• Anonym (PinsamCivilekono)

Pinsamt men vad kan man jobba med som civilekonom?

Pinsam fråga! Borde veta men det är ett så brett område. Jag har magisterexamen i företagsekonomi och undrar vad för slags jobb, rent konkret, som jag kan arbeta med. Kanske inte på en gång men som jag kan jobba mig upp till och ingångsjobb.

Kan man jobba med personaladministration är en annan fråga? 

• Svar på tråden Pinsamt men vad kan man jobba med som civilekonom?
  • BillyX

Vilka kompetenser har du? Inventera tillsamans med en vän. vad KAN du? Lista dina kurser du läst t.ex. Sen läser du runt på annonser och gör det med öppna,. positiva ögon och jämför det de söker med det du har! Du kan jobba med vad som helst bara du kan motivera det =)

• far

Jobba som konsult, genom att erbjuda en totallösning, för företag (små/ stora/ större.) Som går dåligt just nu.

• Anonym (PinsamCivilekono)

Problemet är att jag inte arbetat med ekonomi sedan innan utan har enbart min utbildning att vila mig mot. Så i praktiken vet jag inte alls vad jag kan och vad som krävs. Förstår ni hur jag tänker? Jag vet inte vad man gör på de där företagen rent konkret och det gör mig så nervös!

Tänk om jag inte kan? Hur skaffar man sig erfarenhet utan att man måste kunna allt och ha erfarenheten redan?

• chrissepisse

Vad har du för inriktning på din utbildning då? Är din magisterexamen inriktad på redovisning, marknadsföring, finansiering eller organisationsteori? Det avgör vilken typ av arbeten du kan söka. Sedan måste jag säga att det känns lite märkligt att du funderar på vad du ska arbeta med först efter du är klar med din utbildning. Det brukar ju finnas gott om arbetsmarknadsjippon på högskolorna med tillfälle att träffa potentiella arbetsgivare och även få karriärrådgivning.

• Sade

Arbetsgivare som "slukar" många ekonomer är olika typer av revisionsbyråer. Alla ekonomer jobbar inte heller med revision utan det går att arbeta som ekonomisk rådgivare i olika typer av frågor. Revisionsbyråer anställer också ofta nyexaminerade ekonomer och är då högst medvetna om att du är ny och inte kan så mycket.

Lycka till!

• chrissepisse
    Sade skrev 2010-10-16 10:46:22 följande:
    Revisionsbyråer anställer också ofta nyexaminerade ekonomer och är då högst medvetna om att du är ny och inte kan så mycket.
    Ja, det gör de, men det är främst civilekonomer som är inriktade på redovisning. Det var därför jag ställde frågan om vilken inriktning ts har på utbildningen. En civilekonom som är inriktad på t ex marknadsföring är inte förstahandsvalet för en revisionsbyrå, antagligen främst för att man tvivlar på att det verkligen är det som personen ifråga vill arbeta med. Revisionsbyråerna investerar en hel del pengar i sina anställda de första åren och då är det kanske inte konstigt om man vill anställa dem som vill jobba med revision och redovisning och inte personer som söker jobbet för att det är svårt att få andra ekonomjobb.
  • far

Kanske vill du inte alls joba som civilekonom? Nähhee, så lägg det som ett + i din meritlista, och sök dig till en utbildning som kan ge dig ett jobb som du brinner för? Kanske vill du bli fotograf? Arkitekt? hitta smidiga lösningar på alla möjliga problem? Testa dina talnger, och stämma av dem med ditt hjärta, önskar dig all lycka till!

• Anova

Jag håller absolut med Far!
    Bara för att man har en examen så krävs det inte att man absolut jobbar med det.. Eller så väljer man ut det man gillar i utbildningen och nischar sig mot något man brinner för.
    Jag har också en magister i företagsekonomi (inrikning redovisning på kanditat- och finans på magisternivå). Jag tror inte jag vill arbeta med varken "vanlig" redovisning eller inom finans. Däremot brinner jag för miljö och sociala frågor, och för mig är etisk företagande något som jag helt klart kan tänka mig att jobba inom (ickefinansiell redovisning, ekonomi utan pengar alltså).

Hur man skaffar sig erfarenhet? Man är framåt Jag jobbar ideellt med sociala frågor, jag sitter i bolagsstyelser och lär mig styrelsearbetet, jag har jobbat i min kompis redovisningsbyrå ett tag, jag har jobbat med marknadsföring och hjälper exempel ett studieförbund med detta just nu och mycket mer, jobbar ideellt som kassör i en förening.
    Man lär sig av allt.. Det behöver absolut inte vara en anställning man måste ha för att få erfarenhet.

• lillekatt

Personaladministration bör du väl kunna arbeta med. Vad skrev du din magisteruppsats om? Du skrev väl om något som intresserade dig, och då kanske du kan fortsätta leta efter jobb längs den linjen?

Svar på tråden Pinsamt men vad kan man jobba med som civilekonom?