• Anonym

Många stick, ärr i armen, gör jätteont!

Jag tar väldigt mycket prover just nu, vilket resulterat i ett ärr vid det enda kärlet eller vad det heter som de kan sticka i, alla andra kärl gömmer sig vid ens tanken på en nål.

Frågan är, hur lång tid tar det innan ärren läker? Jag tar prov va 4:E dag. Kan de ta någon annan stans? Det gör så sjukt ont, och jag är stickrädd...

• Svar på tråden Många stick, ärr i armen, gör jätteont!
  • Anonym

du kan ta vart som helst på kroppen där vener (kärl) syns! det gör mer eller mindre ont bara, hand, arm, fot, hals ja you name it!  minst ont i armvecket! inte bra att ta på samma ställe borde växla när du tar så ofta.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-15 19:47:55 följande:
    du kan ta vart som helst på kroppen där vener (kärl) syns! det gör mer eller mindre ont bara, hand, arm, fot, hals ja you name it!  minst ont i armvecket! inte bra att ta på samma ställe borde växla när du tar så ofta.
    Ja, de kommenterade ju tillomed idag att jag hade ärr, och när hon tryckte in den på samma ställe trodde jag att jag för första gången skulle slita bort armen. FAN vad ont det gjorde ju!

Jag får säga till dom på måndag att de inte kan ta på samma ställe igen, det går bara inte.
  • Anonym

kom på att kärlen behöver ju inte synas heller det lät ju tokigt det räcker att dom finns där, känns, nånstans bord det ju finnas, man kan ju använda fina nålar och ta i tunna kärl...
    ja säg till! 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-15 19:52:43 följande:
    kom på att kärlen behöver ju inte synas heller det lät ju tokigt det räcker att dom finns där, känns, nånstans bord det ju finnas, man kan ju använda fina nålar och ta i tunna kärl...
    ja säg till! 
    tack, det finns många som försökt sticka i andra armen som bara sagt att det inte finns att sticka i, de drar åt den där äckliga remen (vet inte hur det ser ut eller vad det är för jag tittar aldrig för jag mår illa av att ens göra det) och de känner liksom över mina armveck.

Jo, en gång försökte de ta i andra armen, misslyckades och jag blev helt blå och det gjorde... oooooont.
  • Anonym

om man sprejar lite nitroglycerinspray på stället där man tänker sticka så framträder kärlen mer och gömmer sig inte, kanske inte bra att göra regelbundet men ett litet ambulans-trix =P

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-15 20:00:09 följande:
    om man sprejar lite nitroglycerinspray på stället där man tänker sticka så framträder kärlen mer och gömmer sig inte, kanske inte bra att göra regelbundet men ett litet ambulans-trix =P
    haha vet du de får nog göra det, för ska de fortsätta ta prov  såhär ofta så får de nog vara lite kreativa Oskyldig tack verkligen för att du tagit dig tid!
  • Frida6

Jag är väldigt svårstucken! För en månad sedan fick jag barn. I samband med förlossningen och eftervården blev jag stucken många gånger. En av de mest erfarna sköterskorna tipsade om att man kan värma upp stickstället genom att lägga en uppvärmd vetekudde el dyl. Det fungerade mycket bra.
    Kanske ngt att tipsa den som sticker om!

Lycka till!

• Anonym (Samma)

Jag tog många prover under en period (skulle stimulera fram ägg för ivf) och då fick jag ärrvävnad i det "bra" armvecket. Andra armen var sjukt svårstucken, gick inte alls. Jag kommer inte ihåg att det gjorde jätteont, bara att det blev mer obehagligt för varje provtillfälle som gick. Sedan var behandlingen slut och ärrvävnaden läkte snabbt, säkert på nån vecka (jag glömde bort att kolla så jag vet inte exakt).

Olika personer är verkligen olika bra på att ta prover smärtfritt, på vårt labb jobbade två sköterskor och båda var trevliga och försiktiga men den ena bra mkt skickligare på att hitta kärlen!

Tur att man inte är heroinist, mina kärl skulle inte klara en vecka Drömmer

Svar på tråden Många stick, ärr i armen, gör jätteont!