• Hemlighet

Sminkborstar

Måste införskaffa lite sminkborstar.
    Ni som sminkar er med borstar vilka använder ni?
    Hur ser dom ut?(bild)
    Vad kostar dom?
    Kan man köpa vilka borstar som helst eller är det special beroende på vad för smink man använder?

• Svar på tråden Sminkborstar
  • Nenime

Jag använder mineralsmink och då är borsten viktig, tycker jag. En billig skitborste från H&M funkar liksom inte lika bra.

Alla mina borstar kommer från www.tikei.se . De är mjuka och håller bra och är billiga om man jämför med andra av samma kvalitet.

• Fridapida

Jag har köpt borstar från sigma.com. De är kanonbra och billiga. Jag kan inte riktigt svara på vilka jag använder mest...

• Bluestar

använder iD Bare Minerals borstar
    300-400kr

och make up store har jag oxå..

• Majestic

Jag använder MAC´s borstar, de är inte sååå dyra (upp till 600 pix kostar den dyraste) men ack så prisvärda. Köpte några förra året då Åhléns City hade 20% på alla borstar då slog jag till.

Har hört bara bra om Sigmas borstar också, ska nog skaffa några såna också!

I´m because we are...
  • Jackie85

Jag använder enbart MAC's borstar till vanligt smink. Däremot till mineralsmink använder jag Everyday Minerals kabuki borstar. Ifall du bara vill ha några stycken borstar från MAC så skulle jag rekommendera nr: 187, nr: 224 samt nr: 217. 187 använder jag framförallt till rouge, men den funkar jättebra till att applicera rinnande foundation också. 224 är egentligen en borste som skall användas till ögonskugga (att sota ut det tex). Men den använder jag till concealer enbart och det funkar jättebra. nr 217 är den absolut bästa ögonskuggsborsten som finns på marknaden.

Sigma som endel skrivit om här är ett märke som specialicerat sig på att kopiera MAC's borstar. De har samma nummer, ända skillnaden är att det står SS framför nummret. Har inte själv testat Sigma, men många gånger funderat på att testa då jag är totalt såld på makeup borstar och nog testat allt som finns på marknaden.

• Hemlighet

Gahh då dyra borstarna är!
    Hade tänkt lägga ut ca 200-300:- för ett sett, kommer bara använda dom några gånger i månaden när man skall göra något speciellt.

• Jackie85
    Hemlighet skrev 2010-10-18 17:59:19 följande:
    Gahh då dyra borstarna är!
    Hade tänkt lägga ut ca 200-300:- för ett sett, kommer bara använda dom några gånger i månaden när man skall göra något speciellt.
    Då rekommenderar jag dig att beställa hem ett "resekit" från Sigma. De kostar inte allt för mycket och tydligen skall Sigmas reseutförande på sina borstar hålla samma kvalitet som de normalstora. Se till att välja ett set som innehåller "rätt" sorts borstar bara.
  • Hemlighet

Ni kanske kan hjälpa mig med vilka borstar som är måsten och vad dom heter?
    Jag är nybörjare på detta så bilder på hur dom ser ut vore toppen
    Jag vill kunna sminka ögonen, bryna, foundation borste, concealer borste.
    Använder "vanlig"t smink(ej mineral om det är nogon skillnad)

• Hemlighet
    Hemlighet skrev 2010-10-19 15:12:53 följande:
    Glömde vad bör dom vara gjorda av?(håret)
  • Majestic
    Hemlighet skrev 2010-10-19 15:12:53 följande:
    Du behöver basborstar, köp de då på sigma.se

Foundationborste: Foundation - F60  eller  Small Duo Fibre - F55

Concealerborste: Concealer - F75

Ögonskuggs/blendings borste: Tapered Blending - E35  (superbra att ha för att blenda skuggor, fixa fina övergångar om man använder flera färger/skuggor)

Stor ögonskuggs borste: Large Shader - E60 (Om man bara snabbt vill svepa på en ögonskugga)

Snedskuren eyeliner/ögonbryns borste: Small Angle - E65 (bra att ha till ögonbrynen om man använder brynsskugga eller använda som eyeliner borste)

Läppstift borste: Lip - L05 ( För jämnare applicering av läppstift/läppglans)      
    I´m because we are...
  • Veritas18
    Hemlighet skrev 2010-10-19 15:42:47 följande:
    Och set settet inehåller alla borstar som man kan tänkas behöva?
    Det enda den inte innehåller är en foundationborste, men en sån kan man lätt köpa på Make Up Store. Ett tips som jag fick från en make up artist är att om du sminkar dig varje dag så är det bäst om du investerar i lite dyrare borstar gjort av riktigt hår. Jag har märkt stor skillnaden att sminket lägger sig mycket bättre om man har bättre redskap. Självklart beror det också på kvalitén av sminket så det är en blandning av båda sakerna.
    Det enda vi kan snåla med egentligen är läppglans eftersom det försvinner så pass fort. Men tänk att om du använder foundation och puder etc. så sitter det hela dagen och då är det värt att lägga ner en större peng när det är ändå din hud ;) 
  • kathrina

om du vill köpa från nätet så är amazon bäääst!!! du kan få sett, men de är från england så du måste betala frakt tror jag det heter, så ett sett med typ 30 borstar typ kostar 190 spänn sen måste du betala frakt, vet inte hur mycket det kostar men om jag ska gissa kanske allt blir 300 eller 300 nånting, och det är myyycket mer billigare än att köpa en bprste från mac eller makeupstore som kostar 255 haha, och borstarna från amazon är sjukt bra! jag har typ köpt tre sett från olika märken skit bra verkligen, och man får nåt att lägga borstarna i typ ett litet fodral :D om du inte vill köpa från nätet och vill ha nåt billigt men helt okeeeeej borstar finns h&m eeeelllleeerrr ica maxi lindhagen, man åker till, inte längst upp, men näst längst upp där allt smink finns, och där finns extrema bra borstar, som inte kostar såå mycket :D 
    .
    amazon :

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_c_1_7?url=search-alias%3Dbeauty&field-keywords=brushes&x=0&y=0&sprefix=brushes%2Caps%2C270 

Svar på tråden Sminkborstar