Skiftarbete, rätt till förskola?
Har jag fattat detta rätt?
Om man jobbar skiftarbete tillexempel några dagars jobb och sedan några dagars ledighet,rullande schema, får man inte lämna de dagarna man är ledig då?
Nån som vet?
Har jag fattat detta rätt?
Om man jobbar skiftarbete tillexempel några dagars jobb och sedan några dagars ledighet,rullande schema, får man inte lämna de dagarna man är ledig då?
Nån som vet?
Som jag har förstått det har man rätt till 15 timmars barnomsorg/vecka, även om man egentligen inte har behov av det pga t.ex skiftarbete.
Men går barnet/barnen minst 15 timmar/vecka även om de timmarna går ut på två dagar så har man ej rätt att lämna de andra dagarna.
Du har fattat rätt, man får inte lämna när man är ledig( Undatag om man är försäldrar ledig med ett annat barn, då har man rätt att behålla platsen , men får 15 timmar/v)
Vi får ha sonen 9-14 alla dagar i veckan om vi vill men har honom ledig en dag.Maken jobbar 5 skift och jag är bara hemma.Vi får sätta tiderna själv så ibland kan han gå 8-15 eller på annat vis,och han går ibland när maken är ledig..
Hos oss får man ha barnen heltid när man jobbar skift.
Så om de går mer än 15h/vecka får man inte lämna de dagarna man är ledig?
För oss skulle de innebära väldigt oregelbundna dagar för barnet på förskola, kanske bara några dagar varannan vecka..
Du har rätt att ha barnen på förskola när du jobbar. Om du jobbar natt har du rätt att ha dem där för att kunna sova på dagtid. Om du jobbar väldigt oregelbundet, och kanske ibland bara behöver några få timmars omsorgstid på en hel vecka, så vill många förskolor gärna att barnet kommer lite mer än så, för att inte hamna utanför gruppen. Över en viss ålder (är det tre eller fyra?) finns också de kostnadsfria 15 timmar som du alltid har rätt att utnyttja.
Alltså hos oss får man lämna på sina lediga dagar
Hej,
Det verkar ju märkligt. Om man jobbar heltid så har man ju rätt till heltid på dagis oavsett om de lediga dagarna är på helgen eller i veckorna. Det kan ju inte va så att du ska ha barnet hemma den dagen du är ledig i veckan (det är ju som din lördag, söndag om du förstår vad jag menar).
Bette
Du har fattat rätt, man får inte lämna när man är ledig( Undatag om man är försäldrar ledig med ett annat barn, då har man rätt att behålla platsen , men får 15 timmar/v)
Så det är olika var man bor?
Det är långt tills vi behöver lämna bort barnet men vi undrar då maken jobbar 6-skift, jobbar 6 dagar, ledig 6 dagar.