• Ell4

Medicinsk abort - blöder väldigt LITE?

Hejsan. Jag är 23 år och fick reda på att jag var gravid förra veckan. En chock. Har använt p-ring men som uppenbarligen inte riktigt gjort sitt jobb.

Hur som helst. Jag bor i Göteborg och fick hjälp jättesnabbt. Fick reda på att jag var gravid på onsdagen. På torsdagen på vårdcentralen. Fredagen ringde jag abortkliniken. Måndagen efter var jag på besök på kliniken och påbörjade därmed en medicinsk abort, en hemabort där jag själv förde upp fyra st Cytotec ett dygn senare för att "sätta igång allt".

Allt har varit jättebra, har fått fin hjälp och bra info. MEN.

Jag har läst och läst, på nätet, i broschyrer, forum, överallt och alla talar om att blödningarna man får när man gör en medicinsk abort ska vara som en riklig mens. Så har det verkligen inte varit för min del. Dom första fyra Cytotecen tog jag på kvällen vid 21-tiden. Jag gick och la mig vid 00 cirka. När jag vaknade kl 03 hade det fortfarande inte hänt någonting varpå jag tog dom extra två Cytotec som jag fick med.

Sen. Har det ändå inte hänt spec. mycket.

Ungefär 12 h senare så blödde jag pyttepytte lite när jag gick på toaletten. Sedan, på ett dygn - ingenting. Jag är nu inne på dygn tre och jag har fortfarande inte blött nått. Det kommer några droppar när jag sitter på toaletten, men ingenting annars. Binda behöver jag definitivt inte.

SKA DET VARA SÅHÄR? Med tanke på vad som ska ut så borde man väl blöda enormt mycket mer? Har min kropp inte svarat på medicinen? Har jag barnet kvar i mig? Blöder jag inombords men det inte kommer ut?
    Skitäckligt. Verkligen.... :(

Jag ringde abortkliniken och dom sa standardsvaret "Det är så olika för alla, men återkom om en vecka du...."

En vecka? Det känns ju som en evighet när alla andra beskriver att dom får en riktig monsun-mens efter medicinska aborter....

Någon som har liknande erfarenheter eller råd? :S
  • Svar på tråden Medicinsk abort - blöder väldigt LITE?
  • Anonym

det låter inte som om aborten kommit igång helt. jag skulle kräva att få komma in och bli undersökt. jag blödde MYCKET. allså typ minst en liter kändes det som, och massa tjocka klumpar och tjockt slem som bara vällde ut när man satt på toaletten (jag vet att det låter äckligt).
    var inne på kvinnokliniken då jag gjorde min, och de var hela tiden noga att höra om jag tyckte jag blödde ordentligt, så det inte stannat av.

vissa behöver starkare dos läkemedel för att stöta ut graviditeten. kräv att få bli undersökt för sjutton!

• Anonym (gjort med.abort)
    Ell4 skrev 2010-10-15 11:11:58 följande:
    Hejsan. Jag är 23 år och fick reda på att jag var gravid förra veckan. En chock. Har använt p-ring men som uppenbarligen inte riktigt gjort sitt jobb.

Hur som helst. Jag bor i Göteborg och fick hjälp jättesnabbt. Fick reda på att jag var gravid på onsdagen. På torsdagen på vårdcentralen. Fredagen ringde jag abortkliniken. Måndagen efter var jag på besök på kliniken och påbörjade därmed en medicinsk abort, en hemabort där jag själv förde upp fyra st Cytotec ett dygn senare för att "sätta igång allt".

Allt har varit jättebra, har fått fin hjälp och bra info. MEN.

Jag har läst och läst, på nätet, i broschyrer, forum, överallt och alla talar om att blödningarna man får när man gör en medicinsk abort ska vara som en riklig mens. Så har det verkligen inte varit för min del. Dom första fyra Cytotecen tog jag på kvällen vid 21-tiden. Jag gick och la mig vid 00 cirka. När jag vaknade kl 03 hade det fortfarande inte hänt någonting varpå jag tog dom extra två Cytotec som jag fick med.

Sen. Har det ändå inte hänt spec. mycket.

Ungefär 12 h senare så blödde jag pyttepytte lite när jag gick på toaletten. Sedan, på ett dygn - ingenting. Jag är nu inne på dygn tre och jag har fortfarande inte blött nått. Det kommer några droppar när jag sitter på toaletten, men ingenting annars. Binda behöver jag definitivt inte.

SKA DET VARA SÅHÄR? Med tanke på vad som ska ut så borde man väl blöda enormt mycket mer? Har min kropp inte svarat på medicinen? Har jag barnet kvar i mig? Blöder jag inombords men det inte kommer ut?
    Skitäckligt. Verkligen.... :(

Jag ringde abortkliniken och dom sa standardsvaret "Det är så olika för alla, men återkom om en vecka du...."

En vecka? Det känns ju som en evighet när alla andra beskriver att dom får en riktig monsun-mens efter medicinska aborter....

Någon som har liknande erfarenheter eller råd? :S
    Hej!

Jag tycker att du ska ringa och kräva att bli undersökt. Jag har också gjort en medicinsk abort , tog abortpillret på mottagningen och fick hem tabletter som skulle utvidga livmoderhalsen ..men jag fick även en tid då jag blev inlagd och fick tabletter som skulle stoppas i slida. Men detta gjorde jag på sjukhuset...man kollade hur mycket jag blödde osv. tur det för att jag fick ett störtblödning och blev inlagd för observation. Jag blödde så himla mycket att läkaren som undersökte mig sa att han hade gjort en skrapning om jag inte hade haft  bra
    blodvärden. Blödningen stannade av efter några timmar. Aldrig mer medicinskt abort.
  • Pimpinellan

För 40% funkar inte Cytotec alls! Så var det för mig också. Jag fick komma in en vecka senare och göra om det och då började missfallet.

• Ell4

På fredagen så började jag blöda lite granna iaf. Det kom en del "skemklumpar" och blod.... även den s.k. "mensverkern" kickade igång.

Men det har ju forfarande inte varit några enorma mängder direkt.

Hoppas iaf att jag slipper oroa mig och att det som nu faktiskt kom... var det som skulle komma....

Tycker ändå att det var lite slapp attityd på abortkliniken... "jaaaaa, men det är så olika det där. Vänta och se bara..." Istället borde man ju fått reda på redan INNAN man tog pillrerna att för några så kommer blödningen lite senare och inte nödvändigtvis  3 h efter Cytotec'en. Då hade man kunnat slappna av och inte oroa sig för att ingenting hände.

Suck....

• Snötuss

Hm. Det låter onekligen skumt.
    Jag gjorde medicinsk abort i vecka nio för ett år sedan ungefär,
    jag blödde i kopiösa mängder och hade smärtor som inte var utav denna värld. Jag tycker att du har blivit väldigt konstigt bemött, efter vad jag förstod det som så ska man blöda i stora mängder för att hela graviditeten ska vara avbruten. Jag tycker att du ska kräva att få gå på en undersökning.

• CeciliaPF

Hej!

Jag hade samma funderingar när jag gjorde min medicinska abort för lite mer än 2 v sen. Blödde inte alls så mycket, absolut inga kopiösa mängder och hade ej heller så ont. Jag blev också lite orolig att det inte skulle ha funkat så jag fick komma och ta ett ultraljud 2 dagar efter att jag gjort aborten. Den hade lyckats och det enda som var kvar var en tjock slemhinna. Den sa hon kunde man se veckor efter och kommer troligtvis ut då man får mens nästa gång.

Jag började blöda lite mer 4-5 dagar efter aborten men fortfarande inga extrema mängder. Enligt min läkare så är det väldigt individuellt hur mycket man blöder och hur ont man har. Så det behöver verkligen inte vara så att din abort inte lyckades, men be om ett ultraljud så du slipper oroa dig.

Ha det bra!

• Anonym

jag tycker definitivt du ska be om ett ultraljud!!!

min bästa vän gjorde abort i somras -  3 gånger! de två första gångerna var medicinska, den sista var kirurgisk... de medicinska aborterna fungerade alltså inte för henne.

hon hade inte heller blött så mycket efter första aborten, men efter knappt 2 månader började blodet bokstavligen forsa ur henne, hon fick väl som ett slags missfall. när hon kom in till sjukhuset akut med ambulans fick hon en ny medicinsk abort då man konstaterade att fostret (eller embryot) fanns kvar. (detta gör mig förövrigt förbannad - varför gjorde dom inte bara en skrapning direkt??!!). morgonen efter på fastande mage fick hon sin andra medicinska abort - förövrigt en smärtsam och obehaglig upplevelse även denna gången. detta fungerade dock inte heller så hon fick till slut göra en skrapning - fortfarande fastande från förra aborten... stackarn, en riktigt traumatisk upplevelse som jag inte önska någon! så, som sagt, det är definitivt värt att kolla upp! kräv det!

• Ell4
    CeciliaPF skrev 2010-10-19 11:40:05 följande:
    Hej!

Jag hade samma funderingar när jag gjorde min medicinska abort för lite mer än 2 v sen. Blödde inte alls så mycket, absolut inga kopiösa mängder och hade ej heller så ont. Jag blev också lite orolig att det inte skulle ha funkat så jag fick komma och ta ett ultraljud 2 dagar efter att jag gjort aborten. Den hade lyckats och det enda som var kvar var en tjock slemhinna. Den sa hon kunde man se veckor efter och kommer troligtvis ut då man får mens nästa gång.

Jag började blöda lite mer 4-5 dagar efter aborten men fortfarande inga extrema mängder. Enligt min läkare så är det väldigt individuellt hur mycket man blöder och hur ont man har. Så det behöver verkligen inte vara så att din abort inte lyckades, men be om ett ultraljud så du slipper oroa dig.

Ha det bra!
    Jag hoppas det är som du säger. Det låter väldigt likt min situation iallafall. Såvida inget mer händer (alltså inga störtfloder till blödningar eller annat obehag) så väntar jag nog med ultraljud tills jag ska tillbaka på rutinkontroll en vecka in i November.

Vad enkelt allt hade varit om alla fungerade likadant. Då hade man slippt oroa sig för allting.... :/
  • GulTussilago
    Ell4 skrev 2010-10-19 15:03:17 följande:
    Jag hoppas det är som du säger. Det låter väldigt likt min situation iallafall. Såvida inget mer händer (alltså inga störtfloder till blödningar eller annat obehag) så väntar jag nog med ultraljud tills jag ska tillbaka på rutinkontroll en vecka in i November.

Vad enkelt allt hade varit om alla fungerade likadant. Då hade man slippt oroa sig för allting.... :/
    Hur går det? Har det kommit igång?
    (är i ungefär samma sits bortsett från att det är MA och inte abort. Har nog blött lite mer än du, men det är inga mängder)
  • Ell4
    GulTussilago skrev 2010-10-22 18:15:46 följande:
    Hur går det? Har det kommit igång?
    (är i ungefär samma sits bortsett från att det är MA och inte abort. Har nog blött lite mer än du, men det är inga mängder)
    Hmm.. jaa.. jag "kom igång" och blödde lite mer i ca 2-3 dagar. Inte mycket när jag var uppe och gick, men när jag var på toaletten så kände jag hur saker och ting lixom rann ur mig... Inte jättetrevlig känsla men antog att detta var ett bra tecken. Fredagen, 1,5 vecka efter påbörjad behandling så slutade jag blöda och har inte blött något sen dess. Men jag har inga typiska graviditetsbesvär (illamående, ömma bröst) osv liknande... och kroppen känns som vanligt så jag antar att allting ändå gick som det skulle...?

Ska iväg till sjukhuset för efterbesökskontroll om en vecka... får hoppas att allting är som det ska då. Det känns bra i kroppen iallafall.

Hoppas det går bra för din del också!
  • GulTussilago
    Ell4 skrev 2010-11-01 12:01:15 följande:
    Hmm.. jaa.. jag "kom igång" och blödde lite mer i ca 2-3 dagar. Inte mycket när jag var uppe och gick, men när jag var på toaletten så kände jag hur saker och ting lixom rann ur mig... Inte jättetrevlig känsla men antog att detta var ett bra tecken. Fredagen, 1,5 vecka efter påbörjad behandling så slutade jag blöda och har inte blött något sen dess. Men jag har inga typiska graviditetsbesvär (illamående, ömma bröst) osv liknande... och kroppen känns som vanligt så jag antar att allting ändå gick som det skulle...?

Ska iväg till sjukhuset för efterbesökskontroll om en vecka... får hoppas att allting är som det ska då. Det känns bra i kroppen iallafall.

Hoppas det går bra för din del också!
    Var på återbesök i torsdags (en vecka efter Cytotec), allt väsentligt hade kommit ut! Det var bara lite slemhinna kvar, men den skulle komma ut av sej själv, antingen nu eller vid nästa mens
    (men har haft lite brunaktiga flytningar sedan dess så det mesta är nog ute nu)
    Nu håller jag tummarna att jag slipper infektion..

Tog Cytotec på torsdagen, men det dröjde flera (10) timmar innan det satte igång. Då fick jag som start mensvärk/svaga värkar. Men jag gick och lade mej, tänkte att jag nog vaknar när det sätter igång. Eller jag vet inte riktigt vad jag tänkte egentligen, men jag var visst trött.. När jag vaknade mitt i natten 4 timmar senare hade det blött en del, men inte så mycket som väntat mig. (fast det hade ju kommit en del dagen innan Cytotecbehandlingen också)
    Blödde bara lite under dagen, klarade mej med vanlig tunn binda.
    Dagarna efter hade jag klarat mig med trosskydd (men det vågade jag inte eftersom jag väntade på störtblödningen som aldrig kom)
    Sen kom och gick blödningen under närmsta veckan, ibland droppade det lite blod när jag kissade, men annars var det bara färgade flytningar.
    Men det hade visst funkat!

Håller tummarna för att det är klart för dej med!
Svar på tråden Medicinsk abort - blöder väldigt LITE?