• Xeena

Liten fråga om sushi...

Jag börjar bli så sugen på sushi men vilken sushi är det OK att äta?
    Jag brukar bara äta med lax och räkor.
    Kanske en dum fråga men jag har inte så stor koll på detta men det verkar vara andra här som har det. Så snälla ni som vet kan väll ge mig ett litet svar?

• Svar på tråden Liten fråga om sushi...
  • Trikarn

Nix ingen sushi! Det kan finnas en bakterie i rå fisk som kan leda till missfall...

• Senap

Du kan äta med avokado, räkor och omelett däremot. En del restauranger har särskild mamma-sushi som består av just sådana bitar.

• kayal

jag har fått rådet att man -kan- äta sushi om man går till en -ordentlig- sushi restaurang där de är väldigt noga med färska råvaror.
    men man ska nog inte äta så mycket rålax som gravid har jag också hört
    jag har ätit sihi
    det har hänt en gång på fyra månader.
    gött vare.
    fast egentligen så handlar sushi om hur riset är tillagat, grejerna som är på är mest dekoration.
    är man osäker så kör på den vegetariska algrulladernaistället
    dom är minst lika goda och så är det massa avokado, de är gott

• HelenaM

Räkor är helt ok för de är alltid kokta! Jag äter typ 25 bitar räksushi i veckan! Det är ju så GOTT!!!

• kayal

o räkorna är godare än laxen iaf tycker jag :)
    inte dumt de..

• Snova

Se denna tråd för mer info;

www.familjeliv.se/Forum-2-8/m5003754.html

Jag äter laxsushi och vet många som gör det och har gjort det och fött friska barn.

Trikarn har FEL, det finns ingenting som säger att man ej får äta sushi. SLV säger angående gravad lax att nygravad är ok, alltså är färsk laxsushi också ok.

Men allt är en tolkningsfråga och jag råder ingen att äta sushi, alla måste avgöra helt själva. Kan bara säga hur jag gör och varför. Blir trött på folk som kommer med felaktiga råd, alltför vanligt härinne tyvärr. Är man ej helt säker på sin sak så är det ju alltid ok att säga vad man tror/tycker men inte att låta tvärsäker.

• tahira

Många ställen har ju tofu i också, åh vad det är gott!

snova
    det finns folk som druckit mängder med alkohol och fött friska barn...

• Knosan

Jag ÄLSKAR sushi! Fast nu nöjer jag mig med räka, avokado, omelett, crabfish (fast de är sådär) och vegetariska makirullar. Visserligen inte helt 100 om man är fanatisk, men det duger för att stilla behovet.

• kayal

Snova
    det går säkert bra om råvarorna är färska
    men det kan man ju aldrig veta

och det ska man ju vara försiktig med i vilket fall som helst, inte äter man gammal mat när man inte är gravid heller.. och man blir lika ofta dålig i magen gravid som ej när man äter ute.

Blev det sist när jag köpte pizza med kött på.
    har slutat äta pizza ute, bakar den själv hemma

• Snova

Jaha, ska vi köra den också?

Då upprepar jag mig och säger att jag inte råder ngn att äta sushi, berättar bara hur jag resonerar.

Och en STOR skillnad är att alkohol VET man är skadligt för barnet, rå, färsk lax däremot är ju ok även enligt SLV.

Vad är då problemet? Bara sugen på att diskutera eller ngt annat?

Svar på tråden Liten fråga om sushi...