Hur sover Era 4-veckors bebisar?
Nyfiken på hur Era bebisar sover som är 4 veckor och vad har Ni för somnrutiner?
Nyfiken på hur Era bebisar sover som är 4 veckor och vad har Ni för somnrutiner?
De somnade vid bröstet, i famnen eller i vagnen när de var 4 veckor. Det var först när de var omkring 3 månader vi började lite smått med nattningsrutiner.
Hade inga rutiner alls när dom var så små. Dom somnade i bröstet eller i famnen eller i bärsjalen. Om nätterna så samsov dom med min man och mig i våran säng. Vi hade inga krav alls på att dom skulle somna själva.
Jag tror på att följa bebisens rytm och ge mycket närhet och trygghet och då så brukar det oxå lösa sig med sömnen
jag har i ärlighetens namn inte ens koll på hur sovrutinerna ser ut för min 4 veckors bebis för det finns inga sovrutiner.. Hon sover när hon sover, med andra ord typ hela tiden! är väl vaken nån/några timmar här o där under dagen. På natten sover hon brevid mig än sålänge.. ammas ca 2-3 gånger nattetid annars inget annat. Vi går upp när storasyster går upp.. men bebis somnar typ om direkt i soffan igen.
I början sov hon i vår säng men jag blev orolig att rulla på henne så när hon var ca 2½ vecka började vi vara mer konsekventa med spjälsängen. Vi har inga bestämda tider men oftast äter hon någon timme vid 21-tiden (kan även var kl 20 eller 22) Efter ett bröst brukar vi rapa och byta blöja, sen får hon äta igen tills hon blir mätt. Därefter lägger jag henne i hennes säng (som står i vårt rum), sjunger en sång, säger godnatt, pussar henne och sätter på en kort speldosemelodi och går ut. Om hon är mätt och har rapat så somnar hon inom 1-10 minuter. Sen sover hon 3-5 timmar, ammar, sover 3 timmar, ammar, sover två timmar sen stiger vi upp när hon är hungrig nästa gång. Ungefär så kan det se ut om nätterna.
Oj, kan man ha rutiner?
Innan sonen kom hade vi kommit överens om att vi inte ville samsova utan i stället låta honom sova i spjälsängen redan från början. Detta främst för att jag är väldigt rädd för att han ska sluta andas och vill använda andningslarm.
Sedan föddes han och ja, man kan lugnt säga att det inte blev som vi hade planerat. Ut kom en bebis som tydligt visade att han vill vara nära hela hela tiden - även på natten givetvis. Han vill bli buren hela dagen och skriker så fort vi lägger ner honom. För tillfället är det jag som är föräldraledig och mina dagar går ut på att hålla lilla plutten nära mig så mycket som möjligt. Ibland måste jag förstås gå på toa eller äta, men även då skyndar jag mig för att han inte ska vara ensam. Under dagen sover han i min famn eller så vilar vi samtidigt i dubbelsängen. På nätterna sover vi tillsammans alla tre (trots att jag fortfarande önskar att han kunde sova i sin säng) och han vaknar minst varannan timme för att äta. Ofta blir han ledsen och gråter på grund av magont så då får någon av oss stiga upp och bära honom tills han somnar i famnen. I natt tog det 1,5 timme.
Som sagt, jag skulle inte säga att vi har rutiner än, men det vi vet är att han vaknar ofta och kräver närhet för att komma till ro. Vi tänker självklart möta hans behov på alla sätt vi kan.