• Belleles

Varför ska det vara så svårt?

Varför pratar man inte "ordentligt" med sin 3.5 åring? Jag blir så trött på bonusens mamma ibland. Hela tiden så har hon pratat bebisspråk med dottern. Typ brumbrum, bä bä, mu mu osv osv. Hon skärpte dock till sig ett tag men nu i helgen så tjatade bonusen om att "Mamma har pippi i numpan" Efter mycket om och men fick vi fram att det var " Mamma har pip i rumpan" dvs en febertermometer i rumpan som då piper.
    Men VARFÖR kan man inte lära rätt från början så det inte blir en massa konstiga gissningar. Jag kan ta att man pratar bebisspråk när dom är bebisar även om jag inte gör det. Men hon är över 3.5 år och har ju blivit så duktig på att prata nu. Då kommer såna här konstiga saker.

Aja ville bara skriva av mig!

• Svar på tråden Varför ska det vara så svårt?
  • jfsebastian

Obegripligt.
    Jag har nog inte alls pratat babyspråk med mina barn.
    En fågel var en fågel, inte nån jävla pippi.
    Baby språk är för att föräldrarna tycker det är gulligt, inte barnen för att barnen får det lättare.

Sen blev en fågel en kråka, mås eller vad det nu var som flög förbi.
    Nu har ungarna koll på fåglar också.

Samma sak med bilar, hundar, katter eller vad man nu kan lära barnen.

3,5 år är ju ingen baby direkt. SKANDAL.

(men i-landsproblem)

• Belleles

Ja det är precis det jag menar.  O väldigt länge var det meningar som "åka pappa" istället för att säga "nu ska du åka till pappa och Jelena". Nästan så att bonusen nu är bättre att prata än vad hennes mamma är. Även om det är väldigt otydligt.
    Det var ju inte bättre att bonusen var tvungen att gå hos en logoped och lära sig teckenstöd för att hon inte pratade. Mm konstigt när hon får lära sig fel hela tiden.

men som du säger ett ilandsproblem!

• jfsebastian
    Belleles skrev 2010-10-17 23:23:43 följande:

Ja det är precis det jag menar.  O väldigt länge var det meningar som "åka pappa" istället för att säga "nu ska du åka till pappa och Jelena". Nästan så att bonusen nu är bättre att prata än vad hennes mamma är. Även om det är väldigt otydligt.
    Det var ju inte bättre att bonusen var tvungen att gå hos en logoped och lära sig teckenstöd för att hon inte pratade. Mm konstigt när hon får lära sig fel hela tiden.

men som du säger ett ilandsproblem!

Men ett problem likafullt.

Gör vad ni kan när hon är hos er. Sen får pappan ta upp det med mamman.
    DU ska inte säga det. Rätt person med rätten att yttra dom, är bättre med pappan än du i det här fallet.
    Nuvarandes sambo brukar sällan stå högt i kurs hos ex........
  • Belleles

Vi kommer väldigt bra överrens exet och jag i vanliga fall och både jag och maken har påpekat det för henne på ett bra sätt men det hjälper inte.

Är precis som när hon skulle toatränas, allt vi kämpade dom dagar hon var hos oss försvann då hon kom hem till mamman. Till slut så sa maken till på skarpen och då skärpte hon till sig och hon är torr på dagen. Tyvärr så är hon ändå så bekväm i sin nattblöja att hon gör i den trots att hon är vaken och vi har börjat fundera på att ta bort den med och se hur det funkar. Men då skulle inte exet göra samma sak vilket är trist.

• jfsebastian
    Belleles skrev 2010-10-17 23:41:33 följande:

Vi kommer väldigt bra överrens exet och jag i vanliga fall och både jag och maken har påpekat det för henne på ett bra sätt men det hjälper inte.

Är precis som när hon skulle toatränas, allt vi kämpade dom dagar hon var hos oss försvann då hon kom hem till mamman. Till slut så sa maken till på skarpen och då skärpte hon till sig och hon är torr på dagen. Tyvärr så är hon ändå så bekväm i sin nattblöja att hon gör i den trots att hon är vaken och vi har börjat fundera på att ta bort den med och se hur det funkar. Men då skulle inte exet göra samma sak vilket är trist.

Ni kan gott köra ert race.
    Gör en stor sak av nattblöjan.
    Säg att nu när hon är 3,5 så är hon för stor för nattblöja.
    Ta en ny blöja som hon själv får kasta i soptunnan som symbolisk handling för att hon blivit stor tjej nu.
    Det funkar på många situationer.
    Nappflaska, napp, blöjor, You name it.
    Hon vill förmodligen inte vara en baby hos mamman och stor tjej hos er, utan bara bli sedd som stor tjej.

Belöna en torr natt med en guldstjärna.
    När hon har 10 stjärnor uppsatta vid sängen så säger ni att ni ska gå till leksaksaffären och då får hon köpa ett gosedjur eller en leksak, något hon suktat över.

Uppmuntra gott beteende, det brukar löna sig.
  • Belleles

Vi belönade dagblöjorna med små pappersblöjor och det funkade bra. Ska nog testa det på natten också som du tipsade om.

Visst vi har inte bråttom att få bort nattblöjan så men när man märker att så fort hon får på den på kvällen så bajsar hon fast hon gör det på toaletten på dan.
    Får hoppas på det bästa helt enkelt. :D

• jfsebastian
    Belleles skrev 2010-10-18 07:42:17 följande:

Vi belönade dagblöjorna med små pappersblöjor och det funkade bra. Ska nog testa det på natten också som du tipsade om.

Visst vi har inte bråttom att få bort nattblöjan så men när man märker att så fort hon får på den på kvällen så bajsar hon fast hon gör det på toaletten på dan.
    Får hoppas på det bästa helt enkelt. :D

Ungar brukar gilla att göra i blöjorna, om inte annat för att dom inte gör i trosorna längre och det kanske känns som en kul lek eller lite spännande.
Svar på tråden Varför ska det vara så svårt?