• Emmyjane

Judar i Göteborg

Jag vill lära mig baka Matsa bröd. Osyrat bröd.  Var i gbg får jag tag i matsamjöl och finns det något man kan använda i stället för det?

• Svar på tråden Judar i Göteborg
  • elims

Matze bakas på vanligt mjöl

• Irit

Matzebröd är bakat på vanligt mjöl, matzemjöl är bara sönderkrossade matze.

Receptet redan länkat till funkar fint, ska det vara religiöst giltigt också får du tänka på att det inte får ta längre tid än... hm... (jag är absolut inte säker och någon får rätta mig om jag har fel), sexton minuter från att du häller vattnet på mjölet till att du plockat ut dem ur ugnen. Och tänk även på att du måste göra den SUPERTUNNA. Baka ut den mellan två bakplåtspapper brukar funka fint.

Vill du ändå ha matzemjöl eller matzebröd till annat finns det på kosherlivs, men det är svårt att hitta om man inte vet vart det ligger, och på Coop forum i Sisjön, där de ha en kosherhylla fylld med härligheter! 

Men som sagt: Matze bakar du på vanligt mjöl, matzemjöl kan du köpa på coop i Sisjön om du vill ha till annat. Börjar dock bli lite fel säsong för det nu :)

• Emmyjane

Ja jag förstår att det är fel säsong. Men jag är kristen och ville baka nattvardsbröd och då sa vår präst att det måste vara osyrat. Då ville jag göra dem efter riktigt Judiskt recept eftersom vår nattvard kommer från eran påskmåltid. Bor ju iAskim så då blir coop sisjön ett ställe att titta på. Tack för all hjälp.

• Emmyjane

Dum fråga men vad är matze? Och var på coop hittar jag det?

Svar på tråden Judar i Göteborg