Dålig impulskontroll
Det hör säkert till 6 åringens utvecklingsstadie att impulskontrollen är lite dålig, men nu börjar jag bli rejält trött på det här.
För några månader sen repades TVn, jag tog då beslutet att den här gången fick det bli en rejäl konsekvens, dvs barnet fick inte titta på TV ensam utan någon vuxen måste sitta med och då fick barnet helt enkelt nöja sig med de stunder någon vuxen hade lust/tid att sitta där. Uppfinningsrikt barn hittar på andra saker att göra, såklart. TV-förbud är inte direkt något straff.
Nu var det kladd på TVn, rejält kladd, pussmunnar och kladdigt fett av sminktyp, över HELA TVn. Samtidigt som jag upptäcker det hittar jag djupa stjärnor ritade i bänkskivan i köket, pennstreck och kladd på nymålade väggen i barnets rum. Alla saker har vi talat om förrut, rummet blev ommålat först efter ett år just för att barnet skulle visa att den förstått att man ska vara rädd om sina saker.
Idag är jag bara så trött och känner mig uppgiven. Tre absolut NEJ-saker på bara ett par dar. Vad ska jag göra? Såhär kan vi inte ha det. Äldre barnet har aldrig hittat på såna här grejer.