Ungen är kräsen, vad gör jag?
Kanske är ett fånigt problem men för mig börjar det här bli riktigt jobbigt. I vår familj är det oftast jag som handlar, lagar mat och funderar ut nya rätter, kanske för att jag är bäst på det eller kanske för att det är jag som gillar att greja i köket. Jag tycker det är roligt och spännande:)
Min kille är snäll och äter allt jag lagar, oftast utan att klaga. Hans unge som bor hos oss varannan vecka är kräsen och klagar jämt. Fick ungen bestämma skulle vi äta korv i bröd, tacos, hamburgare och pizza, kanske köttbullar och makaroner. Men inte vilka makaroner som helst, inte vilken pizza som helst...ja du förstår. Alltid är det något som inte är gott
Lagar jag något annat än ovan nämda så duger inte ris, inte potatis, inte kött, inte grönsaker, ärtorna ska vara si och majsen ska vara så. Maten är för stark, maten är för salt. Det är tusen och åter tusen saker att kommentera och inte tycka om, inte gilla. Visst, nu säger h*n inte att maten är äcklig längre. Men att varje måltid höra "jag tycker inte om..." gör mig förbannad.
Så hur ska jag göra? Låta mannen alltid laga mat när h*n är här och få makaroner och mamma scanköttbullar fem dagar i veckan?
Vi har pratat om att man inte gillar allt men att man får äta ändå. Killen gillar t ex inte tacos men det äter vi ändå ofta för att ungen gillar det, jag tål inte pizza men när tiden inte finns kan vi ändå ta en osv.
Hur gör du när ditt barn klagar på din mat? Vad säger man? Hur bemöter man dessa klagomål på ett bra och pedagogisk sätt så att barnet fattar att maten som står på bordet är det som gäller och att man inte VARJE dag kan klaga.
Jag blir naturligtvis ledsen och arg, det gör att middagen blir misslyckad. Jag vill kunna äta middag i lugn och ro med min familj, sitta och prata och ha det mysigt.