• Venna

Varför trasslar sig undertråden när jag syr?

Ibland när jag syr så tar det liksom tvärstopp och undertråden är som en liten boll...och när jag öppnar upp luckan till där undertråden sitter så har tråden ibland lindat sig utanpå själva hylsan som spolen ska sitta i.

Varför blir det då?
    har det nåt med trådspänningen att göra, eller har jag bara en kass symaskin eller en urkass teknik när jag syr?!

• Svar på tråden Varför trasslar sig undertråden när jag syr?
  • Tabå

Hände liknande för mig tidigare och då var det för att sytråden var för tjock. Kanske du provar med en tunnare tråd och ser om det hjälper?

Annars kan ju trådspänningen spela roll ja.

Lycka till!

• Ann Nelly

Händer mig ibland förut, väldigt irriterande. Men det jag kom fram till var att jag hade för mycket tråd på spolen.
    Alltså när jag fyllt på tråd på underspolen (eller vad man kallar dem) så har jag kört tills symaskinen säger stopp för att spolen är full. Men när jag sedan sytt så har det trasslat sig, som om tråden behöver ha lite marginal till spolkanten för att inte trilla av för många varv i taget.
    Sedan jag slutade fylla på spolarna fullt utan stoppar en bit innan så har det funkat klockrent.
    Kanske inte samma problem som för dig dock.
    Händer detta när du nyss fyllt på spolen eller händer det även när det är lite tråd på spolen?
    För det kan nog säkert ha med både trådspänning och tjocklek att göra också.

• vis69

Damm i maskinen kan också göra det trassligt!

• Venna

Tack för era svar!

För tjock tråd?!
    Nu avslöjar jag mina nybörjarkunskaper här...men jag trodde nog att det bara fanns en tjocklek i princip. Tråd som tråd

Men vanlig "standardtråd" borde väl gå? Det borde väl vara det som maskinen är gjord för. jag ska absolut testa med en annan tråd iallafall.

Men det är bara ibland det blir sådär, inte alltid.

Oftast så spolar jag inte spolen full med undertråd, för jag har så få spolar, så jag brukar bara spola på så jag vet att det räcker till det jag syr, så det borde det inte vara.

Men damm i maskinen kan det också säkert vara. Ska testa att göra rent den.

Svar på tråden Varför trasslar sig undertråden när jag syr?