• Mistys Daisy

så onödig fråga och vem kan egentligen veta, men gör det lika ont på en spindel?

Mötte en GIGANTISK Skäms spindel i sovrummet... Hade fullt upp att fånga honom under en burk och skjuta in ett kuvert under för att bära ut honom.
    Då "tappar" eller rättare sagt "förlorar" han ett ben...

Inte för att jag lägger någon större vikt på detta Flört men sitter klarvaken med lilla bebis i mörkret här på morgonkvisten, och undrar helt enkelt ; Gör de lika ont på en spindel eller typ Pappa Långben som man kan se lite benlös ut med, när dom förlorar ett ben, som det skulle göra på en människa eller annat "större" djur?

Rent spontant så tycker jag ju naturligtvis att det borde göra detta! Gråter  

Dagens fundering, haha

• Svar på tråden så onödig fråga och vem kan egentligen veta, men gör det lika ont på en spindel?
  • viseversa

Nej jag tror inte insekter har känsel på samma sätt som människor och större djur. han kommer säkert få ett nytt ben. Tycker inte du ska tänka så mycket på det. Du slog iallafall inte ihjäl honom utan du släppte ut honom och det tror jag väger tyngre för spindeln än ett förlorat ben. han har ju sju kvar och har nog inget problem att ta sig fram.

• isisisis

Jag tror inte det gör så ont med förlorade lemma på djur som "släpper" lemmar lätt.
    Däremot ska man inte underskatta djurs känslor.
    Det kommer mer och mer fram i de få studier som görs att allt fler djurarter tänker och känner betydligt mer än man tidigare anat.Grisar som är lika intelligenta som 5 åringar,
    Skator som sörjer och minns mm

• Ultreya

Jag har fått för mig att det bara är ryggradsdjur som kan känna smärta?
    För att signalen som talar om att "det här gör jäkligt ont" går från den tappade lemmen (i det här fallet) genom ryggraden upp i hjärnan?
    Därmed inte sagt att det är okej att plocka sönder smådjur (med flit) bara för att de inte känner att det gör ont...

För många år sen hade jag en kompis, som hade en femårig lillasyster som var mycket lillgammal, och mycket förnuftig av sig. Vi satt på deras trapp när en rätt så äcklig spindel kommer släntrande emot mig och jag hade ihjäl den med skon. Lillflickan stirrar på mig, reser sig upp och sätter händerna i sidorna och talar om för mig att sådär gör man inte hemma hos dem! Spidlarna hade minsann också rätt att leva och om jag inte tyckte om det kunde jag gå någon annanstans!
    Om jag skämdes? Japp...

Framåt med mod!
  • isisisis
    Ultreya skrev 2010-10-16 08:37:14 följande:
    Jag har fått för mig att det bara är ryggradsdjur som kan känna smärta?
    För att signalen som talar om att "det här gör jäkligt ont" går från den tappade lemmen (i det här fallet) genom ryggraden upp i hjärnan?
    Därmed inte sagt att det är okej att plocka sönder smådjur (med flit) bara för att de inte känner att det gör ont...

För många år sen hade jag en kompis, som hade en femårig lillasyster som var mycket lillgammal, och mycket förnuftig av sig. Vi satt på deras trapp när en rätt så äcklig spindel kommer släntrande emot mig och jag hade ihjäl den med skon. Lillflickan stirrar på mig, reser sig upp och sätter händerna i sidorna och talar om för mig att sådär gör man inte hemma hos dem! Spidlarna hade minsann också rätt att leva och om jag inte tyckte om det kunde jag gå någon annanstans!
    Om jag skämdes? Japp...
    Ja,det lär jag mina barn också
    Har aldrig ihjäl spindlar.Bara skadedjur om det är absolut nödvändigt.

Förnuftig tjej
  • Ultreya

Joo visst var hon förnuftig...
    Pinsamt bara att en femåring ska behöva vara mer förnuftig än en sextonåring...

Framåt med mod!
  • isisisis
    Ultreya skrev 2010-10-16 08:48:28 följande:
    Joo visst var hon förnuftig...
    Pinsamt bara att en femåring ska behöva vara mer förnuftig än en sextonåring...
    Just 16 åringar är kanske inte så kända för att vara förnuftiga ? hihi
  • Aristocat

Tror inte heller att det gjorde så ont på spindeln. Det är vanligt att spindelhonan är aggressiv mot hanen när han uppvaktar henne. Då ryker både ett och två ben ibland, men inte avbryter han för det  

Tiden går fort när man har roligt
  • Mistys Daisy

haha, roliga svar!!

och inte kan man ha ihjäl en spindel, då kommer ju regnet!

Svar på tråden så onödig fråga och vem kan egentligen veta, men gör det lika ont på en spindel?