stl 50
    1 munkjacka stl 50
    1 body stl 56
    1 par byxor stl 56
    1 munkjacka stl 56
    1 body stl 62

Och så har vi köpt ett par hängselbyxor/sparkbyxor i stl 50

Vad annat kan vi behöva?

• mammaGIN

Hej Lilla Anna!Om det är så att ni inte har tvättmaskin så kan det vara en bra ide att handla på sig lite mer än det du har nu.Blöjorna kan läcka,barnet kräks osv.Ett par tre tröjor eller bodys till och detsamma gällande byxor...Jag anser att det är bättre att ha lite mer än att bebisen står utan rätt var det är....:)

• Popsy

Jag köper i minst 56 för killen kommer att väga över 4kg så 50 kommer att vara förlitet när han födds!

Svar på tråden vilken storlek köper ni - 50 eller 56?