• Mark87

Par som undrar

Jag och sambon har försökt få barn i ca 2 år. Hon har pcos, hon gick upp 20 kg när hon slutade med cerazette (minipiller), i samma veva fick hon då veta att hon har pcos. Vi skulle prova pergotime, hon fick enkel,dubbel, sen trippel, men ingen äl. Nu har vi fått remiss till MAS för antingen sprutor eller ivf. Vi har läst lite på internet om att Yasmin är ett bra p-piller om man har pcos, och det kommer antagligen ta ett tag innan vi får komma till MAS, så sambon funderar på att prova på Yasmin, och se om hon går ner lite i vikt, och sen när det är tid för mas så slutar hon. Vi läste på en sida om en tjej som hade pcos, var överviktig och fick ingen egen ägglossning. Hon försökte länge att få barn med pergotime precis som vi, men det funkade inte. Hon tog då en paus och började med Yasmin, efter ca fem månader så slutade hon med dom och bara nån vecka efter blev hon gravid.
    Finns det någon som kan ge oss råd om detta? Någon som kanske provat? Eller som har erfarenheter om Yasmin?

Tacksam för svar mvh Mark och Linnéa

Nej, du har faktiskt fel.
  • Svar på tråden Par som undrar
  • LiselottePCOS

Jag  har själv hört att endel kvinnor med PCOS kan ha ökad chans att få egen ägglosning någon till några mådner efete de sluta med p-piller. träffat kvinnor som vart lite äldre och haft PCOS och blivit gravida när de sluta med p-piller.

Det verkar inte gälla alla, att de lyckas få ägglossning efter de sluta med p-piller.
    Iom p-piller är behandling för PCOS och gör att äggstockarna "sover, dvs deras onormala störda homonproduktion" minskar så länge kvinna tar p-piller, gäller p-piller av kombinationstyp  ( tex Yasmin, Yasminelle, Desolett, kan tänke mig Dine medel mot aken hos kvinnor som sänker manligt homon  kan hjälpa också).

Även viktminskning och motion kan vara gynsamt för ägglossning och homoner. Minska halten snabba dåliga kolhydrater (dåligt socker). Metformin kan hjälpa till med viktminskningen,  läkare är oeniga om om att skriva  ut meformin då de inte vet om det hjälper alls som har PCOS och  förbättra homonnivåerna går att kombinera med p-piller.

Svar på tråden Par som undrar