• m77

Täcke eller Filt i sängen? Rädd för kvävningsrisk. Hur gör ni andra?

Hej! Har en dotter på 3 månader och funderar lite över hur man ska bädda i hennes säng (BabyBay som står bredvid min säng). Hon har i dagsläget en fleecefilt och så har hon pyjamas med fötter eller strumpor. Hon är lite kall om händerna vissa nätter pga att hon har armarna utåt / uppåt när hon sover. Vi har även ett täcke och ibland har jag lagt det över hennes ben men jag är rädd för att hon ska dra det över huvudet.

Några frågor:
    - Kan bebisar kvävas av en fleecefilt eller är den tillräckligt lufttät? Hon har dragit den över huvudet några gånger och det är ju inte så lätt för henne att ta bort den själv.
    - Ska de ha en liten platt kudde eller kan de kvävas även av den? Speciellt nu när hon börjar vända sig lite åt sidan med huvudet så har jag börjat bli orolig för det. Hur gör ni andra? Såg tips om att man kan lägga kudden under madrassen för att ändå få lite upphöjdnad av huvudet.
    - Är det någon som har täcke åt sina små bebisar eller kör ni med filt?

• Svar på tråden Täcke eller Filt i sängen? Rädd för kvävningsrisk. Hur gör ni andra?
  • Pumpkin

Sover barnet på rygg så rekommenderas kudde, detta för att de inte ska få platt bakhuvud. Dock ska de ju ligga med axlarna på den också, alltså inte bara med huvudet som vi vuxna oftast ligger på en kudde.

Vi använder filtar än så länge, sonen är 5 månader. Egentligen inte så mycket för kvävningsrisken, utan mer för att det då är lättare att reglera hur varmt det ska vara med fler eller färre filtar. Många täcken rekommenderas ju dock från 1 år, så jag misstänker att kvävningsrisken är större med ett täcke än med en filt.

• Flikkzz

vi har pyjamas och fleece filt. den är nedstoppad under madrassen nere i fotändan. och så räcker den till bröstet. då vet vi att han aldrig kan dra den över ansiktet eftersom den sitter fast där nere=) ett bra tips jag fick när jag oroade mig för det.
    Vi hade ett täcke först, men han blev så himla varm. nästan febervarm, så vi bytte.

vi har en kudde från rätt start. för att inte få platt bakhuvud. likaså i vagnen oxå.

• Delfinen

Fäst täcket i änden av sängen, det gjorde jag när lillan var sådär liten för hon drog också upp täcket. Men fäster man det ordentligt, kan hon bara dra upp det till en viss nivå.

Älskade lilla tös - 090815
  • m77

Jättebra tips - det ska jag göra så slipper jag oroa mig och kan sova gott :)

• Lingonblom

Kan rekommendera sovpåse från Grobag, då kan barnet röra sig så mycket det vill och hamnar varken utanför täcket eller får det över huvudet. Dessutom vet man att det blir lagom varmt eftersom de finns i olika tjocklek beroende på vilken temperatur man har hemma (kan verka lite hysteriskt men jag var lite nojig över PSD när sonen var liten).

• hannis

Jag har haft filt eftersom täcke har varit alldeles för varmt för vår son. Kudde började vi använda runt 4 månader och har den under lakanet

• Redhead80

Vi har sovpåse från IKEA till vår 3 månaders dotter. Funkar kanonbra! Hon har pyjamas med fötter och sovpåsen utanpå. Kommer att fortsätta med den större storleken när hon vuxit ur denna. (0-6 mån resp 6-12 mån)

• Dima79

Jag har provat både täcke och filtar men min 3-månaders gosse sparkar bort allt!! varje morgon ligger han tvärs över eller med huvudet i fotänden, nu har han sparkat sönder spjälskyddet så de måste sys.. 
    Så jag har en pyjamas med långa ärmar och ben sen lägger jag ett täcke upp till midjan ungefär men de sparkar han bort inom en kvart!

• brumm

Jag använder sovpåse från IKEA till min son som är 3 månader. Redan när han var ett par dagar snurrade han runt i sängen så han ibland låg på tvären i sängen med huvudet under täcket. Men sen vi skaffade sovpåsen ligger han still med huvudet påkudden hela natten.

• AstaHK

Vi använder sovpåse från Grobag. Funkar super! Bodde utomlands när jag fick vår dotter och där använde de flesta sovpåsar, verkar dock inte vara lika vanligt här i Sverige. Vår dotter sparkar mycket med benen när hon sover så alla filtar och täcken åker av henne och hon blir kall om fötterna. I sovpåsen kan hon fortfarande röra benen och sparka lite, men hon är alltid varm om fötterna :)

Ett annat tips vi fick på föräldrautbildningen utomlands var att barnet ska sova med fötterna ända nere i fotändan. Så om de t ex sover i en stor spjälsäng så ska de ändå ligga så att de har fötterna i fotändan för de flesta barn hasar liksom ned sig när de sover och kan då hamna under sitt täcke/filt.

• Kyh

han sover med oss så vårat täcke blir hans täcke..

• GrönaDruvan

Har sovpåse från Ikea. Lägger även en filt på, för nu har vi grymt kallt i vårat sovrum! Måste köpa större element!!!

• sommartjejen1

iof sover inte min snart 3 månaders kille i sin egen säng utan tätt bredvid mig han har pyjamas inga strumpor  han gillar inte strumpor=) och så har han en fleece filt och ibland en liten hörna av mitt täcke över sig mest för att han tycker det är mysigt.......sen har han snuttefilten över halva ansiktet..annars kan han inte sova=/ skumt barn man har haha

• Tess1979

Ikeas sovpåse var alldeles för varm. Hade bara en långärmad body (bara ben och inga strumpor) och sovpåsen, men det vart för varmt ändå. Nu har min dotter långärmad pyjamas och strumpor på och det verkar hon trivas med. Sätter även på henne en fleecefilt och/eller ett påslakan ibland, men den åker ganska snabbt av. Jag tycker hon kan vara ganska så kall ibland på nätterna, men vad ska man göra... När det blir kallare om en-två månader så ska jag testa med sovpåsen igen, då kanske den blir lagom.

• saltflingan

Beroende på temperatur så har vi en fleecefilt men oftast har vi bara ett dubbelvikt påslakan på honom. Lägger det upp till armhålorna på honom så att han inte drar upp det av misstag. När han var mindre så vek jag det under madrassen på båda sidorna men det funkade bara när han var så liten att han inte rörde sig så mycket i sömnen. Nu kryper han runt i hela sängen, kan hitta honom sovades i vilken riktning som helst. Han är dock väldigt varm av sig så han verkar inte bekommas av att "täcket" åkt av på färden. Och vaknar han av att det är kallt är det bara att lägga honom ner (han reser sig upp i sängen när han vaknar), ge honom nappen och lägga på täcket så somnar han om igen.

Oftast så rör han sig dock uppåt i sängen, kryper tills huvudet tar emot sängkanten och somnar där, ibland på alla fyra.  Och så gör han i vår säng också, men där går det inte lika bra. Där kryper han rakt in i ett hårt element och vaknar av att det gör ont.

Har också testat ikeas sovpåsar, men de är på tok för varma, även utan pyjamas på. Synd att de inte har för olika temperaturer för tanken är ju väldigt god.

Svar på tråden Täcke eller Filt i sängen? Rädd för kvävningsrisk. Hur gör ni andra?