• manuel

Norrköping - Pappersbruk - luktar illa - eventuell flytt dit

Hej! Vi ska eventuellt flytta till Norrköpingstrakten och där finns dettvå st pappersbruk som luktar illa (Sulfat), Skärblacka och i Åby, Sedan finns det ett i Braviken (Sulfit) som inte luktar illa. Är det någon som har tips vart det inte är lämpligt att bo och vart det är lämpligt? Vi vill inte bo i närheten av Skärblacka eller Åby.

Sedan har jag förstått att man vänjer sig vid lukten osv.....Men är inte intresserade av att bo i närhetan av de två bruken iallafall.

/Manne

• Svar på tråden Norrköping - Pappersbruk - luktar illa - eventuell flytt dit
  • Menhir

Skärblackabruket tycker jag själv luktar förfärligt även om det sägs att det blivt bättre numer (har inte varit i "Blacka" på flera år).

I Norrköping har jag aldrig känt någon lukt från bruken någonsin - och vi har ändå bott här i över 12 år nu. Lindö har väl haft lite luktproblem tidigare tror jag men det var när etanolfabriken var ny och inte intrimmad. Lindö ligger en bit från staden.

Åby har jag aldrig hört har några luktproblem men det ligger ju också en bit utanför stan och där är jag nästan aldrig.

Smedbyn är populärt bland barnfamiljer liksom Skarphagen, och Kneippen (alla 3 är ffa villaområden). Eneby har både villor och lägenheter.

• MajaVira

En enkel regel jag fått lära mig är "Sulfat luktar mat och sulfit luktar skit, fast tvärtom". Sulfit luktar alltså mat (ungefär som ruttna ägg Rynkar på näsan) och sulfat luktar skit (dvs riktigt vidrigt Gråter).

• manuel

Hej, ja, Sulfit luktar inte skit och sulfat luktar inte mat.  Vi var och rekade idag. Krokek, Åby samt Norrköping. Just nu verkar det luta åt boende i Närheten av Norrköping (cykel avstånd till centrum) och vad jag har förstått så luktar det aldrig "illa" i Norrköping.
    /Manne

• London Gal

Haha, nej det luktar inte illa i Norrköping. Skärblacka luktar illa vissa dagar, och ibland kan man känna svag lukt i området runtomkring (beror på vilket håll vinden blåser åt). Bor själv i Norsholm, en mil söder om Norrköping ungefär, och här luktar det aldrig.

Svar på tråden Norrköping - Pappersbruk - luktar illa - eventuell flytt dit