Bo kvar i gamla huset eller köpa ny lägenhet vid separation?
Behöver snabbt goda råd och idéer. Min situation är följande:
Min fru har träffat en annan och vi ska skiljas. Vi har 2 barn ihop, 2 och 4 år gamla. Vi bor i en "håla" strax utanför Stockholm där vi har ett stort hus som vi har byggt själva och som precis är klart. Huset är lite av mitt livsverk och barnen är uppväxta där. De går i en bra förskola i närheten och det finns även en bra skola på gångavstånd. Nackdelen är att det ligger lite "off". Jag har pratat med min fru om att vi efter skilsmässan ska flytta närmare stan och hon är öppen för detta förslag vilket gör att det finns två möjliga vägar som båda har sina för- och nackdelar:
1. Köpa ut frun i huset: Barnen får gå kvar på sitt nuvarande dagis och slipper ta den förändringen. Sedan får de gå kvar på skolan där upp till 9:an. Jag kommer alltså att bli "fast" i "hålan" i ca 13-14 år till. Eftersom jag byggt huset till så stor del själv och lagt ner så mycket tid och energi är det lite av ett livsverk, och den senaste tiden har jag faktiskt lärt mig att njuta av det och se hur fint det är (ok, lite skryt här). Innan har jag mest sett det som en arbetsplats, men nu är det i princip klart och jag kan äntligen sätta mig och bara njuta och softa. Frågan är dock hur kul det är att sitta där ensam varannan vecka? Jag måste köra bil till jobbet och fastnar i köer åt båda hållen.
2. Se till att vi flyttar närmare stan vilket hon gått med på för ett par dagar sedan. Då köper jag en 3:a eller kanske en 4:a så jag får plats för mig och barnen. Jag får då ett billigare boende och får mer tid och pengar till annat. Jag kan åka t-bana till jobbet och till stan, och får det lättare att ta en öl med arbetskamraterna efter jobbet. Närmare stan känns framtiden mer flexibel, och jag är inte "fast" i samma lägenhet, utan kan flytta till större och mindre, samt till hus i framtiden om jag vill, och ändå kan ha kvar barnen på samma dagis/skola. Nackdelen är att hus är helt sinnessjukt dyra nära stan så jag får ta något som är betydligt sämre för mer pengar.
En aspekt jag tänker på är den dagen jag träffar en ny partner. Är hon i så fall villig att flytta hem till mig och det hus jag byggt tillsammans med en annan? Hon blir ju även "fast" en bit utanför stan. Bor jag närmare stan kan vi köpa och skapa ett hem gemensamt på ett annat sätt. Hur viktig är denna aspekt när man träffar någon?