• Lotten 66

Lägenhet i Göteborg...

Sonen har fått fast jobb i Göteborg men har ingen bostad.
    Har anmält sig på Boplats o Hyresvärd.se, kollat på Blocket o andra annonssidor.
    Någon som har tips o råd om vad man mer kan göra. Detta är ett stort problem.
    Hur lång tid kan det ta att få en lägenhet i Göteborg...helst på Hisingen?

• Svar på tråden Lägenhet i Göteborg...
  • tideloo

Det kan ta lång tid,kolla blocket efter andra hands lägenheter,rum som uthyres,beroende på
    Vilka områden så tar de olika lång tid!

• Riala

Ojoj, ja, det kan ta väääldigt lång tid om man har otur. Och särskilt om man har specifika önskemål om var/hur man vill bo.

Ytterområden är oftast lite lättare. Och då menar jag inte de "finare" områdena ;)

Vi var i akut behov av lägenhet för några år sedan och stod i kö och sökte aktivt under ett helt år innan flytt-paniken kom. När jag väl blev så stressad över boendet så slutade jag söka via internet och riktade mig direkt till de olika värdarna som fanns. När jag förklarat vår situation på några ställen så fick vi napp och kunde flytta in två månader senare :) I ett ytterområde, då. Väldigt fint bodde vi, dock :)

• Lotten 66

Har förstått att det kan ta väldigt lång tid.
    Betalade 200kr för att komma med i Hyresvärd.se o få tag på privata hyresvärdar. Vad hände då där? Jo, på vääldigt många ställen står det att dom numera använder sig av Boplats.se för att få hjälp att hyra ut sina lägenheter. Känner mig verkligen lurad. Vad var då vitsen men att betala 200kr.
    Har ni tips på privata hyresvärdar...gärna telefonnummer?
    Vi söker på massor av lägenheter o område inom rimliga pendlngsavstånd o priser.
    Funderar även på att kolla bostadsrätter o kolla vad det kostar att köpa istället.

• Salsan

Vi har precis flyttat till Göteborg och hyr av Akelius Fastigheter. De är inte med på Boplats. Vi hade sökt lägenheter på Boplats sen i början av året och endast fått erbjudande om visning av en lägenhet innan.

• sarsparis

För det första måste man söka i hela staden, vara beredd att bo på ställen där man kanske inte vill bo och sen istället göra ett byte. Sen är ett tips att själv ringa runt till olika bostadsbolag, både privata och kommunala. vet flera som fått lägenhet efter att ha besökt Hjällbobostäder.

• Lotten 66

Har inte stora krav men vi har tillsammans bestämt att det blir inte Biskopsgården eller Länsmansgården. Efter att ha läst o googlat på nätet  o pratat med folk kom vi fram till att det är för farligt där.
    Då han inte har körkort får det heller inte vara överdrivet långt till jobbet.
    Har varit inne på hyresvärd.se o anmält honom till olika privata också o däribland Akelius som någon nämnde här. Bara att söka o vänta.
    Någon som har koll på någon privat hyresvärd i Majorna?

• tideloo

Wallenstam har lite i Majorna,men det är gbgs mest populära stadsdel men me
    Lite tur så!jag stod i kö 5 år(registreringstid) innan ja fick
    Min lgh i Majorna,men kolla
    Me Wallenstam,vet inte om de väljer boplats för alla å en del
    Själva

• Irit

När vi ville byta lägenhet i gbg så tog det ungefär 9 månader och då sökte vi mellan 20-30 lägenheter i veckan på boplats. Men då vi redan hade lägenhet och bara ville byta så hade vi specifika önskemål också, vilket självklart gjorde att det tog längre tid för oss.

• Bollen82

Skicka brev till dom privata värdarna. Beskriv situationen och lite om vad den sökande e för person. Skicka gärna med en bild oxå.

När ni söker på boplats så får man bre på av bara faaan, skriv att det e akut läge pga av jobb, att han måste flytta, och kommer att bo på gatan i värsta fall..

Varför just på hisingen förresten? Och vart på hisingen? 

• lasselofs

En gammal tråd men ett alltid aktuellt ämne så jag svarar till de som söker privata hyresvärdar i Göteborg. Totalt finns det ca 600 hyresvärdar i Göteborg. Det finns några fåtal på kommunens hemsida, som alla bearbetar, sen finns det en komplett uppdaterad lista på alla hyresvärdar här:
    www.xn--privatahyresvrdar-2qb.nu/privata-hyresvardar/goteborg-privata-hyresvardar/

Sen finns det en Facebookgrupp att använda sig av där man kan få information o lägenheter som håller på att bli lediga i Göteborg.
    https://www.facebook.com/groups/1589413824671818/

Svar på tråden Lägenhet i Göteborg...