• Nygift2008

Fler som vaggar sin ungefär 3-månaders till sömns?

Hej!
    Jag skulle gärna komma i kontakt med fler som också får vagga sin ungefär 3-månaders bebis till sömns. Jag har just nu snöat in lite på detta, jag tycker att jag överallt ser bebisar som man bara kan lägga platt på rygg och sätta in nappen så somnar de varsomhelst hursomhelst närsomhelst! Sådan är inte vår underbara dotter, och ibland kan det kännas ganska jobbigt att behöva gå runt och vagga henne i famnen (det funkar sällan att sitta still och vagga).

Detta behövs inte ALLTID, så det finns hopp om att det kommer gå bättre och bättre. Och hon sover bra på natten, så då brukar vi inte behöva pyssla med detta. Utan det är på dagtid och ibland inför nattsömnen det behövs.

En del man pratar med tycker att det inte går att "skämma bort" så här små bebisar utan att det bara är att fortsätta med det som funkar. En del tycker däremot att man vänjer henne vid det och att det aldrig kommer bli bra... Jag känner mig just nu rätt förvirrad och skulle jättegärna prata/maila med någon annan som har det likadant! Har vi "förstört" henne genom att vagga henne?

Hon är hur gosig som helst och när hon har sina pigga vakenstunder det är idel leenden och skratt och hur mysigt som helst! Så jag borde verkligen inte klaga.....

Hoppas någon som har det likadant vill dela med sig av erfarenheter och tankar!

• Svar på tråden Fler som vaggar sin ungefär 3-månaders till sömns?
  • flickan85

Jag vaggar inte min dotter till sömns. Det jag har hört är att man inte ska vänja dem med det för det är ohållbart i längden. Dottern kommer ju inte bli mindre och lättare. En dag kommer hon bli för tung för att vaggas. Att det är därför man inte ska vänja dem med det. Försök att vänja henne av innan hon blir för stor. Lycka till!

• enavalladom

Men du, jag vaggar min son på snart 6 månader till sömns på dagtid. Ståendes. Gåendes. Annars somnar han verkligen inte! Men på kvällen går det bra, då somnar han själv, utan problem. Ja, jag vänjer honom kanske vid det men jag kommer ju liksom inte vagga honom tills han är 10 så jag står nog ut

• MalinEddie

Vi vaggade vår dotter till sömns när hon var liten. Det var inga problem att ändra rutiner när vi tyckte att det var dags. Sonen kunde vi bara lägga nymatad i sängen med napp och snutte så somnade han. Barn är olika.

• jerkalina
    Nygift2008 skrev 2010-10-15 09:05:21 följande:
    Hej!
    Jag skulle gärna komma i kontakt med fler som också får vagga sin ungefär 3-månaders bebis till sömns. Jag har just nu snöat in lite på detta, jag tycker att jag överallt ser bebisar som man bara kan lägga platt på rygg och sätta in nappen så somnar de varsomhelst hursomhelst närsomhelst! Sådan är inte vår underbara dotter, och ibland kan det kännas ganska jobbigt att behöva gå runt och vagga henne i famnen (det funkar sällan att sitta still och vagga).

Detta behövs inte ALLTID, så det finns hopp om att det kommer gå bättre och bättre. Och hon sover bra på natten, så då brukar vi inte behöva pyssla med detta. Utan det är på dagtid och ibland inför nattsömnen det behövs.

En del man pratar med tycker att det inte går att "skämma bort" så här små bebisar utan att det bara är att fortsätta med det som funkar. En del tycker däremot att man vänjer henne vid det och att det aldrig kommer bli bra... Jag känner mig just nu rätt förvirrad och skulle jättegärna prata/maila med någon annan som har det likadant! Har vi "förstört" henne genom att vagga henne?

Hon är hur gosig som helst och när hon har sina pigga vakenstunder det är idel leenden och skratt och hur mysigt som helst! Så jag borde verkligen inte klaga.....

Hoppas någon som har det likadant vill dela med sig av erfarenheter och tankar!
    Det låter som du beskriver min dotter och vår situation :)
    Jag är av uppfattningen att man inte kan skämma bort en 3-månaders men visst vi kanske har vant henne med det.
    Jag fick ett råd av en vän vars dotter har hunnit bli 1,5år. "jag önskar att jag bara accepterade situationen och inte försökte lyssna på andra hur jag skulle göra med MIN dotter, det är en kort period och är det det hon behöver så... Det va ju bara x antal veckor sen hon låg i din mage och vaggades hela dagarna".
    jag mailar gärna om du vill! Inboxa mig i så fall.
  • MalinEddie
    jerkalina skrev 2010-10-15 09:38:00 följande:
    Det låter som du beskriver min dotter och vår situation :)
    Jag är av uppfattningen att man inte kan skämma bort en 3-månaders men visst vi kanske har vant henne med det.
    Jag fick ett råd av en vän vars dotter har hunnit bli 1,5år. "jag önskar att jag bara accepterade situationen och inte försökte lyssna på andra hur jag skulle göra med MIN dotter, det är en kort period och är det det hon behöver så... Det va ju bara x antal veckor sen hon låg i din mage och vaggades hela dagarna".
    jag mailar gärna om du vill! Inboxa mig i så fall.
    Jag håller verkligen med om att man inte kan skämma bort en 3-månaders!
    TS, om du tycker att hon är  tung att vagga i famnen kan du ju sätta tassar på sängen eller dra vagnen fram och tiillbaka. Det brukar barn som vaggas gilla och det är inte lika jobbigt för kroppen.
  • ladysoul77

Vi vaggade vår stora dotter till hon var över året.. Ja, det är inte lätt att vänja av dem med det. Vi körde lite med att buffa i rumpan med. Ett tips är att sluta strax innan de somnar så de inte MÅSTE buffas för att sövas om..

Men jag tror det där är olika från barn till barn. Vår yngre dotter har kunnat somna själv redan från BB. Hon KAN INTE somna i famnen.. Stora tjejen som är 3 år nu vill fortfarande ha sällskap då hon ska sova.  

• MalinEddie
    ladysoul77 skrev 2010-10-15 09:43:13 följande:
     Ja, det är inte lätt att vänja av dem med det. Vi körde lite med att buffa i rumpan med. Ett tips är att sluta strax innan de somnar så de inte MÅSTE buffas för att sövas om..
    Det där är jättebra råd! Det fungerar ofta när man drar vagnen fram och tillbaka eller använder vaggtassar också.
  • Karspa

Vår dotter kunde inte sova annat än om hon låg i knät (dagtid). Jätte jobbigt för man var ju fast den stunden hon sov men det gick bara inte att lägga ner henne i sängen eller vagnen. Fick som du vagga henne till sömns först. Hon somnade dock i vagnen om man var ute och gick men så fort vagnen inte rörde på sig så vaknade hon. MEN helt plötsligt en dag så ville hon ligga själv och sova. Var väl runt 5 månader. Så nog kan det ändras även om man "skämt" bort dom.

• Faile

Vi vaggade båda våra till de var ungefär 18 månader.
    Vi har inte haft några som helst problem att sedan sluta, snarare var det barnen som visade att de ville somna i sängen istället.
    Äldsta sonen som började på dagis när han var 10 månader ( han gick där 1 år )  hade heller inga problem att somna ovaggad där.

Passa på att mys medan du får tycker jag.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • lillabebben

Stora tjejen (1 år 9 månader nu) vaggades till sömns (om hon inte rullades i vagnen) tills hon var nästan 1,5 år. Inga problem att sluta vagga henne, det skedde liksom automatiskt att hon hellre ville somna på egen hand.

Lilla tjejen som nu är 3 månader har sedan födseln blivit buren för att kunna somna på dagen. Behöver inte vaggas men har burits i sjal eller sele. Annars har hon inte somnat utan varit vaken. Helt omöjligt att somna annars alltså. Har vaknat så fort jag lagt ner henne så det har blivit mycket bära Nu har hon börjat sova i vagnen om jag är ute och går och hon kan ibland somna om jag ligger bredvid henne och vi sover tillsammans på dagen. Så fort jag flyttar mig vaknar hon. Är inte alls orolig att hon inte ska kunna somna på egen hand sen. Hon är bara inte mogen för det än. Så jag skulle inte oroa mig utan vagga vidare

Svar på tråden Fler som vaggar sin ungefär 3-månaders till sömns?