Anonym (atypisk autism) skrev 2012-04-21 09:50:08 följande:
*puffar*
Jag är 35 år och har nyligen fått diagnosen atypisk autism. Oftast får tjejer/kvinnor som inte uppfyller Aspergers syndrom denna diagnos. Innan diagnosen har jag haft problem med depression och trötthet sen tonåren. Har fortfarande depression som jag får medicin för.
Jag har inte förstått förrän nu att de svårigheter jag har haft i livet är pga mina autistiska drag. Jag har bl.a. svårt att orka jobba. Jobba kan jag men det tar så mycket kraft pga oförutsägbarheten och sociala biten. Jag behöver rutiner för att må bra. Sen är det andra aha upplevelser som jag har tänkt på som har med min autism att göra. T ex med mat så är det just smaken (det är mycket jag inte tycker om) som är problematiskt och att jag kan äta samma sak väldigt länge. Sen blir jag less och byter till en annan maträtt. Konsistens och form/färg har inte så stor betydelse för mig. Gillar inte att bli kramad. Om det inte är på min initiativ. Det är mycket små saker som jag känner igen mig i det som är typiskt autism. Har kollat upp min hörsel och den är inget fel på men jag upplever att jag hör dåligt. Speciellt när det är mycket ljud runt om kring tex cafekteria. Har svårt med grannar som spelar hög musik (speciellt bas). Utåt tror jag ingen ser eller märker att jag har "autism". Skriver så för jag har "lätt" autism för att jag klara mig själv väldigt bra. Behöver ingen hjälp med vardagen (tvätta, laga mat, handla, städa, ta hand om djuren, betala räkningar etc) Är inte iögonfallande konstig. Lite konstig men inte speciellt märkvärdig udda. Det är bara att jag blir lätt trött och energilös. Därav osocial.
Vad ville jag med detta inlägg?
Hoppas att det är fler som känner igen sig och vill dela med sig.
Jag lever ensam med två husdjur. Jag kan ta hand om mig själv och djuren men har däremot har jag svårt att orka jobba. Får hjälp med det just nu. Har universitetsutbildning (hade inte svårt att plugga alls på univ.).
Vad jag känner igen mig.
Jag har precis gått igenom utredning och väntar på svar från den. Lutar dock åt atypisk autism som det verkar.
Jag har också universitetsutbildning men svårt med jobb, då jag har väldigt svårt med den sociala biten plus att jag behöver struktur - jag har svårt att strukturera mig själv.
Den sociala biten är det svåra för mig, jag har social ångest och trivs bäst ensam. De gånger jag "måste" vara social är jag trött efteråt, då det tar mycket energi. Jag har vissa svårigheter att läsa av andra, blir nervös och säger fel/konstiga saker. Jag är en sådan människa som andra tycker är lite uda men inte riktigt kan sätta fingret på varför.
Är inte intresserad av mode/kläder och sminkar mig inte. Klär mig dock helt och rent och har inga svårigheter med hygien etc. Har relativt monotona intressen och "fastnar" lätt med något, tex framför datorn, i flera timmar.
I övrigt klarar jag mig bra, med att betala räkningar, sköta hemmet osv.
Är 30, har två barn (som det faktiskt fungerar bra med) och husdjur.