• DenDär

    Kanin - lite FÖR rumsren

    Lite konstigt problem kanske men jag har en kanin som vägrar både kissa och bajsa inne i sin bur.

    Vi övertog en kanin från en bonde som dog i somras. Den är nu 1 år och har alltid bott utomhus. Vi har haft henne ute i bur hela sommaren men tar in henne nu på nätterna och hon är ute på dagarna. Så till problemet och det är att hon gör inte ifrån sig i sin bur innomhus men gör det gärna i sin utebur.

    Ute bor hon i en bur där on bajsar i ett och samma hörn hela tiden.

    Inne bor hon under trappan (ca 2 kvm) med sågspån som underlag. Jag har gjort en låda till henne (kattlåda med tidning i) för jag hoppades hon skulle göra´t där men icke. Jag har lagt några bajsar däri men nopp hon gör inget däri. Hon håller sig hela natten tills hon kommer ut.

    Till vintern kanske hon inte kan gå ut alls, beroende på snömängd. Och det är inget alternativ att ha henne ute året runt för oss. Kan de få förstoppning?

    Tips någon??


    smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Kanin - lite FÖR rumsren
  • Bettiz

    Kan hon inte få en större yta att bo på? Och då ha en kattlåda att bajsa i? Min kanin bodde i köket, vi hade en skiva för dörren, och hon gick på kattlåda. Hon hade sin bur i köket fast den stod då alltid öppen.

  • naalliie

    Varför finns inte alternativet att ha henne ute året runt? (Endast en fråga, inge illa ment)

    Jag kan tänka mej att om hon alltid har bott ute tidigare, sommar som vinter, så är det så hon trivs bäst. Kan tänka mej att det är därför hon håller sej.

    Kanniner är även väldigt känsliga för att för att flyttas in och ut så. Vissa kan till och med dö av den stora temperaturskillnaden det blir.

  • DenDär
    Bettiz skrev 2010-10-17 19:22:01 följande:
    Kan hon inte få en större yta att bo på? Och då ha en kattlåda att bajsa i? Min kanin bodde i köket, vi hade en skiva för dörren, och hon gick på kattlåda. Hon hade sin bur i köket fast den stod då alltid öppen.
    Nja nä hon har den buren, tycker det är tillräckligt stort på nätterna eftersom hon är ute hela dagarna i sin bur där + springer fritt i trädgården. På vintern när hon inte kommer att vara ute kommer hon få springa fritt i källaren där buren även är men inte hela dagarna.

    Hon har en kattlåda nu, en låg utan tak men använder den inte. Hon tar bara tidningarna och slänger runt.
    smiles have a boomerang effect
  • DenDär

    Ingen som har några tips?


    smiles have a boomerang effect
  • iaseia
    Bettiz skrev 2010-10-17 19:22:01 följande:
    Kan hon inte få en större yta att bo på? Och då ha en kattlåda att bajsa i? Min kanin bodde i köket, vi hade en skiva för dörren, och hon gick på kattlåda. Hon hade sin bur i köket fast den stod då alltid öppen.
    Större ??
    Hon har 2kvm, det r rätt stort om man nu räknar med dvärgkanin på runt 3kg.

    Gör så att du lägger lite spån eller nått i kattlådan.
    Låt den vara där lite längre, visst kan de få förstoppning men inte så lätt.

    Det kan faktiskrt vara så att hon sover hela tiden som hon e inne.

    Hö och grönsaker brukar sätta fart på magen så ge henne mycket sånt inn så ska ni se att hon bajsar..
  • Cherrybaby

    The mrs
    Prova att använda jord som underlag i hennes låda då det nog känns naturligare för henne att göra sina behov i :)
    Ta utifrån till att börja med om det är möjligt för att locka lite extra kanske. Annars kan du ju köpa en liten påse att prova med först för att se om det är något som passar damen. Låt det gå ett tag innan du avfärdar detta så hon hinner tänka efter lite. Lägg även i bajs i lådan som du gjort tidigare.

    Tror inte att hon skulle kunna hålla sig från att kissa och bajsa så länge att det skulle kunna skada henne. Någon gång kommer ju även kaniner till den gränsen då de inte kan hålla sig längre :)

    Har hon inte kissat på två-tre dygn kan hon dock få urin förgiftning och dö, men jag ser inte hur detta skulle kunna vara fysiskt möjligt av enbart tjurskallighet så länge hon äter och dricker som vanligt.

  • krusmynta02

    Har hon alltid bott utomhus tidigare är det väl ingen fara att låta henne fortsätta med det?
     
    Förstoppning?.. Kaniner äter ju upp bajset direkt så det får gå igenom magen en gång till så dom kan ta upp mer näring....Så det ska nog mer än en natt till.. och så sover hon nog mkt på den..
     

Svar på tråden Kanin - lite FÖR rumsren