• Notariatet

Långsam Bränslevärmare Eberspächer

Vi har en i vår Opel Combo diesel som har dessa värmare pga långsam motorvärme, så den kopplas in automatiskt eller via timer. Motorn hinner aldrig bli varm på de korta turerna här och värmaren börjar dra in värme först efter 10-15 minuter. Jag har för mig att de ska blåsa in värme direkt men vissa kanske värmer kylarvattnet?

Det finns ingen manual till den, bara till tiduret och frågan går även till Opel, så får vi se vem som kan svara snabbast och bäst :)

• Svar på tråden Långsam Bränslevärmare Eberspächer
  • Micke I

Det vanligaste med de här värmarna är att de värmer kylarvattnet och då tar det en stund innan du får väme i kupéluften. Kan du inte ställa timern på tio minuter innan du ska åka?

• Kvammen
    Hur snabbt blir bilen varm?
    Uppvärmningstiden beror på utetemperaturen, bilens storlek och isoleringen. Vid några minus grader räcker oftast en halv timme. Kan en värmare som är i gång orsaka någon rökutveckling?
    På grund av värmarens funktionsprincip under själva start och stopp fasen kan en liten mängd rök avges och viss lukt uppstå. Det är också normalt med kondensrök dvs vattenånga vid låga utetemperaturer.
    Hur mycket belastas bilens batteri ?
    Strömförbrukningen är låg. Som tumregel gäller: Värmetid = Körd tid, för att ladda batteriet igen. 
    Behöver en parkeringsvärmare specialservice?
    Nej, efter installation är den i princip underhållsfri, men används värmaren mycket bör man byta glödstiftssil vart annat år. Värmaren bör också startas en gång i månaden året runt.
    Min diesel bil är utrustat med en Eberspächer tillsatsvärmare. Vad har det för fördel?
    Tillsats värmare installeras i många bilar med dieselmotor eftersom en modern dieselmotors höga verkningsgrad gör att det inte produceras tillräckligt med överskottsvärme för att värma kupén. Tillsatsvärmaren kompenserar värmebristen vid behov, så länge motorn är i drift. Tillsatsvärmaren kan byggas ut till en parkeringsvärmare med en prisvärd uppgraderingssats. Värmarlösningen är då inte längre beroende av motordrift för att producera värme till kupén.
    http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/menu/1032606_l15/index.html
Svar på tråden Långsam Bränslevärmare Eberspächer