• kiao

Någon som bor i Rönninge i Salem?

Hej!

Jag bor i Stockholms innerstad och jag drömmer om att kunna få ge min son en uppväxt på landet, utan avgaser och stress. Igår var jag och min sambo och körde runt i Rönninge (Salems kommun) och jag blev förälskad i området direkt! Hörde talas om Rönninge först för en vecka sedan...

Finns det någon som bor där som har lust att berätta lite om Rönninge? Jag vill veta allt! Hur är det att vara barn där? Hur är det att vara föräldraledig? Hur är människorna som bor där (snobbiga? hantverkartyper? utbildade? många barn? sportiga? rika? fattiga? många hemmafruar? etc)? Bra sammanhållning? Kriminalitet? Droger?

Hur fungerar förskolan? Svårt att få plats? Vilken förskola är bäst? Finns det någon som är riktig dålig?

Jag blir jätteglad för alla svar och det räcker så klart att bara svara på en enda fråga eller skriva vad som helst om Rönninge!

• Svar på tråden Någon som bor i Rönninge i Salem?
  • GrodanHopp

Har bott i Tumba, ligger i närheten. Salem är ett bra ställe, likaså Rönninge. Barnväligt osv. Dock så är buss och tåg förbindelserna till Salem inte mkt att hurra för. Vill passa på att slå ett slag för Tumba, just för att de är lite större o har därför fler skolor, dagis fritidsaktiviteter mm att välja på. Just pga detta skulle jag välja Tumba, de finns ett gymnasium där o ligger oerhört nära tullingegymnasiet, som är super bra. När barnen kommer upp i lite högre ålder uppskattas bra kommunikationer.
    De flesta som bor i Tumba, salem, Rönninge är medelsvensson, några över andra undre. Men de är bra områden:)
    Ledsen om jag e rörig;)

• My first angel

Jag bor i närheten och jobbar bla i Salem/Rönninge! Salem heter ju kommunen. Just i Salem finns mer hyresrätter och medelsvensson. Finns endel problem just i vissa områden och adresser. Droger, hasch främst i dessa områden. I Rönninge är det mer snobbigt, fina dyra hus, bra skola överklass till viss del! Mycket natur och barnvänligt i övrigt! Tumba är ganska opersonligt! Tullinge är mysigt!

• Saaaraa

Vi bor i Tumba, det ligger precis intill. Det rekommenderas starkt istället för Salem/Rönninge. Det är som nämnts tidigare sämre förbindelser, Rönninge och salem är lite känt för att vara rasse-ställe, om man inte bor i hyreslägenheterna där de flesta är invandrare.

I Tumba finns det jättemysiga husområden, fast vi bor i hyreslägenhet för tillfället men letar efter ett radhus häromkring. Finns väldigt många dagis och skolor lite överallt i Tumba. Jag kan rekommendera Lövholmen starkt, otroligt mysigt!

Förskolorna i Tumba är ganska enkla att få plats på, man söker tidigast 6 månader, senast 3 månader innan för att få en plats. Man behöver alltså inte köa jättelänge.

• Mrs Statham

Är det inte typ i rönninge som nazisterna håller till???

Sköndal är annars ett hett tips, fast kanske lite för nära stan för din smak?
    Jag tycker ju iaf att man ska söka sig till norrorterna eller de slår allt! kanske möjligtvis nacka, värmdö och tyresö också. Söderort över lag är jag väldigt skeptisk till... *inte alls partisk och fördomsfull*

• GrodanHopp

Det är inget fel på söderort heller Mrs Statham:) det beror helt på vart man bor, precis som överallt. Rinkeby ligger ju norr om stan, men e kanske inget drömställe;)
    My first angel, hur menar du med att Tumba är opersonligt? O ja visste inte att Rönninge var överklass, typ..

Till nämnda ovan: ta det inte som på hopp, jag vill bara veta:)

TS: ta en titt på olika delar av områdena. Ju mer du vet/sett desstobättre blir de:) Lycka till!!

• Mrs Statham
    GrodanHopp skrev 2010-10-21 20:40:18 följande:
    Det är inget fel på söderort heller Mrs Statham:) det beror helt på vart man bor, precis som överallt. Rinkeby ligger ju norr om stan, men e kanske inget drömställe;)
    My first angel, hur menar du med att Tumba är opersonligt? O ja visste inte att Rönninge var överklass, typ..

Till nämnda ovan: ta det inte som på hopp, jag vill bara veta:)

TS: ta en titt på olika delar av områdena. Ju mer du vet/sett desstobättre blir de:) Lycka till!!
    Som sagt, är själv uppvuxen delvis i norrort så jag är väldigt partisk i mitt uttalande.
    Har bara fått uppfattningen om att söderort har fler och större "slaskområden".
    Men som du säger, det beror ju helt på vart man bor
  • Lördagkväll

Jag är uppvuxen i salem, (visserligen en gäng år sen) men jag trivdes asbra där.. Men det var innan rasisten blev ihjälslagen och alla dessa demonstrationer..

• Strumpläst83
    Mrs Statham skrev 2010-10-21 20:23:16 följande:
    Är det inte typ i rönninge som nazisterna håller till???
    Håller till och håller till.... En ung nazist blev ihjälsparkad i SALEM för ett antal år sedan så en gång om året går nazisterna från Rönninge (för att det finns pendeltåg i Rönninge men inte i Salem) till Salem. Men i mitt tycke är det mest motdemonstranterna som skapar oro. Visst är det obehagligt att se ett enda långt fackeltåg av nazister och veta vad de står för men de håller sig faktiskt lugna. Resten av året så är det som om det aldrig hänt.

Jag är uppvuxen i Rönninge och det är ett mysigt ställe att bo på. Visst finns det "finare" villaområden" som det finns på alla ställen, det finns även hyresrätter och bostadsrätter. Det är ju inte Fittja/Alby direkt men skulle heller inte kalla det överklass...
    Men kom UUUUUT nu då!!
  • quilla

Jag flyttade till Rönninge i våras. Visste faktiskt inte mycket om stället innan vi flyttade hit, men jag blev kär i boendet som vi hittade. Rönninge består till stor del av villor och det finns väldigt många söta trähus med glasverandor. I Salem är det mycket radhus och mer lägenheter. Från Rönninge går pendel och det tar ca 15 min att gå från Rönninge till Salem, annars går det bussar från Rönninge till Salem. Jag har inte lärt känna många här än, men om jag får lov att generalisera skulle nog typ Rönningebon vara akademiker som pendlar till Södertälje och arbetar på telgeenergi eller astra senica. I Salem tror jag det bor mer hantverkartypen. Jag upplever Rönninge som lite småstad. I centrum finns det ett konsum, och café och några restauranger. Jag tycker att samhället är vackert och det tar inte så himla lång tid att ta sig in till Stockholm och man har nära till Södertälje.

Visst jag märkte av demonstrationen förra helgen i form av det var mycket poliser ute och att det vallfärdar naziidioter för att demonstrera. Jag tror att motdemonstrationerna hålls mer ved sergelstorg numera, det gick väldigt lugnt till i år och jag hoppas på att det kommer dö ut. Det är ju också bara en dag om året. Jag tror inte att det bor mer nasister/rasister här än någon annan stans, men Salem är ju förknippat med demonstationen.

När man har barn på förskolan får man bara ha det äldre syskonet på fsk 15h/vecka, då man är föräldraledig med det yngre.
    Jag har hört både bu och bä om olika förskolor, men jag tror att det är lättare att få plats än inne i stan.

Ett område som växer är det som kalllas Söderby som ligger vid Salem. Kanke kan vara värt att kolla upp. Boendepriserna är lägre i Salem än Rönninge.

• Erin

Helt OK, men lite olika typ av boende i Rönninge och Salem, precis som någon skriver. Närheten till naturen är slående, är själv uppvuxen i Salem. På den tiden var det helt OK. Det är nog rätt mycket pensionärer där just nu, alla de som flyttade in som 25-åringar år 1968 har väl inte hunnit vandra vidare riktigt ännu... Glad Om du letar efter radhus ligger områdena mellan Tibaststigen och Smultronstigen ganska bra till. Både Svensk fastighetsförmedling och Fastighetsbyrån har kontor i Tumba (Gröndalsvägen), kolla med dem. Jag tycker inte Söderby verkar så bra eftersom det är byggt på (vill jag minnas) ett ganska sankt och sumpigt område och rätt nära tåget också, tågrälsen alltså, inte stationen, gissar att det låter en del. Det som kan var knepigt med gamla Rönninge är att området är ganska utsträckt och vissa delar har inte så bra kommunikationer, hade en skolkamrat som bodde i slutet av Sjöuddsvägen och det vara bara hur långt bort som helst tyckte man då. Annars är det som Quilla säger i inlägget här innan. Det finns en bok du kan låna på biblioteket, "Salemboken", så får du veta allt om områdets tidiga historia.

• Erin

PS Förr i tiden sjöngs mycket Barbershop i Rönninge, det var liksom en grej. Vet inte hur det är med det nu??? Någon som vet?

• Erin
    Erin skrev 2010-12-15 16:52:19 följande:
    PS Förr i tiden sjöngs mycket Barbershop i Rönninge, det var liksom en grej. Vet inte hur det är med det nu??? Någon som vet?
    Jodå, ser man på: www.facebook.com/group.php
  • lawinn

Nu kommer ett sent svar i den här tråden.. Kanske är alldeles för sent

Jag bor i villa i rönninge och trivs jättebra med det! Vi är inga högkomstintagare men vi har arbete båda två så vi har så klarar oss. Men jag upplever att det är väldigt blandat och jag upplever det inte alls heller snobbigt.

Man har allt man behöver på bra avstånd och inte Stockholm allt för långt bort (både jag och sambon arbetar inne i stockholm).
    Min sambo är uppvuxen här (därför vi kom tillbaka) och de flesta av hans kompisar börjar nu leta sig tilbaka. BAra bra erfarenhet av skolor och förskolor.

Mysigt centrum och närhet till natur, känner mig faktiskt alltid trygg här när jag är ute och går om kvällarna.

Jag bor precis vid pendeltågsstationen så visst märker jag av demostrationerna, men tycker också det blivit lugnare med åren.

• Majaxfr

Jag har bott i dessa områden hela mitt liv och Rönninge är inte snobbigt, men folk från Salem vill gärna säga så då det faktiskt är den finare delen. Salem är däremot väldigt rött, i jämfört med Rönninge som mer går åt det blåa hållet. Jag väljer Rönninge alla dagar i veckan, här kan jag gå hem och känna mig trygg.

Svar på tråden Någon som bor i Rönninge i Salem?