• Svar på tråden Hjääälp klämt fingret och det har blivit dubbelt så stort!!!
  • Sharleene

Oj stackare
    Tyvärr är det inte helt ovanligt att fingrar och tår kan svullna upp och bli dubbelt så stora.
    Kan du böja på fingret?

• As mamma

Jag ringde i förrgår... jag kan böja det lite grann men inte mycket :( så det kanske inte är brutet men vad ska jag göra? Bara vänta?

• Cinza

Jag tycker du ska kontakta sjukvården om du har så ont.

• Sharleene
    As mamma skrev 2010-10-17 01:04:56 följande:
    Jag ringde i förrgår... jag kan böja det lite grann men inte mycket :( så det kanske inte är brutet men vad ska jag göra? Bara vänta?
    antagligen har leden fått sig en smäll och är stel, är ju beroende helt på hur  och var man klämmer sig.
    Personligen skulle jag vänta om det inte blir värre än vad det är nu, har klämt mig många gånger så känner till proceduren.
    Men kan heller inte avråda dig från att söka hjälp, varje fall är ju unikt.
    Du kan ju pröva att ta något antiinflammatoriskt också över natten och se hur det är i morgon.
  • As mamma
    Sharleene skrev 2010-10-17 01:12:23 följande:
    antagligen har leden fått sig en smäll och är stel, är ju beroende helt på hur  och var man klämmer sig.
    Personligen skulle jag vänta om det inte blir värre än vad det är nu, har klämt mig många gånger så känner till proceduren.
    Men kan heller inte avråda dig från att söka hjälp, varje fall är ju unikt.
    Du kan ju pröva att ta något antiinflammatoriskt också över natten och se hur det är i morgon.
    Ok, ipren funkar, eller hur? Jag skulle nog inte vara lika hysterisk om det inte såg så sjukt äckligt ut att jag bara vill slita av hela fingertoppen..... ska försöka med smärtstillande också :(
  • Sharleene
    As mamma skrev 2010-10-17 01:14:42 följande:
    Ok, ipren funkar, eller hur? Jag skulle nog inte vara lika hysterisk om det inte såg så sjukt äckligt ut att jag bara vill slita av hela fingertoppen..... ska försöka med smärtstillande också :(
    bra fråga har aldrig testat ipren, kör med voltaren jag och det funkar bra.
    Jag vet hur skrämmande det kan se ut och hur ont det kan göra, själv lyckades mamma min parera in lilltån i säng gaveln, och ja tån peka rakt ut, var aldeles svullen och blålila.
    Och det var en liten smäll. Så det är jätte olika från hur man parerar in smällen eller var man klämmer sig. Antagligen hade du otur och klämde just en led som i sin tur reagerar med att svullna upp och bli alldeles spänd.
    Hur ser fingret ut, är den blodfylld eller bara som ett mega blåmärke?
  • As mamma
    Sharleene skrev 2010-10-17 01:18:38 följande:
    bra fråga har aldrig testat ipren, kör med voltaren jag och det funkar bra.
    Jag vet hur skrämmande det kan se ut och hur ont det kan göra, själv lyckades mamma min parera in lilltån i säng gaveln, och ja tån peka rakt ut, var aldeles svullen och blålila.
    Och det var en liten smäll. Så det är jätte olika från hur man parerar in smällen eller var man klämmer sig. Antagligen hade du otur och klämde just en led som i sin tur reagerar med att svullna upp och bli alldeles spänd.
    Hur ser fingret ut, är den blodfylld eller bara som ett mega blåmärke?
    Usch! Det är själva fingertoppen bara, från där man böjer den och så nageln.. om du förstår vad jag menar. Det är bara nageln som är blå, resten är normalfärgat, eller lite rött, och enormt.
  • Sharleene
    As mamma skrev 2010-10-17 01:21:26 följande:
    Usch! Det är själva fingertoppen bara, från där man böjer den och så nageln.. om du förstår vad jag menar. Det är bara nageln som är blå, resten är normalfärgat, eller lite rött, och enormt.
    ah okej.
    Då är det nog ingen fara, håll dock koll på nageln så du inte åker på en blånagel, de är ikke roliga
  • As mamma
    Sharleene skrev 2010-10-17 01:23:40 följande:
    ah okej.
    Då är det nog ingen fara, håll dock koll på nageln så du inte åker på en blånagel, de är ikke roliga
    Vad är det??
  • As mamma
    Sharleene skrev 2010-10-17 01:30:06 följande:
    Blånagel, det är när man får en blodansammling under ageln, i riktigt illa fall kan nageln lossna, måste dras bort eller brännas hål på nageln för att lätta på trycket.
    Kan läsa mer om det här www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...
    Herregud!!!! Jag skulle aldrig i livet bränna hål på nageln så en massa blod kan rinna ut!! WTF! Nu får jag panik :( Jag har ont under nageln... men nästan mest ont precis vid nagelbandet och precis under nageln. Men shit... nu får jag lust att gå till akuten (bor 2 min därifrån haha)..
  • Sharleene
    As mamma skrev 2010-10-17 01:32:59 följande:
    Herregud!!!! Jag skulle aldrig i livet bränna hål på nageln så en massa blod kan rinna ut!! WTF! Nu får jag panik :( Jag har ont under nageln... men nästan mest ont precis vid nagelbandet och precis under nageln. Men shit... nu får jag lust att gå till akuten (bor 2 min därifrån haha)..
    ta inte ut något i förskott nu
    Det är sällan man måste bränna hål på nageln, då krävs en riktig klämskada och nageln i sin tur blir aldeles blå och man har överjävligt ont. Dessutom brukar denna typ av blånagel komma ganska omgående då området under fylls med blod. Och du klämde dig i förrgår. Även om man klämmer nageln lätt utan att den blir blå så får man ont i hela nagel, nageln är känslig so freaka inte ut nu
    Är hela nageln blå eller bara viss del?
    Sedan ka jag trösta dej med att när man bränner hål på nageln gör man detta med en tun nål och inte så djupt att den kommer i kontakt med nagelroten, så det gör inte ont även om det låter fruktansvärt
  • Zaria

Har gjort en liknande grej, dvs smällt igen bildörren på mitt finger, det blev som du beskrev blått och svullet och stelt, desutom sprängde det sjukt mycket i fingret ett par dagar fick gå med is på. Der gjorde verkligen jätteont

Punkterade nageln själv och det lättade lite (dock inget man kanske skall rekommendera).

Det enda "menet" jag fick är att nageln inte bleb sig lik utan lite knepig form på...

• As mamma
    Sharleene skrev 2010-10-17 01:53:44 följande:
    ta inte ut något i förskott nu
    Det är sällan man måste bränna hål på nageln, då krävs en riktig klämskada och nageln i sin tur blir aldeles blå och man har överjävligt ont. Dessutom brukar denna typ av blånagel komma ganska omgående då området under fylls med blod. Och du klämde dig i förrgår. Även om man klämmer nageln lätt utan att den blir blå så får man ont i hela nagel, nageln är känslig so freaka inte ut nu
    Är hela nageln blå eller bara viss del?
    Sedan ka jag trösta dej med att när man bränner hål på nageln gör man detta med en tun nål och inte så djupt att den kommer i kontakt med nagelroten, så det gör inte ont även om det låter fruktansvärt
    Försöker lugna mig med att jag faktiskt fött barn... känns som om man borde klara av ett klämt finger då :P Hela nageln är blå. Har tagit ipren och smärtstillande nu och gömt allt med en massa plåster och kirurgtejp så jag slipper se skiten. Tur att sambon snart är sjuksyrra :P Nu ber jag till gud att det är lite bättre imorgon när jag vaknar på morgonen...
  • As mamma

Sambon kom hem för 5 min sen förresten vilket är anledningen till att jag skrev här :P Hade ingen att rådfråga..

Svar på tråden Hjääälp klämt fingret och det har blivit dubbelt så stort!!!