• Anonym

Min 5,5 åring har separationsångest ...

Vad ska jag göra ???

Allt började för 2 veckor sedan, då jag tappade bort min dotter under 3 min i ett stort Centrum och hon vart så ledsen. Sedan 2 dagar senare var jag med min dotter till förskolan o gick då ut och fika utan att säga hejdå när dem hade fruktstund och återigen vart hon jätte ledsen.

Efter detta har hon fått världens separationsångest från mig (mamma). När jag lämnar blir hon jätte ledsen och håller krampaktigt i mig, hon gråter o blir ledsen på eftermiddagarna för att hon saknar mig. Nu har detta på gått i snart 2 veckor o jag ser ingen förbättring alls.

Jag har pratat med henne, om att jag aldrig ska lämna henne utan att säga heldå igen m m
    Om att hon vet att jag måste till jobbet o att jag hämtar henne så fort jag kan efter jobbet. Hon har omsorg mellan 08.00-15.30. Hon har aldrig varit så här tidigare, vad ska jag göra ?

Jag lever tillsammans med pappan o vi har det bra, men när jag ska göra något oavsett vad så vill min dotter följa med.

Snälla hjälp mig, vad kan vi göra för att underlätta detta för min dotter.

• Svar på tråden Min 5,5 åring har separationsångest ...
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det din dotter upplevde blev för henne uppenbarligen väldigt traumatiskt. Nu gäller det att vinna tillbaka hennes förtroende och det kan ta tid. Spendera mycket tid med henne och låt henne följa med på allt tills hon känner sig säker på att du alltid finns där. Öva sen med korta stunder . Gå och komma tillbaka. Om det inte blir bättre sök hjälp hos BUP.
    Lycka till
    Mvh Inger

Svar på tråden Min 5,5 åring har separationsångest ...