• Dilan

HJÄLP! jag tappar hår!

Jag brukar periodvis tappa hår, men inte såhär extremt märkbart. Jag undrar vad det kan bero på, givetvis kan det vara stress eller någon brist i kroppen. Folk tror jag har tunnat ut mitt i vanliga fall jätte tjocka hår (tur jag har att ta av) Men när dom säger att jag inte gjort det blir dom väldigt förvånade... Vilket inte gör mig mindre orolig.

Jag har bestämt mig att gå till vårdcentralen på tisdag.

Men för att försöka minska min oro vänder jag mig till er för att se vad ni har att säga.

Jag blekte även underhåret i somras o färgade på röd färg och jag försöker intala mig själv att det är därför jag tappar..
    Annars är jag ganska nöjd med kvaliten på håret just nu, det ser inte trött eller som att det skulle vara något fel.

Jag har inte riktigt koll på hur länge jag tappat stora klunsar varje gång jag dushar nu eller när jag borstar det. kanske runt 2 månader och nu är det extremt.

Är det vanligt att tappa mycket hår på hösten?
    Vad tror ni detta kan bero på ?
    Det har varit väldigt stora förändringar i mitt liv det senaste halvåret, kan det ha med det att göra?
    Jag har dessutom gått ner mycket i vikt detta halvåret.

• Svar på tråden HJÄLP! jag tappar hår!
  • Familytime

Ett hårstrå har bara några års livslängd, så med jämna mellanrum byter håret ut hårstråna och släpper då av en hel drös med hår och låter nya växa ut under en 5-årsperiod, 7-årsperiod eller kanske 10-årsperiod. KAN vara nåt så enkelt alltså.

• Dilan
    Familytime skrev 2010-10-17 22:20:36 följande:
    Ett hårstrå har bara några års livslängd, så med jämna mellanrum byter håret ut hårstråna och släpper då av en hel drös med hår och låter nya växa ut under en 5-årsperiod, 7-årsperiod eller kanske 10-årsperiod. KAN vara nåt så enkelt alltså.
    Så det kan alltså vara att jag byter ut mitt hår? det hade ju varit allför väl. Mitt hår har ju faktiskt varit ganska slitet och jag har länge varit stressad, kanske det tar ut sig nu?
    Men det är nog bra att gå och ta prover för att se så att allt är bra i kroppen. Tycker inte att jag ändrat mina kostvanor men ändå rasar jag i vikt.
  • crossfit

Många som går ner i vikt tappar hår. Håret tappas i cykler precis som tidigare inlägg sa. Extra mycket om man bantar och inte för i sig alla vitaminer och mineraler.

• Dilan

aha kan nog vara så :) ni lugnar mig iallafall.. men jag måste väll sluta tappa snart?
    Men jag tar nog de säkra före de osäkra o går o kollar upp det på vårdcentralen. hörde man kan ha järnbrist?

Kanske har jag ganska dåliga kostvanor, jag försöker äta frukt. Men för det mesta ser dagen ut att jag startar dagen med två rostade mackor, med te. oftast med philadelfia eller ägg. Sen äter jag middag för det mesta någon gryta med kyckling och med ris till. Äter mycket grönsaker. Dricker dock dåligt med vatten.
    Äter nästan aldrig smör eller mjölk. Äter inte griskött.

Kanske är min kost enformig?

• oväntatväntatgravid

Men lunchen då??

Jag tappade väldigt mycket hår förut.. hade supertjockt hår och tappade nästan halva håret, fast utspritt så inga kala fläckar hade jag.. Jag överdoserade med socker och åt inget annat nästan, gick ned något i vikt också och tappade håret. När jag åt sunt, tog det lugnt och sov bättre så slutade jag tappa så mycket.

• Dilan
    oväntatväntatgravid skrev 2010-10-17 22:56:38 följande:
    Men lunchen då??

Jag tappade väldigt mycket hår förut.. hade supertjockt hår och tappade nästan halva håret, fast utspritt så inga kala fläckar hade jag.. Jag överdoserade med socker och åt inget annat nästan, gick ned något i vikt också och tappade håret. När jag åt sunt, tog det lugnt och sov bättre så slutade jag tappa så mycket.
    äter bara 2 gånger om dagen.. får antagligen i mig ganska mycket för lite kalorier om dagen. Men jag går aldrig hungrig.

låter som mig, har också tappat halva mitt hår utspritt.. så heller inget kalt..

har gått ner över 20 kg tror jag 8 månader tror jag, vet inte riktigt faktiskt under hur lång tid jag tappat. 
    mitt mål är 10 kilo till ner då väger jag nog runt 68 kg.
  • Dilan

Men ede möjligt att  man kan tappa så extremt mycket hår på kort tid, och vad beror de på att man tappar hår när man går ner i vikt om de nu skulle va därför?

• Gaytjej

Jag tycker du gör helt rätt i som ska kolla upp detta på en vårdcentral! Förhoppningsvis är det inget värre en vitaminbrist eller något åt det hållet - men ditt håravfall och din stora viktnedgång skulle kunna vara symtom på något som behöver behandlas.

Öppnade din tråd då jag tappat enorma mängder hår under ca 4 månader - detta kan dock härledas till att jag födde barn för 8 månader sedan. Tydligen kan hårceller dö vid en påfrestning (som t ex en förlossning) och då märks de ca 3 månader senare. Jag hade supertjockt hår, men ser nu tunnhårig ut =( Avloppet i duschen är däremot inte tunnhårigt om man säger så =P

Rapportera gärna om vad de säger på VC.

• piaärglad

Hej! Jag tappade nästan allt hår 2003....nu har jag fått allt tillbaka. Pga en bra behandling på Ersta. Eller det låg breve Ersta- när du kommer backen upp mot Ersta och Ersta sjukhem är på vänster då är detta sista dörren innan stänglset vid utsikten. En trappa ned. Hud och hår. Alltså landstinget/privat! STRÅLANDE STÄLLE!! Kommer bara ihåg att läkaren heter Göran. Kan det vara Göran Wenner...någonting??
    Lycka till
    Kram

Svar på tråden HJÄLP! jag tappar hår!