• Anonym (ts)

Tror att jag ska dö

Jag antar att det är en panikångest jag har haft hela dagen. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det känns som jag ska dö.

Det sticks överallt, i benen, händerna. Ont i huvudet och känns som det e svårt att andas imellanåt. Jag är jätte trött men jag vågar inte sova. Tänk om jag aldrig vaknar upp igen!!!

Känns verkligen som jag kommer döGråter

• Svar på tråden Tror att jag ska dö
  • Anonym

om du sovar eller inte , om din tur har kommit , du kan inte stoppa det.

att ha ont och värk innebär inte livet slut , detta beror på vilken humor du är .

sova och tänk alltid bara på en sak

jobba till dit liv som du kommer alldirg att dö
    och jobba till dö som du ska dö imorgon ( menar gör allt bra och var bra med alla som du känner )

jag vet inte om jag kan översätta den från arabiska till svenska nu men en philosofi säger

att tända en ljus bättre  men att jävlas mot morket

lycka till

• minst

Du kommer absolut INTE att dö i natt! Du har ångest som du bara göder genom din trötthet. Ta ett glas mjölk och gå sedan och försök att somna. I morgon kommer du att vakna utvilad och utan ångest! kram

• Anonym

Jag fick ofta panikångest för något år sen. Tänk på andningen, långa djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen. Och andas med magen, inte med bröstet! Hitta något att fokusera blicken på när du andas, gärna något fyrkantigt så att du kan foklusera på ett hörn i taget tills du har kontroll över andningen (och kroppen).
    Att sova är nog det bästa du kan göra, panikångest gör verkligen kroppen utmattad och det blir bara värre om man inte får ordentligt med sömn.
    Lägg dig i sängen, andas, tänk på något som får dig lugn (t.ex en porlande bäck, se framför dig hur problem och stress rinner iväg i bäcken och bort ifrån dig) och försök sova. Du kommer med största sannorlikhet inte dö utan bara må bättre när du vaknar imorgon!

• Anonym (PÅ)

Hej vännen. Jag lider av grav panikångest sedan många år tillbaka. Vet precis hur det känns när man får den där dödsångesten. Försök att andas lugnt, håll andan en stund (för att sakta ner pulsen lite om den är hög och hjärtat rusar), lyssna på någon bra musik, läs en bok. Framförallt är det viktigt att du intalar dig själv att det är ångesten som talar och som får dig att må dåligt. Den skall minsann inte få vinna! Bli förbannad på ångesten, istället för att bli rädd när den kommer!

Drick något varmt, gärna en kopp te och ät något lätt. Då brukar det också kännas bättre efter en stund.

Om du är rädd för att somna, så var då vaken tills det känns lättare. Stressa inte upp dig över sömnen. Om det krävs en vaken natt för att du skall må bättre, så låt det då få göra det. Förr eller senare blir du tillräckligt trött och stupar i säng.  Kroppen orkar inte vara uppe i en attack hur länge som helst. När ångesten lättar lovar jag dig att du inte vill annat än att sova...

Om du har problem med ångestattacker råder jag dig till att kontakta vårdcentralen. Det finns mediciner att få! Jag fick mitt liv tillbaka genom mediciner. Man må säga vad man vill angående medicinering, men mig har det hjälpt att undslippa de värsta ångestattackerna.

• Didaj

titta på hitta nemo eller annan underbar disney film - kanske larvigt, men det tar verkligen tankarna bort från tragik och död. ( Jag har panikångest av den grövre sorten.)

• KristallSplitter

Se på film är iaf ett bra alternativ för mig eller någon tv-serie jag följer, Brukar lugna endel då man börjar koncentrera sig på annat.

Känner väl igen det där med att inte våga sova. Men det är ett skönt sätt att komma ifrån det, precis som när man är sjuk och slipper känna ett tag. Försök att slapna av med tex en kopp te eller varm mjölk och lyssna på musik.
    Fick när jag gick hos en sjukgymnast för ångest och stress lära mig att ligga i ett mörkt rum och lyssna på lugn musik, samtidigt som man spänner olika muskler i kroppen och koncentrerar sig på det. Det tröttar även ut kroppen endel och det blir lättare att bli trött när man väl slappnar av ordentligt.  Det har iaf lyckats hjälpa mig endel gånger när jag haft panikångest.

Svar på tråden Tror att jag ska dö