Zimlis skrev 2010-10-15 14:16:13 följande:
Sunt förnuft
Min hund har smakat både clementin, bacon (en favorit) och nötter - hon älskar chips och blir galen om man kastar till henne ett potatischips (vanliga lättsaltade)
Hon får inte smaka alkohol - tycker det är larvigt med folk som ger sina hundar öl och att det skulle vara coolt på något sätt
Hon får heller inte smaka starkt kryddad mat tex tacofärs eller chili
Clemetin och bacon, chips och popcorn och nötter är stor favorit samt kex som typ pepparkaka och mariekex som kanastrar när hon tuggar är stora favorit..
alkholo går hon inte i närheten av hon av skyr människor som luktar av det så. och förresten skulle de aldrig falla mig in att ge henne alkohol! det är ju idiotiskt.
stark mat får hon ju inte heller.
Carinaplus skrev 2010-10-15 14:16:48 följande:
Du ska inte ta råd från ett forum på nätet! Gå direkt till en kunnig veterinär eller brukshundsklubb och fråga dom som vet.
Blir lite dyrt och gå till vet bara för att fråga de här?....men jag tar allt med en nypa salt..
Neinei skrev 2010-10-15 14:17:21 följande:
Hej!
Här kommer ett inlägg har jag snott från
vovve.net. De flöesta saker är ju ganska självklara men kanske lite du inte visste från innan? =)
Lök
All former av lök rå eller behandlad inklusive vitlök och blomsterlökarvitlökskappslar lökpulver osv även i små mängder under längre tid.
Samt dom flesta lökväxter, om dom innehåller thiosulfat,
Choklad
Kakaon i choklad innehåller teobromin, vilket hunden inte kan brýta ner , ( hundchöklad innehåller ej thobromin
Yxlitol : Sötningsmedel i sockerfritt godis
Salt
Kryddor: (ink icke starka kryddor )
Bittermandel ( innehåller cyanid )
Jäst "bildar alkohol "
Ojäst deg
"gästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa och alkohol bildas "
Svamp ( flera sorter )
Aloe vera .
Tea-treeolja
Alger
Djur som dricker vatten ur sjöar och vattendrag med höga halter av giftiga ämnen från blågröna alger riskerar att bli sjuka. Den vattenmängd som krävs för svår påverkan varierar kraftigt beroende på vilka blågröna alger som blommar och hur mycket gift som producerats för tillfället.
Avokado
Bakpulver
Bikarbonat
Cigaretter
Gravljus ?
Kottar, (Kan mekanisk vara mycket farliga pga formen glider lätt ner åt ena hållet men stoppar åt andra )
Ekollon
Majskolv
Roguefordost ( grönmögelost ) ( övrig ost med försiktighet )
Snus ( nikotinet tas snabbare upp i snus än cigaretter )
Muskot.
Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt. ( Innehåller viss mängd cyanid förutom risken med kärnorna )
Vindruvor, Kan ge Njurskador
Russin, se vindruvor
Saffran
Avlopsrengöringsmedel.
Glykol ( mycket smakligt för hunden då det har en sötaktig smak) dödlig dos 6,6 ml per kilo kroppsvikt.
Insektsbekämpningsmedel. ( Kan tas upp i tramdynorna ex snigelbekämpningsmedel )
Klorerade rengöringsmedel.
Människomedicin
Aldrig utan veterinärs inrådan.
Råttgift : förhindrar blodets koaguleringsförmåga .
Svavelsyra ( blyackumulator = bilbatterier)
Toalettdoftmedel ( kan ge frätskador på munnslemhinnor )
Vissa svampbekämpningsmedel ( innehåller kvicksilver )
Växter. Julstjärna prickblad , och dom flesta växter med vit växtsaft.
Paddor ( starka reaktioner av det gift paddorna utsöndrar vid stress men oftast inte farligt)
Vissa grodarter ( se paddor)
Kvarglömda fyrverkeripjäser/hylsor, Mycket giftigt " ( innehåller bla Bromin om jag inte minns fel )
Försiktighet med vitaminpreparat även vattenlösliga såsom C-vitamin, B-vitamin som kan verka harmlösa men kan ge njur och leverskador vid felaktig tilldelning .
Förteckning över giftiga växter.
www.odla.nu/giftinformation/giftinformation.s...Oj. de va mycket...jäst,julstjärna ogräddad deg..mycket är ju sådant man förstår av sunt förnuft att det inte är bra så de håller man ju ögonen öppna för..
men tänkte mer på frukter som banan och clementin för de älskar hon samt cashewnötter och jordnötter..och pepparkakor..
men tack för infot! :D