• Anonym

Yrsel

Hur länge har ni varit yra under er graviditet? Alltså under vilken vekcan kom det och när försvann det?
    Jag är lite yr ibland och det är sååå otäckt. Blir så rädd då jag har menieres sjukdom (googla) Kan inte skilja på vilket som är vilket riktigt. Kan inte ta mina vätskedrivande nu heller som jag annars äter för att minska vätskan i kroppen.
    Jag går in i v. 7 idag.

• Svar på tråden Yrsel
  • Anonym

Hur länge har yrselattackerna håll i sig för er när de uppkommer?

• Anonym (yr)

Jag har oxå meniere, och fick ett skov under senaste graviditet kring v 10-12 tror jag. jag vet att det var ett skov för under mina anfall blir jag helt sängliggande upp till ett dygn och bara kräks och snurrar karusell. Började då äta SPC flakes, och det blev något lugnare anfall efter ca 2 veckor. Sedan opererade min öronläkare in plaströr i höger öra, mitt problemöra, och då kort därefter lugnande det ner sig helt! Nu varit anfallsfri i 7 månader och bebisen är född!! hoppas det lugnar ner sig för dej oxå!

• Anonym

SPC flakes, vad är det?
    Att operera in plaströr har jag inte hört om. På vilket sätt hjälper det?

Har du hörselnedsättning?

• Anonym (yr)

SPC flakes är mältat havre, som sägs öka kroppens produktion av AS faktor, ?, något som i alla fall ska förbättra vätskebalansen i cellerna. Tar ca 2 veckor tills full effekt. Finns på apoteket för strax över 100 kr för 450 g, och man ska äta sin vikt i gram dagligen fördelat på två till tre gånger. ex 70 kg, ät 35 gram morgon och kväll. Ganska dyrt och inte så gott. Tyvärr får man det inte heller på recept så man kan få rabatt och frikort. Funkar dock mkt bra på mångas menieresymtom, däribland mina!

Plasrrör i öra känner man inte till mekanismen till varför det fungerar, men många kan bli symtomfria under skov. Läste en studie där 80% blev besvärsfria efter insättning!

Jag har en  menierevariant som inte har någon påverkan på hörsel, än så länge i alla fall, och jag hoppas verkligen att det förblir så!

Hoppas dett är någon hjälp för dig, eller hellre att det inte är ett Meniereskov du har, utan bara  ospecifik yrsel. I vilket fall finns det mkt hjälp att få även om man är gravid! Lycka till! Skirv gärna tillbaka och berätta hur det går!

• Anonym

Jag har inte meninieres, men är yr ändå. Har tuppat av två gånger under en veckas tid. Är i v 19. Det var förra v så jag hoppas att det inte ska hålla i sig...
    Hoppas att du blir bättre!

• Anonym

Jag får sällan yrselattacker nu för tiden tack och lov.MEN har konstant tinnitus och har fått hörselnedsättning, detta på bara ett öra som tur är men tillräckligt jobbigt.

Hur har tabletterna hjälpt dig?

Jag äter även vätskedrivande tabletter, inte nu under graviditeten men tidigare för att minska vätskan i örat.

• Anonym (yr)

Oj så besvärligt med konstant tinnitus. Jag vet bara att flakes och rör hjälper mot yrsel, vet inte om det hjälper mot tinnitus.

Jag brukar äta vätskedrivande och det har kunnat bryta yrselskoven, ätit det i perioder och slutat ett tag efter skoven slutar. Jag har nästan inte alls tinnitus, eller inte så det besvärar mig mycket i alla fall. Åt inte vätskedrivande under graviditeten, nu då jag ammar hoppas jag att jag inte behöver börja igen, inte farligt  för bebis men kan ev minska mjölkproduktionen, och det har jag inte råd med, redan lite knappt.

Brukade du ha mycket yrsel förr som nu gått över? Känner du av kroniska besvär med balansen? Hur många år har du haft Meniere? Jag har bara haft besvär 2-3 år, fick diagnosen förra året.

• Anonym

Brukade du ha mycket yrsel förr som nu gått över? Känner du av kroniska besvär med balansen? Hur många år har du haft Meniere? Jag har bara haft besvär 2-3 år, fick diagnosen förra året.

DEt började 2006 när vi var i thailnad utan att jag visste vad det var då, gick och var små yr till och från. Sedan för nått år sen fick jag yrselattacker varannan vecka under en period som bara blev värre och värre. g har oftast kunna känna att det varit på gång, bara några gånger det kommit hastig och lustigt. Nu är det bara nån enstaka gång per år jag får yrselatack. Diagnosen fick jag för bara nått år sen och fick inte nån bra hjälp först men sökte nått år senare och har nu fått en bättre läkare. Jag har gått på hörselkontoller regelbundet, då jag hört väldigt olika bra/dåligt. Haft väldiga besvär med tryck i örat och speciellt innan en yrselattack kommer.
Svar på tråden Yrsel