• M C

Kan du vrida hjärnan runt övriga dimensioner?

Jag kan inte.

Som jag förstår så finns det teorier som säger att det är flera dimensioner än de fyra man kan uppfatta  - hit-dit, höger-vänster, upp-ner och tid. (För att säga det i klarspråk ) (Här har ni en bild med en liten ljus-kon)
    Ibland pratar folk på Sci/Fi-kanalerna om en femte dimension och jag har tom läst att där kan finnas tio eller så.

Hur funkar det? Kan du greppa konceptet?
    Kan du greppa konceptet "fyra dimensioner"? Jag har inte fantasin för att ens kunna bygga en modell i huvudet på rums-tid-begreppet, än mindre att där skulle finnas en femte.

Wiki har inte så mycket att säga, men om ni vill veta mer kan man tex läsa på om kvantgravitation eller nåt.

Anledningen till att jag fråga är för att någon sa att det var lätt att förstå när man tittar upp på himlen.

Jag tycker inte det.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Kan du vrida hjärnan runt övriga dimensioner?
  • Menhir

Allvarligt talat har jag aldrig förstått ens ett så enkelt(??) begrepp som rumtiden... Och när folk säger "tänk dig ett när med ett bowlingklot i" då fattar jag ännu mindre...

Jag är antagligen för naturvetenskapligt fyrkantig för att fatta. Maken är fysiker men av den mer handfasta sorten som inte uppskattar kvantfysik ens så där har jag igen hjälp att hämta heller.

Men jag är glad ändå!

• M C
    Menhir skrev 2010-10-16 16:14:13 följande:
    Allvarligt talat har jag aldrig förstått ens ett så enkelt(??) begrepp som rumtiden... Och när folk säger "tänk dig ett när med ett bowlingklot i" då fattar jag ännu mindre...

Jag är antagligen för naturvetenskapligt fyrkantig för att fatta. Maken är fysiker men av den mer handfasta sorten som inte uppskattar kvantfysik ens så där har jag igen hjälp att hämta heller.

Men jag är glad ändå!
    Ja, typ så känner jag med.
    Bowlingklot? Den var ny. Jag har en badboll.
    Sen har jag även bilden från Stargate-filmen: 6 chevrons för att mappa var och den sjunde för point of origin.
    Hjälper inte heller.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Oh - nätet. Jag tänker mig tiden som ett nät som går att knöckla ihop.

Kan det vara nåt?

• M C

*harkel*

• Semper Idem

Kul läsning på ämnet

en.wikipedia.org/wiki/Flatland

Ang en fjärde rumsdimension brukar jag föreställa mig en fyrdimensionell sfär som passarar igenom vårt 3 dimensionella rum. Den kommer först att uppträda som en punkt mitt i rummet, för att sedan växa till en boll, sedan kommer den minska igen för att sedan försvinna. Detta i analogi med en 3 dimensionell sfär som passerar igenom ett plan.

Dessutom så kunde en fyrdimensionell varelse plocka saker ur ett låst 3 dimensionellt valv utan att låsa upp på samma sätt som vi kan plocka saker ur en rektangel i ett plan.

Just my 2 cents

• M C
    Semper Idem skrev 2010-10-16 20:29:01 följande:
    Kul läsning på ämnet

en.wikipedia.org/wiki/Flatland

Ang en fjärde rumsdimension brukar jag föreställa mig en fyrdimensionell sfär som passarar igenom vårt 3 dimensionella rum. Den kommer först att uppträda som en punkt mitt i rummet, för att sedan växa till en boll, sedan kommer den minska igen för att sedan försvinna. Detta i analogi med en 3 dimensionell sfär som passerar igenom ett plan.

Dessutom så kunde en fyrdimensionell varelse plocka saker ur ett låst 3 dimensionellt valv utan att låsa upp på samma sätt som vi kan plocka saker ur en rektangel i ett plan.

Just my 2 cents
    Som att hamna med Putte i blåbärsskogen. Fattar inte.
    Min chevron-liknelse känns mer relevant faktiskt.
  • Semper Idem
    M C skrev 2010-10-16 20:54:50 följande:
    Som att hamna med Putte i blåbärsskogen. Fattar inte.
    Min chevron-liknelse känns mer relevant faktiskt.
    Ja, du menar för rumtiden då? Det är ju annorlunda om det verkligen rör sig om rumsdimensioner. Men det är sant någon fjärde rumsdimension finns nog inte efter som vi inte observerat just sådana fenomen. Men som tankeexperiment duger det ju.
  • M C
    Semper Idem skrev 2010-10-16 21:05:38 följande:
    Ja, du menar för rumtiden då? Det är ju annorlunda om det verkligen rör sig om rumsdimensioner. Men det är sant någon fjärde rumsdimension finns nog inte efter som vi inte observerat just sådana fenomen. Men som tankeexperiment duger det ju.
    Det är just det - jag tycker rum-tiden är supersvårt och jag vet att det inte är lätt att greppa som tankeexpriment.
    Sen kommer det nån byfåne och säger att det är enkelt bara för att man kan titta på himlen och se alla stjärnor?
    Nä.
    Håller inte.
    Har du sett konversationen? Jag fick tom säga V.S.B. och vara väldigt nöjd med det. Löjligt nöjd tom.
  • Semper Idem
    M C skrev 2010-10-16 21:09:00 följande:
    Det är just det - jag tycker rum-tiden är supersvårt och jag vet att det inte är lätt att greppa som tankeexpriment.
    Sen kommer det nån byfåne och säger att det är enkelt bara för att man kan titta på himlen och se alla stjärnor?
    Nä.
    Håller inte.
    Har du sett konversationen? Jag fick tom säga V.S.B. och vara väldigt nöjd med det. Löjligt nöjd tom.
    Aha, nej inte sett den konversationen.
    Vet inte vad som menas med himlen och stjärnorna heller

Ang rumtiden så kan det vara intressant att kika på Feynman diagram, där partiklar verkligen rör sig i tiden. Annars brukar jag mest se rumtiden som en film, fast då tredimensionell istället för tvådimensionell som en vanlig film.

Sedan tror jag att vi människor är så pass begränsade till vår värld att vi inte kan föreställa oss hur det egentligen förhåller sig, det har inte funnits något överlevnadsvärde i att inse detta.
  • M C
    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m54406365.html

Nej, det har inte funnits någon orsak att förklara bättre än man gjort hittills. Men det gör inte nuvarande(läs religiösa) modeller speciellt sanna.Drömmer
Svar på tråden Kan du vrida hjärnan runt övriga dimensioner?