• Babymammy

Arabia Azur Resort Hurghada

I början av December åker vi till Hurghada på en veckas semester
    (5 vuxna o 3 barn) Till arabia azur resort...

Undrar om det är någon som bott på detta hotell? i sånnafall vad tyckte ni?
    Eller varit i hurghada.. Berätta gärna!

Vi har aldrig varit i Egypten och tycker det ska bli så spännande!

• Svar på tråden Arabia Azur Resort Hurghada
  • First time

Jag och min sambo var till Hurghada november 2008 men vi bodde på Hotel MarriottGlad
    Det var en rolig resa med härligt väder och bra temperatur i vattnet.
    Dessvärre fick jag salmonella så jag kunde inte riktigt njuta av dom sista dagarnaObestämd 

Det finns dock lite man ska tänka på. Försäljarna är otroligt dryga, dom kallar en för friend hela tiden och ska lura in en i deras butiker för att försöka sälja på en allt jäkla krimskrams som finns. Det är så gott som samma saker att köpa överallt (det var det i alla fall när vi var där).
    Som kvinna om man går i shorts och linne, så står byggarbetare och visslar och juckar mot diverse saker när man går förbi.

Om ni inte har all-inclusive på hotellet så passa er för att handla och äta i barerna där. Priserna ser billiga ut men dom lägger oftast på "dricks" i själva priset efteråt eller hur man ska säga. Detta gjorde att vi fick äta på Mcdonalds några dagarTungan ute Så man tjänar på att äta utanför hotellet...

Har ni några aktiviteter inplanerade?Glad 

• Babymammy

Tack för att du skrev! Vi ser verkligen fram emot att komma iväg.
    Vi kommer att bo på all inclusive hotell så det blir nog mest att vi äter där.
    Va tråkigt att försäljarna är sånna... Dock har vi barn med oss så vi kommer
    nog inte gå i centrumen/marknadena så mycket..
    Blir nog mest hotell mys med bad och sol!

• IrenerI

Vi var där i nov -07. Och är väldigt ense om att aldrig nånsin åka tillbaka, snacka bortkastade pengar.
    Skitigt och äckligt överallt. (Inte på hotellet iaf)
    Otroligt jobbiga försäljare som blir skitsura om man inte gå in i butiken och skriker efter en.
    Vi var utanför hotellet 3 ggr ena for vi in till själva hurghada för att boka en "citytur" (Var tvungen att göra nått och de var ungefär de enda alternativet som skulle funka) Vílket man konstigt nog inte kunde boka på hotellet..
    Men 20 minuter stod vi ut innan vi for tillbaka till hotellet. Försäljare som inte tålde folk som inte handlade typ osv.
    Och när taxin hämtade oss skrev hotellet upp vilket namn och nr taxiföraren hade osv. Och när vi skulle hem fick vi ringa (Minns inte vart) Men så att samma kille körde tillbaka oss. Var tydligen inte alls säkert att åka taxi där, fanns "falska" taxi.

Andra gången var på cityturen och ja.. vart ju inte mycket handlat direkt.. Och 3 gången tänkte vi gå utanför hotellet och kika.. gick 10 min kasnke sen vände vi, så kymigt. Kolsvart och öde byggplatser. Nu kan dom ju fått ordning på morådet runt iaf.

Dom kastar sopor precis överallt, dom bygger ju små affärgluggar efter varandra om en sån glugg inte var använd så kastade man in sopor där.. De låg sopor på taken, fulla diken, refugerna mellan vägarna var full med sopor.. Oerhört äckligt..

Vakter precis överallt..

Hotellet var väl okej, väldigt stort vi var vid stranden mest varje dag. Fanns lite olika små strandsnuttar på området, poolen var väl rätt trist. Gick iaf att snorkla aldeles utanför hotellet så de var ett plus. maten var väl medel, okej men inte mer.
    Men en sak som vi vart lite irriterad på var i "matsalen" hade all inklusiv (TAck och lov, ananrs hade vi svultit i 2 veckor)  Men personalen gormade och skrek på varanda så de var måttligt trevlig stämning.

Beställde in mjölk åt ena tjejen som var 3 år då, först kom odm med varm mjölk.. Och när vi sa att den skulle vara kall kommer han in med ett jättestort glas (Han visste att de var åt tjejen), alltså jag skulle inte fått i mig de ens. Och absolut inte en 3 åring så hon dricker lite grann och sen när vi ska gå så får vi en utskällning av killen som hade hämtat glaset för att hon inte hade druckit upp.. skällde tillbaka. Vi har ju endå betalat för mjölken.. Pucko.

Så nja inget hotell jag skulel rekomendera folk iaf, rummen var okej, väldigt tunna dörrar så allt hörs igenom dom men så är de ju överallt. Brunt vatten så att bada var ju ingen höjdare, man kände sig inte så mycket renare efteråt iaf. Dåliga sängar, men har inte hittat några bra sängar utomlands än så de gills nog inte

Ja de är väl vad jag kommer på för tillfället...
    Så tipset härifrån är ju handsprit i kopiösa mängder..

• First time
    Babymammy skrev 2010-10-17 20:23:25 följande:
    Tack för att du skrev! Vi ser verkligen fram emot att komma iväg.
    Vi kommer att bo på all inclusive hotell så det blir nog mest att vi äter där.
    Va tråkigt att försäljarna är sånna... Dock har vi barn med oss så vi kommer
    nog inte gå i centrumen/marknadena så mycket..
    Blir nog mest hotell mys med bad och sol!
    Då tror jag att ni kommer ha det riktigt härligt! Ett tips är att ta med sig snorkel, jag och sambon snorklade lite vid hotellet och även fast det var nära land så såg vi en del häftiga fiskarGlad

Håller med föregående att ni bör ta med er handsprit och vara lite försiktiga med vad ni äter. Samt köpa vatten! Det brukar oftast vara mycket billigare utanför hotellet.

I själva Hurghada ser det lite sjaskigt ut, det är en massa hus som inte byggts färdigt (jag har för mig att dom inte behöver betala skatt om husen inte färdiga eller nåt sånt). Men det är som sagt två år sen jag var dit så det kan ju ha förändrats mycket Glad 

Överlag så trivdes jag rätt bra där, det är ju en liten fiskeby som har blivit turistort så alt är ju inte tiptop men det hade sin charmGlad

• Thessan

Vi bodde på Arabia Azur två veckor i september 2009. Vi var två vuxna och två barn på 5 och 8 år! Vi var jättenöjda med allt och funderar på att åka tillbaka nästa höst
    Hoppas ni får en underbar semester!!

• danishdynamite

Vi bodde där 2 veckor över jul och nyår 2009/2010 och det var ganska bra. Maten var helt okej. Det var ganska smutsigt på rummen, men inte äckligt. Mest sand, man själv drog in. Personalen var jättebra. Vi blev tyvärr sjuka alla 4 och låg mer eller mindre på rummet i ena veckan, men det får man nog räkna med. Ni kommer få en jättehärlig semester! Trevlig resa.

• FrökenLagom

Jag har varit 4 ggr i Hurghada och faktiskt klarat mig från alla hemskheter Skrattande
    Visst att försäljarna kan vara lite påstridiga, men inte värre än i Turkiet tex. och bara man ignorerar dem så är det inga problem. Det är otroligt stor skillnad på när jag var där första gången och nu sista gången i Augisti. Det är mycket mera uppbyggt och själva Hurghada liknar mycket mer en "riktig" stad nuförtiden.

Tips: Underbar Restaurang, Cafe Del Mar. Svenskägd och även om man kanske inte vill äta "svenskt" när man är utomlands så måste ni bara testa. Näst intill enda stället som har riktigt gott kaffe också, så om inte annat testa bara för det, haha! Om ni har svårt att hitta eller chauffören inte vet vart den ligger så säg Arosa Square. För fler bra restaurangtips fråga Malin eller Jessica på Cafe Del Mar - underbara svenska kvinnor som vet allt som är värt att veta om Hurghada. (Finns en Italiensk som de tipsade oss om sist och den var verkligen heeeelt underbar)
    Billigt är det också och inga som helst problem att hitta mat som passar barn.
    Och som någon redan nämnt att snorkla är ett måste!!

Ha det underbart!!

• LillaAnna

Vi har bott på Arabia 3 gånger och är supernöjda! Ett tips är att ge mycket dricks i början. Då blir ni "uppvaktade" av personalen resten av vistelsen.

Ät lunch ute på piren. Skitmysigt att sitta där och se ut över havet!

De är inte vidare duktiga på att blanda drinkar. Jag rekommenderar att hålla sig till öl och läsk. Jag lärde dem säga "busgrogg" för det var precis vad man fick när man beställde en drink. Gin/tonic funkade ganska bra dock...

Att åka in till Hurghada är inte så kul om man inte gillar att fightas med försäljare. Alla vill bjuda på te. Det tar jättelång tid att köpa en ynka liten pryl. Men så går det till i Egypten och är man lite öppen i sinnet så kan man nog tycka att det är lite kul och spännande att pruta.

Den största behållningen med resorna för vår del har verkligen varit snorklingen. Det finns ett fint rev precis utanför hotellet. Det går att låna snorkel och simfötter om man vill, men det är väl fräschast med egna grejer...

Maten på hotellet tröttnar man på rätt snabbt. Den är ganska smaklös. Det finns dock en pannkaks-/omelettkock som förgyller frukostupplevelserna. Dessutom finns en restaurang "Bohrdiens" (tror jag) precis utanför hotellet dit man kan gå när man tröttnat på all inclusive-smakerna.

Åh, vad avundsjuk jag är på er som får åka dit! Jag och maken planerar en resa, men sonen är bara 3 månader så det känns inte så bra att ta med honom till Egypten. Det finns ju trots allt risk för salmonella även om man är försiktig.

Hoppas att ni får en härlig resa!!

• Babymammy

Tack till alla er som skrivit! Jag tror vi kommer få det jätte bra!
    Åker om 9 dagar och vi längtar så mycket...

Tack till Frökenlagom också... Vi ska testa det svenska stället du tipsat om!

Svar på tråden Arabia Azur Resort Hurghada