• tes 75

Din tvåårings beteende

Din tvååring älskar att rita. Din tvååring älskar också att äta kritor, eftersom mamma & pappa blir arga då. när din tvååring äter kritor säger du att om han hon gör det så tar du bort kritorna. Tvååringen äter ännu mera krita, demonstrativt. Stoppar munnen full. Du plockar bort kritorna. Tvårringen får ett utbrott. DU ger tillbaka kritorna & säger att han/hon får ha dem om han/hon inte äter krita. Tvååringen stoppar provokativt en krita i munnen, varpå du resolut tar bort kritorna medan tvååringen vrålar av ilska. 

Vad händer nästföljande gånger som din tvååring ritar?

(stämmer inget av alternativen, skriv era erfarenheter här i tråden!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-17 15:57
    förtydligande: vår son äter kritor eftersom han inte får, oavsett om vi blir arga eller bara lugnt & fint säger till honom. så att inte bli arga löser inte vårt problem med vår sons ständiga gränstestande.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din tvåårings beteende
  • johlinn

alternativ tre, klockrent! Därför har jag inga kritor framme just nu, helt enkelt inte värt besväret! Kanske provar igen om nån månad! Leklera går jättebra, den äter han inte

• Siamüsen

3an. Inte för att just denna situation uppstått men rent generellt skiter han fullstândigt i vad jag sâger.

• cicci85

Haha, min äldsta son är helt klart det tredje alternativet, röstade på det! Lillebror är drygt 2 år och skulle inte ens börja bråka, om jag skulle säga att han inte får äta krita skulle han sluta

• Rödnäbba

Ingen aning. Mitt barn äter mat.

Men jag förstår inte. Vill barnet att föräldrarna ska bli arga? Är det därför han gör det? I så fall så är mitt tips att ni inte blir arga - om ni inte vill att ungen äter. Enkelt?

• Plutteli

En klar tvåa, inte för att hon äter kritor, men i liknande situationer. (Fast dock brukar vi inte ge tillbaka det vi tagit bort på direkten om hon får ett utbrott, möjligen efteråt när hon lugnat ner sig rejält och går att prata med igen)

• TyskMamma

min 2-åring har inte ens kommit på tanken att man kan äta kritor!

Gör som jag, fast tvärtom.
  • Lulle08

Nu äter inte min son på saker längre..
    Men jag kan helt klart relatera till andra situationer
    Då jag säger till min son, vilket resulterar i att han flinar och gör så iaf..
    Så helt klart alternativ 3

• SilverEmma

Det har varit nr 3, fram tills ganska nyligen....ungen börjar äntligen fatta. Hon är 19 månader. Ibland glömmer hon sig men en tillsägelse räcker för just den gången hon ritar.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • enmamma

Nu äter inte min 2åring kritor, han målar dock sina händer med turchpennor, stolen är också kul att dekorera.

• tes 75
    Rödnäbba skrev 2010-10-17 15:22:46 följande:

Ingen aning. Mitt barn äter mat.

Men jag förstår inte. Vill barnet att föräldrarna ska bli arga? Är det därför han gör det? I så fall så är mitt tips att ni inte blir arga - om ni inte vill att ungen äter. Enkelt?

fast vi vill ju inte att han äter kritor. dels blir han kackig i magen, & dels kan han sätta den i halsen & kola vippen. så vi kan inte ignorera beteendet.
Svar på tråden Din tvåårings beteende