• flumhum

Vad exakt är farligt för hunden och äta?!

Jag vet att choklad är faligt, gifter osv.
    Även ekollon och russin och vindrovor, lök och vitlök.

men satsumas då är det farligt?
    Bacon?
    Nötter?

vad får en hund smaka på och vad får den itne smaka på. vad kan vara skadligt för dem?

• Svar på tråden Vad exakt är farligt för hunden och äta?!
  • Zimlis

Sunt förnuft

Min hund har smakat både clementin, bacon (en favorit) och nötter - hon älskar chips och blir galen om man kastar till henne ett potatischips (vanliga lättsaltade)

Hon får inte smaka alkohol - tycker det är larvigt med folk som ger sina hundar öl och att det skulle vara coolt på något sätt

Hon får heller inte smaka starkt kryddad mat tex tacofärs eller chili

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Carinaplus
    flumhum skrev 2010-10-15 14:11:42 följande:
    Jag vet att choklad är faligt, gifter osv.
    Även ekollon och russin och vindrovor, lök och vitlök.

men satsumas då är det farligt?
    Bacon?
    Nötter?

vad får en hund smaka på och vad får den itne smaka på. vad kan vara skadligt för dem?
    Du ska inte ta råd från ett forum på nätet! Gå direkt till en kunnig veterinär eller brukshundsklubb och fråga dom som vet.
  • Neinei

Hej!

Här kommer ett inlägg har jag snott från vovve.net. De flöesta saker är ju ganska självklara men kanske lite du inte visste från innan? =)

Lök
    All former av lök rå eller behandlad inklusive vitlök och blomsterlökarvitlökskappslar lökpulver osv även i små mängder under längre tid.
    Samt dom flesta lökväxter, om dom innehåller thiosulfat,

Choklad
    Kakaon i choklad innehåller teobromin, vilket hunden inte kan brýta ner , ( hundchöklad innehåller ej thobromin

Yxlitol : Sötningsmedel i sockerfritt godis

Salt

Kryddor: (ink icke starka kryddor )

Bittermandel ( innehåller cyanid )

Jäst "bildar alkohol "

Ojäst deg
    "gästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa och alkohol bildas "

Svamp ( flera sorter )

Aloe vera .

Tea-treeolja

Alger
    Djur som dricker vatten ur sjöar och vattendrag med höga halter av giftiga ämnen från blågröna alger riskerar att bli sjuka. Den vattenmängd som krävs för svår påverkan varierar kraftigt beroende på vilka blågröna alger som blommar och hur mycket gift som producerats för tillfället.

Avokado

Bakpulver

Bikarbonat

Cigaretter

Gravljus ?

Kottar, (Kan mekanisk vara mycket farliga pga formen glider lätt ner åt ena hållet men stoppar åt andra )

Ekollon

Majskolv

Roguefordost ( grönmögelost ) ( övrig ost med försiktighet )

Snus ( nikotinet tas snabbare upp i snus än cigaretter )

Muskot.

Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt. ( Innehåller viss mängd cyanid förutom risken med kärnorna )

Vindruvor, Kan ge Njurskador

Russin, se vindruvor

Saffran

Avlopsrengöringsmedel.

Glykol ( mycket smakligt för hunden då det har en sötaktig smak) dödlig dos 6,6 ml per kilo kroppsvikt.

Insektsbekämpningsmedel. ( Kan tas upp i tramdynorna ex snigelbekämpningsmedel )

Klorerade rengöringsmedel.

Människomedicin
    Aldrig utan veterinärs inrådan.

Råttgift : förhindrar blodets koaguleringsförmåga .

Svavelsyra ( blyackumulator = bilbatterier)

Toalettdoftmedel ( kan ge frätskador på munnslemhinnor )

Vissa svampbekämpningsmedel ( innehåller kvicksilver )

Växter. Julstjärna prickblad , och dom flesta växter med vit växtsaft.

Paddor ( starka reaktioner av det gift paddorna utsöndrar vid stress men oftast inte farligt)

Vissa grodarter ( se paddor)

Kvarglömda fyrverkeripjäser/hylsor, Mycket giftigt " ( innehåller bla Bromin om jag inte minns fel )

Försiktighet med vitaminpreparat även vattenlösliga såsom C-vitamin, B-vitamin som kan verka harmlösa men kan ge njur och leverskador vid felaktig tilldelning .

Förteckning över giftiga växter.

http://www.odla.nu/giftinformation/giftinformation.shtml

• flumhum
    Zimlis skrev 2010-10-15 14:16:13 följande:
    Sunt förnuft

Min hund har smakat både clementin, bacon (en favorit) och nötter - hon älskar chips och blir galen om man kastar till henne ett potatischips (vanliga lättsaltade)

Hon får inte smaka alkohol - tycker det är larvigt med folk som ger sina hundar öl och att det skulle vara coolt på något sätt

Hon får heller inte smaka starkt kryddad mat tex tacofärs eller chili
    Clemetin och bacon, chips och popcorn och nötter är stor favorit samt kex som typ pepparkaka och mariekex som kanastrar när hon tuggar är stora favorit..

alkholo går hon inte i närheten av hon av skyr människor som luktar av det så. och förresten skulle de aldrig falla mig in att ge henne alkohol! det är ju idiotiskt.

stark mat får hon ju inte heller.
    Carinaplus skrev 2010-10-15 14:16:48 följande:
    Du ska inte ta råd från ett forum på nätet! Gå direkt till en kunnig veterinär eller brukshundsklubb och fråga dom som vet.
    Blir lite dyrt och gå till vet bara för att fråga de här?....men jag tar allt med en nypa salt..
    Neinei skrev 2010-10-15 14:17:21 följande:
    Hej!

Här kommer ett inlägg har jag snott från vovve.net. De flöesta saker är ju ganska självklara men kanske lite du inte visste från innan? =)

Lök
    All former av lök rå eller behandlad inklusive vitlök och blomsterlökarvitlökskappslar lökpulver osv även i små mängder under längre tid.
    Samt dom flesta lökväxter, om dom innehåller thiosulfat,

Choklad
    Kakaon i choklad innehåller teobromin, vilket hunden inte kan brýta ner , ( hundchöklad innehåller ej thobromin

Yxlitol : Sötningsmedel i sockerfritt godis

Salt

Kryddor: (ink icke starka kryddor )

Bittermandel ( innehåller cyanid )

Jäst "bildar alkohol "

Ojäst deg
    "gästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa och alkohol bildas "

Svamp ( flera sorter )

Aloe vera .

Tea-treeolja

Alger
    Djur som dricker vatten ur sjöar och vattendrag med höga halter av giftiga ämnen från blågröna alger riskerar att bli sjuka. Den vattenmängd som krävs för svår påverkan varierar kraftigt beroende på vilka blågröna alger som blommar och hur mycket gift som producerats för tillfället.

Avokado

Bakpulver

Bikarbonat

Cigaretter

Gravljus ?

Kottar, (Kan mekanisk vara mycket farliga pga formen glider lätt ner åt ena hållet men stoppar åt andra )

Ekollon

Majskolv

Roguefordost ( grönmögelost ) ( övrig ost med försiktighet )

Snus ( nikotinet tas snabbare upp i snus än cigaretter )

Muskot.

Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt. ( Innehåller viss mängd cyanid förutom risken med kärnorna )

Vindruvor, Kan ge Njurskador

Russin, se vindruvor

Saffran

Avlopsrengöringsmedel.

Glykol ( mycket smakligt för hunden då det har en sötaktig smak) dödlig dos 6,6 ml per kilo kroppsvikt.

Insektsbekämpningsmedel. ( Kan tas upp i tramdynorna ex snigelbekämpningsmedel )

Klorerade rengöringsmedel.

Människomedicin
    Aldrig utan veterinärs inrådan.

Råttgift : förhindrar blodets koaguleringsförmåga .

Svavelsyra ( blyackumulator = bilbatterier)

Toalettdoftmedel ( kan ge frätskador på munnslemhinnor )

Vissa svampbekämpningsmedel ( innehåller kvicksilver )

Växter. Julstjärna prickblad , och dom flesta växter med vit växtsaft.

Paddor ( starka reaktioner av det gift paddorna utsöndrar vid stress men oftast inte farligt)

Vissa grodarter ( se paddor)

Kvarglömda fyrverkeripjäser/hylsor, Mycket giftigt " ( innehåller bla Bromin om jag inte minns fel )

Försiktighet med vitaminpreparat även vattenlösliga såsom C-vitamin, B-vitamin som kan verka harmlösa men kan ge njur och leverskador vid felaktig tilldelning .

Förteckning över giftiga växter.

www.odla.nu/giftinformation/giftinformation.s...
    Oj. de va mycket...jäst,julstjärna ogräddad deg..mycket är ju sådant man förstår av sunt förnuft att det inte är bra så de håller man ju ögonen öppna för..
    men tänkte mer på frukter som banan och clementin för de älskar hon samt cashewnötter och jordnötter..och pepparkakor..
     men tack för infot! :D
  • Zimlis

jag blev oxå glad för den infon - jag är inte så orolig över de "farligheter" min hund fått smaka - för det har inte handlat om några mängder

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Tant Herta

Mina älskar äpplen! Lök kommer ut hel, hundar är allätare och behöver blandad kost. Dock inget överdrivet intag!

• Rottis77
    cajsasmamma skrev 2010-10-15 15:22:38 följande:

ben i från fisk, fågel och fläskdjur.

Enbart farligt om det är tillagat, ej farligt rått. 
  • Nenna B
    Rottis77 skrev 2010-10-15 20:19:01 följande:
    Enbart farligt om det är tillagat, ej farligt rått. 
    Kan vara farligt rått!!! Om hunden inte är van att tugga på exempelvis fläskben (flisas) kan det går riktigt illa!!!

Köttet kanske inte är farligt  rått, men benen kan definitivt vara farliga råa.
  • Rottis77
    Nenna B skrev 2010-10-15 20:25:06 följande:
    Kan vara farligt rått!!! Om hunden inte är van att tugga på exempelvis fläskben (flisas) kan det går riktigt illa!!!

Köttet kanske inte är farligt  rått, men benen kan definitivt vara farliga råa.
    Jag ger bara mina hundar BARF (Rå kyckling/fläsk) och har aldrig varit problem.

Däremot om du tillagar benen då blir benen farliga och det är då dom flisas. 
  • Tant Herta

Ben från F djur är inte farliga råa, inte farligare än vanliga ben. När benen hettas upp blri det dock genom en kemisk reaktion större flisrisk än med andra ben!

• Nenna B
    Tant Herta skrev 2010-10-16 09:48:36 följande:
    Ben från F djur är inte farliga råa, inte farligare än vanliga ben. När benen hettas upp blri det dock genom en kemisk reaktion större flisrisk än med andra ben!
    Och jag har varit med om att råa ben flisas och orsakade skada. Detta var med en ovan hund.
    Sen kan det ju definivt vara så att upphettade ben flisas lättare, det säger jag inget om.
  • Rottis77
    Nenna B skrev 2010-10-18 20:01:22 följande:
    Och jag har varit med om att råa ben flisas och orsakade skada. Detta var med en ovan hund.
    Sen kan det ju definivt vara så att upphettade ben flisas lättare, det säger jag inget om.
    Men då beror det inte på att det är F ben utan att det är otur!
  • Mistys Daisy

På vilket sätt är äpple farligt?

Min bär runt på äpplen jämt ute och tar sig ett smakprov då och då! ;)

• Nenna B
    Rottis77 skrev 2010-10-19 07:24:49 följande:
    Men då beror det inte på att det är F ben utan att det är otur!
    Otur en gång kanske, men inte flera.
  • Rottis77
    Nenna B skrev 2010-10-19 14:55:31 följande:
    Otur en gång kanske, men inte flera.
    Men hur eller hur är inte F ben farliga råa än nåt annat ben rått!
  • Nenna B
    Rottis77 skrev 2010-10-19 16:33:27 följande:
    Men hur eller hur är inte F ben farliga råa än nåt annat ben rått!
    Njaa, det håller jag inte med om alls. Men vi lämnar det vi det. Du tycker inte så och jag gör det. Fine...
  • paramore

Som flera sagt. Sunt förnuft och så är de ju olika från hund till hund.

Min hund äter jämt äpplen, choklad har hon ätit massvis med gånger (mestadels mjölchoklad då det är de jag äter, men nån mörkt har oxå slunkigt ner)  salta chips, ja hon äter det mesta förutom isbergsallad då hon tycker det är obehagligt när det fastnar i gommen på henne hehe, hon har aldrig blivit sjuk.

Svar på tråden Vad exakt är farligt för hunden och äta?!