• Anonym

snusning under graviditet

Hejsan!
    jag har snusat i flera år, och lyckades nästan helt sluta när jag blev gravid, har dock inte tappat suget nånting och tar ibland en snus, har dock inte inne den länge alls..
    vill bara veta hur detta kan skada barnet ?och isåfall skadar det barnet lika mkt om man tar nån bara då och då? dvs, kanske 2 stycken i veckan?

• Svar på tråden snusning under graviditet
  • suca

Jag tycker att det låter helt harmlöst. Visst, det är inte nyttigt men jag tror faktiskt inte att det kan skada barnet. Fråga på mvc när du går dit nästa gång. Lycka till. Kan säga att jag (har ångest för detta) har rökt under graviditeten med alla mina 4 barn ca 20 cig per dag. Nu har jag slutat efter 30 år för att jag vill verkligen ha ett barn till och jag vill ge barnet en bra start i livet. Dock är mina barn friska och intelligenta som tur är trots mitt fd missbruk.

• Cinnalinna

det man ska tänka på att antingen tar man absitensbesvären själv - eller så låter man barnet gå igenom absitensbesvären istället efter födseln eftersom den inte länge får nikotinet från mamma

tycker det är ansvarigast att ta absitensen själv som vuxen och inte dumpa den på barnet

• Mirva

All nikotin är skadlig för fostret. Men självklart att det är bättre med lite.

"Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring."

www.vardguiden.se/Article.asp

"Nya studier visar att snusning under graviditet kan orsaka havandeskapsförgiftning, fördubblad risk att föda för tidigt, högre risk för minskad födelsevikt samt en ökad risk för plötslig spädbarnsdöd."

www.fhi.se/templates/Page____985.aspx

Min pappa slutade röka när han var 78 år gammal, då han fått diagnosen KOL. Han snusade de resterande åren. Han dog av en kraftig propp i hjärnan. På senare tid har jag hört att halten nikotin i snus är högt och att det kraftigt ökar risken för propp. Om han även hade slutat med snuset kanske han hade varit med oss några år till. Värt att tänka på om man har levande barn.

• Tindrande

barnet får ju i sig nikotinet, och nikotin kan ju försämra bla tillväxten på bebisen.
    och om du klarar dig utan snus så länge så är det väl onödigt att ta ett par snus i veckan.
    Varför chansa?

• malin ulrika

Som sagt,
    nikotinet är farligt.
    Endel mammor tror ju t.ex. att det är bättre att ha nikotin-plåster under graviditeten än att röka, men man får ju i sej nikotinet ändå, vilket gör att bebisen får lägre födselvikt etc.
    Så det är nog bäst att låta bli snusen...
    Se det som ett tillfälle att lägga av.

• Missboss

Jag har tagit en snus då och då under graviditeten, kanske 2-3 i månaden och jag har inget dåligt samvete över det.

• Missboss

Förresten har du prövat choise? Inte samma sak men det är oftast vanan man är sugen på, inte nikotinet

• Anonym

Hejsan! jag har snusat i flera år o då jag blev gravid me dotter min som nu e fem månader slutade jag pga av illamåendet.Men ifjärde månaden blev de bättre o jag började ta en prilla nu som då som förståss ökade till flera varje dag Enligt dom Nya studierna så skulle jag föda förtidigt MEN Gick övertid 12 dagar, barnet skulle ha minskad födelsevikt men vägde 3900, vilket jag inte tycker e låg födelsevikt O risken för havandeskapsförgiftning skulle va stor men som sagt var så inget av de stämde !!!
    O mitt barn har inte genomgått nå slags abstinensbesvär inte!! Snällare tös än henne finns inte!! Klart jag vet de inte har varit till nytta, har haft lite ångest för de men som sagt var alla har inte karaktär o de e faktiskt nått jag saknar.
    Men idag då jag ser att tösen min mår bra då mår även jag bra!

• silhuett

Hmm.. Men om du bara tänker ta 1-2 i veckan, är det då så svårt att inte ta NÅGON i veckan? Det är ju "bara" under 9 månader

Risken är ju att det sakta men säkert kommer ökas till ytterligare en i veckan, och sen blir det en om dan, och sen flera om dan... Det är ju så beroenden fungerar..

Vid snusning får barnet i sig dubbelt så mycket nikotin som vid rökning, eftersom det tas upp lättare via slemhinnorna.
    Nikotinet är det som ökar risken för PSD.

• suca

Jag har testat mig positivt idag. Slutade röka för 5 veckor sen. Har använt snus som hjälp och kommer fortsätta med det ett tag till. Vet att det inte är bra men vill verkligen inte börja röka igen. Kämpar verkligen.

• Anonym

Jag har snusat i båda mina graviditeter och fått barn som vägt 4 resp 4,8 kg och gått över tiden båda gångerna, jag vet att det är inte bra att snusa och att man ska sluta och allt det där men jag moralpredikar inte, ibland så gör man så gott man kan men det går ändå inte att sluta! Livet är inte alltid så enkelt som det kan låta, under garviditeten kanske många snusande går igenom stor kriser av olika slag och det gör det väldigt mycket svårare att sluta än annars. en bm sa till en vän till mig att ibland är det nog bättre att ta sin snus än att ha abstinens efter nikotin och må väldigt dåligt pga att man inte får sitt nikotin, hon tyckte att det kan vara minst lika farligt för barnet att må på det sättet, men det var ju hennes personliga åsikt! Vill bara säga att allt har två sidor!

• Anonym

det är väldigt mycket saker som är farliga och som folk ändå gör!

• Idawho

Jag slutade snusa för 2 månader sedan. Har inte tagit en enda snus sen dess. (stolt!!) Det har varit ett helvete, men börjar bli bättre. Själv skulle jag aldrig snusa under graviditet. Det är därför jag inte började igen när allt var som värst, för då skulle jag vara tvungen att gå igenom det helvetet igen när jag blir gravid. Och det skulle jag nog inte klara.

Svar på tråden snusning under graviditet