Erfarenhet av Dakryocystit/tårsäcksinflammation???
Min son hade en liten svullnad i vänster ögonvrå redan då han föddes för nu 16 dagar sedan.
När han var tre dagar kände vi en "knöl" nedanför ögonvrån/vid sidan av näsan. Dagen efter var hela undersidan av ögat rött, svullet och värmeökat. Det blev Ery-max i 10 dagar (avslutades i fredags) och Kloramfenikol ögondroppar i ca 3 veckor (pågår fortfarande).
Värme, rodnad och svullnad under ögat försvann på ett dygn efter antibiotikabeh påbörjats. "Knölen" är dock kvar och fortsatt röd (ej värmeökad) och den blir bara större och större.
Vi har kontaktat ögonmottagningen via telefon någa gånger men det säger att antibiotikan ska "kapsla in" någonting (bakterierna?) innan knölen försvinner, vi fick tid tidigast den 29:e och jag hoppas på att huden inte hinner spricka innan dess :( . På BVC sa distriktssköterskan att knölen inte var "mogen" för att spricka än och att det skulle ta några dagar.
Nu har vi ju avslutat en av anibiotikakurerna är rädd att inflammationen ska ta fart igen. Knölen blir bara större och jag fattar inget gällande inkapsling och mognad av den där j**** knölen.
Ska den bli större innan den försvinner?? Han har ju haft den i ca 2 veckor nu och jag tycker bara att det ser värre och värre ut för varje dag.
Vi masserar knölen som läkaren och BVC-tanten sagt men det kommer inte ut någonting. Totalt stopp!! Charlie verkar inte ha ont men det ser så ont ut, han ser ut som en liten Picasotavla.. ögat trycks ut åt sidan och är typ halverat i storlek för att knölen växt sig så stor... . Jag är rädd att knölen ska trycka sönder ögat eller underliggande nerver och blodkärl.
Usch, är det någon som har erfarenhet av detta? Hur länge kan "knölen" sitta kvar? Någon som fått tömma den kirurgiskt? Vi får nog försöka med ett samtal till ögon imorgon igen....
/Orolig mamma