Får man vara skämtsam i ett personligt brev?
Och om man skriver någon mening med glimten i ögat, hur ska man hålla det på en lagom nivå?
Eller är det alltid ouppskattat?
Tycker mina personliga brev är så urtrista, torra och rena sömnpillret!
Och om man skriver någon mening med glimten i ögat, hur ska man hålla det på en lagom nivå?
Eller är det alltid ouppskattat?
Tycker mina personliga brev är så urtrista, torra och rena sömnpillret!
Det vet du ju aldrig då det är upp till betraktaren om de tycker det ger ett oseriöst intryck eller om det är lite roligt. Själv skulle jag aldrig göra det men om en person med samma humor som dig läser och förstår det roliga kan det säkert gå hem men det är en chansning.
brevet ska ju representera dig som person, så släng in en liten glimt du.
men är du torr o tråkig så kör på det istället ;)
Det beror på vilket arbete du söker och även vem som tar emot brevet såklart...
Jag tycker inte att ironi passar i ett personligt brev alls. Däremot kan du omformulera din text så den inte blir lika torr utan att slänga in nåt "skojigt".
Svårt att svara på. Det finns alltid en risk att en skämtsam ton missuppfattas.
Utformar du ditt brev så det passar in på just en viss annons/det jobb du söker?
Som mottagare av ansökningar, tar själv emot ansökningarna på mitt jobb, så märker jag direkt vilka som skrivit ett brev som hör ihop med vår annons. I de ansökningarna kommenterar personerna våra olika önskemål. Ex,vis kan någon skriva att de inte har erfarenhet av en viss sak, men så kopplar de samman de med något fritidsintresse eller annan erfarenhet som kan vara snarlik.
Det märks ännu tydligare vilka som bara skickar ett och samma brev till i princip alla.
Visst är det mer jobb att anpassa sin ansökan, men det är också de ansökningarna som märks i mängden då allt för många skickar ett standardbrev.
Ja, jag anpassar alltid mina personliga brev till just det arbete de anonnserat ut. Skriver nytt för varje jobb jag söker...
Kanon
Problemet är ju att du aldirg vet om personen som läser det har humor och i så fall vilken typ. Om du gör ett smått ironiskt skämt som du tycker att "alla" borde fatta, så kanske personen som läser enbart skrattar åt Stefan& Krister-humor, och missförstår totalt...
Så visst kan du skämta, men det är ju en risk man tar.
Sedan några år tillbaka bor jag i ----------- tillsammans med min familj där jag har ett nyväckt intresse för trädgårdsarbete. Jag lär mig ständigt nya saker – som att häckar inte ska klippas ner på högsommaren och att grillkvällar med grannarna en gång i veckan är ett absolut måste.
Det är ju inte mycket till skämt men det gör brevet lite personligare.
När man söker jobb där man vet att det är en massa sökande, varför inte chansa? :)
Chansen att få ett jobb med 500 sökande är så liten att man säkert kan tjäna på att visa på lite humor, göra något speciellt av sitt personliga brev.
Man vet aldrig vad som går hem. Jag sökte säkert flera tusen jobb (kändes det som iaf) under tiden som arbetslös, just såna jobb där det är flera hundra sökande, skrev alltid personliga brev "som de ska vara". Det gav ju inget, så till slut skrev jag mitt personliga brev för hand med färgglada pennor. Fick jobbet.