• Nheas

Västerviksmetoden - någon som har testat?

Jag är gravid med barn nr. 2. Tog Epidural med nr 1 vilken gjorde att värkarna avtog och krystvärkarna lyste med sin frånvaro. har diskuterat förlossning nr. 2 med läkaren & hon rekomenderar Västerviksmodellen. Någon som provat? Resultat?

• Svar på tråden Västerviksmetoden - någon som har testat?
  • corolla

Hej! Jag hade den med mitt första barn och jag tyckte inte om den. Tyckte den inte gjorde någon nytta, jag tyckte bara att den gjorde ont. Men många jag vet har tagit den och tycker den är bra det är ju så olika med allt tyvärr. Själv tog jag Epidural med nr2 och vill ha den till nr3, den funkade jätte bra på mig då... Lycka till

• CeciliaBa

Skulle också vilja veta mer om den! Min BM rekommenderade den nu när jag är omföderska. Hon påstod att det inte gjorde ont att få den... 

• Nheas

Jag har inte så mkt val Epidural är inte ett alternativ om jag inte vill riskera samma mardrömsförlossning som med nr.1. När man läser om Västerviksmodellen låter den ju ok, men verkar vara få som testat! Kanske fler omföderskor som tar den?

• ALTP9082

Jag är också nyfiken på Västerviksmodellen då jag känner att EDA inte är något för mej. Pratade med min mamma om detta idag å hon har använt sig av Västerviksmetoden alla 4 gånger hon har fött barn å hon tyckte att den va väldigt effektiv. Och i "Vänta barn"-boken så verkar de inte som att de är några nackdelar förutom att de är kortvarig effekt. Nu kanske inte jag behöver tänka så mkt på de än då jag bara är i v16 men man funderar ju iaf. Sen verkar de som att dom flesta barnmorskorna rekommenderar den hör metoden om man är omföderska, men de borde la funka lika bra på mej som förstföderska?

• ÄlskarMina

pratade med en läkare i onsdags i Västervik om detta (ska föda där) Hon har jobbat i Västervik på förlossningen sen läänge (hon förlöste mig ur mamma för 26år sen ) Hon sa iaf att hon rekommenderar V-viksmetoden (dock är väl hon partisk kanske) och att den oftast är väldigt effektiv. Dock inte lika vanlig att ge längre sen EDA kom. Så det är väl därför det har "försvunnit" lite. Man ska väl ge om den efter ca.2h vad jag förstod så effekten är väl inte så länge då om det ska vara ngn nackdel. Obestämd

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Lillebror BF 7/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Nheas

Jag har pratat med Aurorasköterska om denna metod & hon rekomenderar den. Kruxet är att när man tar EDA kan man "vila " sig igenom öppningsfasen, men med V-vik så ska man under bedövningen vara så aktiv som möjligt för att öppna sig så många centimetrar som möjligt under bedövning.

Tror inte det spelar någon roll om man är föstföderska eller omföderska, det är många förstföderskor som föder utan bedövning oxå även om EDA är väldigt vanligt!

Svar på tråden Västerviksmetoden - någon som har testat?