Sade skrev 2010-10-16 10:41:31 följande:
En sak med bostadsrätt som folk inte alltid tänker på är att bostadsrättsföreningen "drivs" av mmedlemmarna själva och att man som medlem därför bör vara beredd på att ställa upp för föreningen genom att antingen vara med i styrelsen eller på annat sätt. Anledningen till att jag vill ta upp detta är att jag själv sitter med i styrelsen i min förening och tycker att det är mycket givande att vara engagerad och ha insyn i och kunna påverka hur föreningens fastigheter förvaltas. Genom att sitta med i styrelsen har jag insett att det faktiskt är helt vanliga människor, som nödvändigtvis inte har rätt kompetens, som sitter och fattar beslut som är jätte viktiga för föreningens framtid och som påverkar dig som ägare (underhåll av fastigheterna, avgiftshöjningar).
Problemet i vår föreningen (och jag tror inte att vi är ensamma om det) är att folk inte förstår vad det innebär att bo i en bostadsrätt. Vad innebär det då att bo i bostadsrätt? Jo, vi medlemmar äger gemensamt föreningens tillgångar och ansvarar för att dessa förvaltas på ett så bra sätt som möjligt. Det är därför viktigt att alla engagerar sig genom att i vart fall gå på årsmötet och gärna genom att någon gång ställa upp med sin tid och sitta med i styrelsen.
Jag trivs jätte bra i vårt radhus och i vår förening! Och det går att påverka de saker som ska göras genom att vara med i styrelsen! Som styrelsemedlem har jag "pushat" och drivit igenom förslag på saker som ska göras som jag tycker är viktiga (och som självklart även gagnar övriga medlemmar).

Där är den stora anledningen varför jag inte vill ha en bostadsrätt, jag är inte en föreningsmänniska på det sättet, det lockar mig inte det minsta det som du beskriver, och du har fullständigt rätt, många som köper en bostadsrätt är inte medvetna om detta. Jag är medveten om detta och därför så är en bostadsrätt inget för mig.
Brukar ha sällskap med en kille på bussen, som äger en bostadsrätt och det han har berättat om prestige, superarvoden, oense om vad som skall åtgärdas (de tongivande tycker att lull-lull är viktigare än grundläggande underhåll) har gjort mig ännu mer bestämd.
Sedan vet jag att det finns fungerande föreningar, men det räcker med en tillräckligt tongivande som sätter sina egna intressen före andras, så faller hela konceptet.
Men det är som du skriver, man köper mycket mer än rätten att bo i lägenheten.