Bekymrad!
Pust! Hade världens konflikt med min sextonåriga dotter klockan två inatt. Hon var på fest och ringde och var ledsen klockan tolv och ville bli hämtad för hennes pojkvän än en gång hade varit dum mot henne. Det är alltid samma sak och bottnar alltid i svartsjuka från hans sida. Han kallar henne oförskyllt för nedlåtande saker. Gången är densamma, några timmar senare efter ett oupphörligt sms:ande kräver han att hon skall komma hem till honom. Igår fick jag dock nog och förbjöd henne! Det gör så ont att se hur han tar ifrån henne all värdighet, självkänsla och stolthet. Jag ser ju att hon mår dåligt och hur hon krymper ihop och snart är det bara skinn och ben kvar vilket hon naturligtvis med en dåres envishet förnekar. Samtidigt hör jag hur hon är den som får sitta emellan, hon försvarar sin pojkvän inför oss samtidigt som hon försvarar oss inför honom. Hon har helt glömt bort sig själv och vem hon är, det är som om hon slutat tänka. Jag hör henne säga saker som, "men xx, jag pratade inte alls med honom! Nej, xx jag tittade inte på honom!" Hur i hela friden kan hon acceptera att behöva försvara sig inför sånt och hur ska jag få henne att förstå att det är alldeles uppåt väggarna? Hon inser inte att hon själv är det viktigaste som finns, att hon har ett egenvärde och rättigheter och friheter som alla andra. Jag blir så ledsen och uppriven och vet inte vad jag ska ta mig till. Tar tacksamt emot råd från den som har liknande erfarenheter.
hälsar
pappamannen