• JennieA

Få bort skorven

Hej!

Vi har precis smort in vår dotter med salva mot skorv.
    Men nu trots att vi har badat henne och tvättat huvudet med milt schampo så sitter det kvar ändå.
    Det stod ju på förpackningen att man ska kamma med finkam, men dom hade ingen sån på apoteket eller nån annanstans heller.

Nu undrar jag, hur ska man göra för att få bort det, eller gör det inget om det sitter kvar lite? Eller kan det vara farligt om det är kvar rester av salvan kanske? Fast jag tror vi fått bort salvan och att det bara är skorven kvar....

Nån som har svar?

• Svar på tråden Få bort skorven
  • Lindut

Marcus har också skorv. Det är nog ingen fara om det sitter kvar, men jag har hört att det kan klia på de små. Våran kille har inte betett sig som det kliar i huvudet i alla fall. Jag brukar få bort det med barnolja som jag masserar in på skorven så den blir mjuk. Sen låter jag det verka ca två timmar och "skrapar" lite försiktigt med en kam i hårbotten så det lossnar. Vi köpte ett set med borste/kam i babyaffären, men man kan säkert använda en vanlig kam. Marcus älskar när vi skrapar skorven. Sedan tvättar jag håret med schampoo ett par gånger så oljan och skorvresterna försvinner. Funkar bra för oss.

Lycka till!!!

• Fyra

Har ni provat salisylvaselin? Det är kanon, smörj in och låt det sitta i tre timmar, tvätta med milt schampo. Ni kan kamma med en vanlig kam, försiktigt. Om det ej går bort, så prova igen dagen efter, der går bra att upprepa behandlingen tills allt är borta.

• The

Jag köpte en luskam på apoteket och borstade bort skorven med. Funkade jättebra efter badet. Hade bara i lite barnolja i håret och sen borstade jag lite försiktigt. Men om man inte får bort allt så försvinner det efter hand.

• Mimmie

Japp, luskam är kanon till skorv!

• Upptagen

skorv, är det vaxliknande? Jag undrar om det är skorv min tjej har i ögonbrynen och hårbotten, men på BVC säger de att hon är torr och att jag ska smörja med barnolja.

• Nette

Jag hade i barnolja i håret på min tös sedan fick oljan sitta i håret nån timme sen var det bara att kamma bort med en luskam (ca 10kr på apoteket) / Nette

• Fido

Jag har använt salisylvaselin idag. Tyckte att det var svårt att kamma, så jag gnuggade med en frottéhandduk istället. Lite fnas är kvar men det mesta försvann.

• Matilda

Har ni försökt flere gånger? Jag har hört att man måste testa flera gånger men inte fungerade nåt åt oss heller så jag fick tips av en kompis om et medel som fins på apotek som heter: Ducray Kelual emulsion. Vi smorde in hennas huvud och sen badade vi efter ca 20-30 minuter och det lossade bra! En gång till och så e de nästan borta!!!
    Hoppas det finns i sverige det medlet oxå

• foxy

ska man göra nåt åt det?? jag menar MÅSTE man det..

ingen har sagt nåt till mig

• Coz

Undrar jag oxå om man "måste" göra någe åt skorv. Dottern hade det då ho var bebis och Oscar har oxå. Tog inte till någon åtgärd på henne och har inte gjort någe åt Oscars skorv han har nu.
    Det försvinner ju av sig självt...?

• Callisto79

Jag gjorde inget åt min dotters skorv, och vet inte om det är därför hon har den kvar (hon är 8år nu och man kan ju bara drömma om att få smeta olja eller nåt i håret på henne nu ) På min son skrapade jag bort det och han har ingen nu heller (4år) Så om mitt nästa barn får skorv kommer jag nog ta bort den med, man vet ju inte om den försvinner av sig själv..

Svar på tråden Få bort skorven