• Hoppetossan 79

Vad har ni för kattmat till era katter?

Våran kattunge äter royal canin kitten 36 nu men den är ju väldigt dyr. 
    Behöver absolut inte vara absolut billigaste på ica men lite mer humant kanske.
    250 kr kostade 2 kg royal canin .

• Svar på tråden Vad har ni för kattmat till era katter?
  • felicityporter

Mina äter James Wellbeloved som jag köper i "economy pack" 2x10 kg från zooplus.

Skall man utfodra sina katter med torrfoder har mataffärerna inte särskilt många bra sorter i sitt sortiment alls, de flesta torrfoder som finns på t. ex. ICA (Friskies, Whiskas, KiteKat, osv) är bättre lämpad för att utfodra grisar och inget man bör ge en katt. Mjau är faktiskt det enda torrfoder som jag kan komma på just nu som finns i mataffären som inte är helt fruktansvärt ur närsingssynpunkt.

När det gäller blötmat är det en annan femma, mataffärerna har många sorter som är jättebra ur näringssynpunkt och dessutom billiga. Mjau ligger även här i toppen, men de flesta märken är faktiskt helt okej.

En tumregel när man skall köpa (torr)foder är att stora säckar ger ett betydligt billigare kilopris än små säckar. Jämför också priser hos olika djurbutiker, både IRL och på nätet. Torrfodret är billigare i Tyskland, vilket gör att man kan göra riktiga klipp om man inte är rädd för att beställa från utlandet och har möjlighet till att förvara ett par stycken säckar hemma.

• Frontline

Det var dyrt vi ger 629:- för 10 kg Royal canin outdoor.

Det räcker mellan 2-3 månader åt våra 2 katter så att så jefla dyrt är det inte runt 4 kronor om dagen för maten försök att leva på det själv för du se :P

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • dezibel

Jag är helt övertygad att man tjänar i längden på att ge sina djur kvalitetsfoder. Minskad risk för urinsten,dålig mage,allergier mm.
    Ju större förpackningar desto billigare naturligtvis så slå till på en större säck.

• Hoppetossan 79
    Frontline skrev 2010-10-15 08:20:09 följande:

Det räcker mellan 2-3 månader åt våra 2 katter så att så jefla dyrt är det inte runt 4 kronor om dagen för maten försök att leva på det själv för du se :P
    10 kg av den vi köpte tror jag kostade 500 någonting men eftersom det är en kattunge vi har så kändes det onödigt att lagara sådana stora mängder + att vi funderar på att byta. 

De har något på ica som heter något på P tror jag som ser mer ut som sånt man köper i djuraffär eller hos veterinären men kommer inte ihåg nu, någon som vet vilket jag menar och om det är bra? 
  • Hoppetossan 79
    Frontline skrev 2010-10-15 08:20:09 följande:

Våran hudn köper vi 10 kg säck till som räcker i ca 1,5 månad och den kostar 199 kr  
    Hon är dessutom en STOR hund. Då känns det dyrt med 249 kr för 2 kg
  • Hoppetossan 79

Våran hund är friskusen själv enligt veterinären. 
    Faktum är att när vi var där sist konstaterade hon att hon var ovanligt frisk och hade ovanligt bra värden för sin ålder Hon har alltid haft jättefin päls och är alltid på G så att säga.
    Så jag tror att det finns billigare foder som är bra de med.
    Hon har ätit Pedigree hela livet och är nu 9 år. 

• Frontline
    Hoppetossan 79 skrev 2010-10-15 08:34:51 följande:
    10 kg av den vi köpte tror jag kostade 500 någonting men eftersom det är en kattunge vi har så kändes det onödigt att lagara sådana stora mängder + att vi funderar på att byta. 

Det lät väldigt billigt var köper du det.
    Det billigaste Royal Canin jag hittar till kattunge kostar 629:- för 10 kg
    Sen kan jag hålla med om att det kanske är mycket att köpa till en kattunge men det håller ju länge
    och går även att ge katten fast den har blivit större...

foderbilen.se/varumarke/royal-canin&cat=38&mode=list&limit=all&order=price&dir=asc
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Hoppetossan 79
    Frontline skrev 2010-10-15 08:39:05 följande:
    Det lät väldigt billigt var köper du det.
    Det billigaste Royal Canin jag hittar till kattunge kostar 629:- för 10 kg
    Sen kan jag hålla med om att det kanske är mycket att köpa till en kattunge men det håller ju länge
    och går även att ge katten fast den har blivit större...

foderbilen.se/varumarke/royal-canin?gclid=CJy...
    Jag ska inte säga att jag är säker men den största storleken de hade kostade typ 519 kr tror jag. 
    Så det kan ha varit en mindre vikt. Det var på arken zoo. 
  • dezibel

ICA säljer Purina Pro Plan om det är det du menar?Men det .finns bara småpåsar och minns jag inte helt fel ligger kgpriset runt 65-75 kr för ett mycket sämre foder. Purina har bra foder som säljs på djuraffären, det som säljs på ICA är deras budjetfoder...

Svar på tråden Vad har ni för kattmat till era katter?