• En slät kopp

Eget hus eller bostadsrätt?

Skulle gärna vilja ha lite åsikter på för- och nackdelar med eget hus och bostadsrätt.
    Vi har två inkomster (37 tusen efter skatt), arbetar heltid, fasta jobb sedan 5 och 8 år tillbaka, 2 barn och 600 000 sparat. Vad är mest klokt att köpa för bostad?

• Svar på tråden Eget hus eller bostadsrätt?
  • lillekatt

Var bor ni, vad vill ni, hur mycket är ni belägga på att lägga på det hela när det gäller tid och pengar?

• En slät kopp

Vi vill ha ett tryggt boende, inte jättemycket reparationer utan ett hyffsat nytt hem. Kan tänka oss ca 12000 i boendekostnad per månad.

• goabarn77

Lite om vår resa... Vi köpte en gammal fin kåk, med kakelugnar och stort renoveringsbehov, jätteträdgård. Vi renoverade, planterade och byggde ut. När kåken var klar sålde vi, vi ville inte ha denna typ av boende. Vi köpte en lägenhet för att fundera på hur vi ville bo. Jag som aldrig tyckt att jag var en lägenhetsmänniska slappnade verkligen av i detta boende. Har aldrig trivts så bra någonstans. Efter något år blev jag gravid och vi har nu en dotter. Nästa månad flyttar vi till något som vi tror är mitt i prick för oss: BOSTADSRÄTTSPARHUS. Det är nybyggt och allt, inkl häckar, är klart. Vi ansvarar inte för allt i vårt boende utan har möjlighet att spendera tid vid havet i vår sommarstuga så mycket vi vill på sommarhalvåret. Ja, en kompromiss som vi tror kommer ge oss livskvalitet helt enkelt. Lycka till med boendefrågan. =)

• Butterscotch

Var bor ni någonstans, och vad får ni för pengarna? Vilka pendlingstider till jobbet får ni om ni väljer hus respektive lägenhet?

Vi bor i lägenhet och jag tycker att det är superskönt. Vi bor i Stockholms innerstad och har nära till allt, så man behöver aldrig lägga mycket tid på shopping ,transporter etc. Nu har vi i och för sig ett fritidshus också, så vi får naturliv på helger och lov. Hade vi inte haft det hade jag kanske valt hus i förorten trots allt, i alla fall när barnen blir lite större.

• En slät kopp

Vi bor i trakten av Jönköping.
    Oavsett om vi väljer BR eller hus så får vi en kort sträcka till våra jobb. Jag kan cykla och min man likaså.
    Det ska byggas husoch BR i ett område som vi är intresserade av.
    Husen (125 kvm) kostar 2,4 miljoner inkl tomt. BR 118 kvm med trädgård kostar 1,5 i insats och 4500 i varm"hyra".

• Anonym (Guldflickan)

Ser att alla här inne än så länge förespråkar BR Har haft BR fram till juni och har sedan 1 okt köpt ett stort hus och tomt i Sthlm och det är det bästa som hänt Ligger nära vatten, park, kommunikationer mm. Det som ger en sådan frihetskänsla är att ha eget där man kan koppla av på tomten och inomhus. Ha musik på tex utan att störa någon granne efter kl 22. Som någon skrev här inne så är ju BR radhus ett bra alternativ Vi satsade dock på villa och tänker spendera en lång tid framöver där Ångrar inte en sekund, så less på lägenheter med nyfikna grannar som har stenkoll på ens liv *hihi*

• Butterscotch
    En slät kopp skrev 2010-10-15 20:47:38 följande:
    Vi bor i trakten av Jönköping.
    Oavsett om vi väljer BR eller hus så får vi en kort sträcka till våra jobb. Jag kan cykla och min man likaså.
    Det ska byggas husoch BR i ett område som vi är intresserade av.
    Husen (125 kvm) kostar 2,4 miljoner inkl tomt. BR 118 kvm med trädgård kostar 1,5 i insats och 4500 i varm"hyra".
    Är bostadsrätterna radhus/parhus? Det är ju jäkligt skönt att slippa hålla på med underhåll (man har ju en väldig massa annat att lägga tid på istället, särskilt när man har barn), så ur den aspekten förespråkar jag mer än gärna bostadsrätt. Men eftersom huset ni tittar på är ett nybygge så blir ju underhåll inte aktuellt på många år, och då spelar det ju ingen roll.

7 kvm skillnad i storlek var ju ingen större skillnad det heller.

Nä, jag kan nog inte råda
  • Anonym (Guldflickan)

Har dessvärre bott i nybyggen och där kan det dock uppstå problem som man måste ta hand om... Så det är ingen garanti för att det är underhållsfritt i många år. Tänker bara på det som var på Uppdrag granskning tex...där de byggde nya bostäder och allt material stod ute i regn utan skydd och medförde stora problem. En fastighet/villa/radhus som har stått stabilt i flera år ser man oftast på en gång vad som behöver göras efter en besiktning. Dessvärre kan det växa fram problem med nybyggen... Min grannes tak lossnade efter ett halvår i badrummet, hissen funkade då och då (ibland blev man fast på ett våningsplan), säkringar som gick, dålig ventilation som orskade damm hos BR ägarna högst upp etc.  Dessvärre är jag/vi inte ensamma om detta utan de bygger för snabbt och ändå var det HSB/PEAB som byggde denna fastighet 2002.

Observera att detta inlägg har jag skrivit av erfarenhet och inget annat. Vill bara lyfta fram att nybyggen är ingen garanti för att man inte behöver renovera/kolla problem på många år. Som alla vet så kräver en bostad underhåll oavsett. Sen vet du inte hur materialet de använder har varit placerat under den tiden... Går alltid och söka på you tube om någon missat dessa tv-program med nybyggen..

• Anonym

Vi bor i hus och funderar på att flytta till BR lägenhet.

Fördelar med hus:
    Man har inga grannar inpå
    Man kan göra vad man vill med kåken i princip
    Man får ofta större tomt.

Nackdelar med hus
    Det är DYRT
    Mycket underhåll (även nya hus kräver underhåll)
    Man måste spara till huset (vitvaror, varmvattenberedare mm)
    Man står helt själv om något går sönder
    Det tar mycket tid.

Fördelar med BR
    Man kan göra vad man vill inne i lägenheten
    Man behöver inte bry sig om yttre underhåll
    Det är enklare leverne
    Man får tid över till annat (man slipper allt utearbete)
    Inte lika dyrt

Nackdelar
    Man har grannar att ta hänsyn till
    Oftast lite mindre tomt.

• sextiotalist

För mig är det enkelt, BR faller bort, rent juridiskt är det en vansinnig form att äga sin bostad, nej man äger sin bostad, man äger rätten att använda den. Men är begränsad när det gäller vad man får göra, man är tvungen att vara med i en förening som kan bestämma vad som skall göras med en bostad.

Så valet är enkelt, för mig är det hus eller att hyra.

• ninnione

Vi bor i hus nu men känner att allt vi gör är att renovera o underhålla, har knappt tid till barnen så mycket som man vill.

Vi håller på att sälja för att istället satsa på en BR i radhusmodell. Vi får då friheten att göra vad vi vill invändigt, får en liten tomt men slipper allt det stora som innebär att ha ha hus.

• Mummy

Vi bor i radhus i bostadsrättsform. Vi har kollat på hus, men det slutar alltid med att vi tycker det vi har idag är bättre.
    Men då har vi ganska bra läge på vårt tomt. Tomten är liiiten, men vi delar staket med förskolan, vilket blir som en färlängning av tomten då barnen ofta är där och leker.
    Som vi ser det finns följande för och nackdelar:

Fördelar:
    Vi slipper ansvaret att kolla tak, kupor, fönster, elen, osv.
    Vi sparar mycket tid känns det som, då vi också har två barn
    Vi har folk i närheten och det är en bra stämning mellan de som bor här
    Billigare än hus = mer pengar till annat smålyx

Nackdelar:
    Hade önskat ibland att tomten var större
    Önskar ibland att man inte bodde vägg i vägg med grannarna
    Vi kan inte styra saker som ska göras för att det är snyggt, utan det som måste göras, det görs.

• Sade

En sak med bostadsrätt som folk inte alltid tänker på är att bostadsrättsföreningen "drivs" av mmedlemmarna själva och att man som medlem därför bör vara beredd på att ställa upp för föreningen genom att antingen vara med i styrelsen eller på annat sätt. Anledningen till att jag vill ta upp detta är att jag själv sitter med i styrelsen i min förening och tycker att det är mycket givande att vara engagerad och ha insyn i och kunna påverka hur föreningens fastigheter förvaltas. Genom att sitta med i styrelsen har jag insett att det faktiskt är helt vanliga människor, som nödvändigtvis inte har rätt kompetens, som sitter och fattar beslut som är jätte viktiga för föreningens framtid och som påverkar dig som ägare (underhåll av fastigheterna, avgiftshöjningar).

Problemet i vår föreningen (och jag tror inte att vi är ensamma om det) är att folk inte förstår vad det innebär att bo i en bostadsrätt. Vad innebär det då att bo i bostadsrätt? Jo, vi medlemmar äger gemensamt föreningens tillgångar och ansvarar för att dessa förvaltas på ett så bra sätt som möjligt. Det är därför viktigt att alla engagerar sig genom att i vart fall gå på årsmötet och gärna genom att någon gång ställa upp med sin tid och sitta med i styrelsen.

Jag trivs jätte bra i vårt radhus och i vår förening! Och det går att påverka de saker som ska göras genom att vara med i styrelsen! Som styrelsemedlem har jag "pushat" och drivit igenom förslag på saker som ska göras som jag tycker är viktiga (och som självklart även gagnar övriga medlemmar). Glad

• sextiotalist
    Sade skrev 2010-10-16 10:41:31 följande:
    En sak med bostadsrätt som folk inte alltid tänker på är att bostadsrättsföreningen "drivs" av mmedlemmarna själva och att man som medlem därför bör vara beredd på att ställa upp för föreningen genom att antingen vara med i styrelsen eller på annat sätt. Anledningen till att jag vill ta upp detta är att jag själv sitter med i styrelsen i min förening och tycker att det är mycket givande att vara engagerad och ha insyn i och kunna påverka hur föreningens fastigheter förvaltas. Genom att sitta med i styrelsen har jag insett att det faktiskt är helt vanliga människor, som nödvändigtvis inte har rätt kompetens, som sitter och fattar beslut som är jätte viktiga för föreningens framtid och som påverkar dig som ägare (underhåll av fastigheterna, avgiftshöjningar).

Problemet i vår föreningen (och jag tror inte att vi är ensamma om det) är att folk inte förstår vad det innebär att bo i en bostadsrätt. Vad innebär det då att bo i bostadsrätt? Jo, vi medlemmar äger gemensamt föreningens tillgångar och ansvarar för att dessa förvaltas på ett så bra sätt som möjligt. Det är därför viktigt att alla engagerar sig genom att i vart fall gå på årsmötet och gärna genom att någon gång ställa upp med sin tid och sitta med i styrelsen.

Jag trivs jätte bra i vårt radhus och i vår förening! Och det går att påverka de saker som ska göras genom att vara med i styrelsen! Som styrelsemedlem har jag "pushat" och drivit igenom förslag på saker som ska göras som jag tycker är viktiga (och som självklart även gagnar övriga medlemmar). Glad
    Där är den stora anledningen varför jag inte vill ha en bostadsrätt, jag är inte en föreningsmänniska på det sättet, det lockar mig inte det minsta det som du beskriver, och du har fullständigt rätt, många som köper en bostadsrätt är inte medvetna om detta. Jag är medveten om detta och därför så är en bostadsrätt inget för mig.
    Brukar ha sällskap med en kille på bussen, som äger en bostadsrätt och det han har berättat om prestige, superarvoden, oense om vad som skall åtgärdas (de tongivande tycker att lull-lull är viktigare än grundläggande underhåll) har gjort mig ännu mer bestämd.
    Sedan vet jag att det finns fungerande föreningar, men det räcker med en tillräckligt tongivande som sätter sina egna intressen före andras, så faller hela konceptet.

Men det är som du skriver, man köper mycket mer än rätten att bo i lägenheten.
Svar på tråden Eget hus eller bostadsrätt?