• Anonym (Fågelungens mom)

Resa utomlands utan förskring på erat barn?

Vänder mig i första hand till alla föräldrar som själva har extremt för tidigt födda barn (vecka 23-26) eller någon som är väl insatt i försäkringsfrågor.

Vi har ett prematur fött barn i vecka 25 som vägde 700 gr vid födseln. Hon mår bra och har varit stark enda sedan födseln. Aldrig behövt opereras el legat i respirator osv. V fåri ingen försäkring på henne då hon vägde under 1 kilo vid födseln. När hon är 5 år är vi välkomna att ansöka pånytt om försäkring tills dess är hon oförsäkrad.... känns inte bra alls!

Nästa höst när hon är 20 månader (från födseln) hade vi tänkt att åka utomland en vecka om allt stämmer och hon mår bra. Hur funkar det om hon inte har en försäkring? Gäller hemförsäkring? Bör vi inte resa förrens hon blivit 5 år?

HJÄLP!!!!!
    Hur har ni andra gjort?
    Och vid vilken ålder reste ni med ert prematur barn första gången?

Blir inte klok, tacksam för svar!

• Svar på tråden Resa utomlands utan förskring på erat barn?
  • Pickeli

Jag har bara en sak att säga, jag har en tilläggsförsäkring på ACE europ som heter barn trygg aktiv. Den försäkringen får ditt barn ha oavsett födelsevikt! Den täcker även i utlandet och jag är ganska säker på att den ger ersättning vid sjukhusvistelse vid sjukdom vilket är det som kan bli dyrt utomlands. Kolla med dem!

Google it!
    Pickeli skrev 2010-10-18 15:47:14 följande:
    Jag har bara en sak att säga, jag har en tilläggsförsäkring på ACE europ som heter barn trygg aktiv. Den försäkringen får ditt barn ha oavsett födelsevikt! Den täcker även i utlandet och jag är ganska säker på att den ger ersättning vid sjukhusvistelse vid sjukdom vilket är det som kan bli dyrt utomlands. Kolla med dem!
    Tack vickelipicky! Ska genast undersöka detta!  :)
  • Anonym

Men ni har väl en hemförsäkring? Den täcker för sjuk- och olycksfallskostnader som kan uppstå på resan.
    Ring och  kolla med ditt föräkringsbolag.

Anonym skrev 2010-10-18 16:53:08 följande:
    Men ni har väl en hemförsäkring? Den täcker för sjuk- och olycksfallskostnader som kan uppstå på resan.
    Ring och  kolla med ditt föräkringsbolag.
    Jo självklart har vi hemförsäkring! Men är inte så säker på att det täcker ett såpass tidigt fött barn... med tanke på att det är så gott som omöjligt att få en vanlig försäkring på henne så känns det nästan konstigt att hemförsäkringen skulle täcka allt?
  • Anonym (Jennie)

Hej,
    Har inget prematurfött barn, men väl ett barn som var sjukt vid födseln och jag fick därför inte försäkra honom innan han fyllde 3 år och en ny "utredning":
    Vi reste utomlands med honom när han var 14 månader, det gick hur bra som helst.

Jag hade dock både en reseförsäkring i själva resan via försäkringsbolaget, hemförsäkringen samt en extra reseförsäkring i hemförsäkringen som jag betalar 300 kr/år för (vi reser en hel del och därför känns det tryggt med denna extraförsäkring i hemförsäkringen).

Kolla upp dessa alternativ. Rekommenderar hellre reseförsäkring via försäkringsbolag än via resebyrån.
    Och det gäller hela familjen dessutom

Lycka till!

Anonym (Jennie) skrev 2010-10-18 17:35:30 följande:
    Hej,
    Har inget prematurfött barn, men väl ett barn som var sjukt vid födseln och jag fick därför inte försäkra honom innan han fyllde 3 år och en ny "utredning":
    Vi reste utomlands med honom när han var 14 månader, det gick hur bra som helst.

Jag hade dock både en reseförsäkring i själva resan via försäkringsbolaget, hemförsäkringen samt en extra reseförsäkring i hemförsäkringen som jag betalar 300 kr/år för (vi reser en hel del och därför känns det tryggt med denna extraförsäkring i hemförsäkringen).

Kolla upp dessa alternativ. Rekommenderar hellre reseförsäkring via försäkringsbolag än via resebyrån.
    Och det gäller hela familjen dessutom

Lycka till!
    Tack för bra svar! Glad
    Vad har ni för försäkringsbolag? Täcker det alla kostnader om man skulle hamna på sjukhus utomlands?

Hoppas att ditt barn är friskt och mår bra idag!!
  • Dizzykitty

Har inget prematur barn men ni kan skaffa en försäkring genom Europiska reseförsäkringar.Har använt den när vi rest och det är kanon.Sist blev jag sjuk och en läkare kom till hotellet,fixade taxi till sjukhuset och inget kostade en krona.Så kolla upp det!

Dizzykitty skrev 2010-10-18 18:08:12 följande:
    Har inget prematur barn men ni kan skaffa en försäkring genom Europiska reseförsäkringar.Har använt den när vi rest och det är kanon.Sist blev jag sjuk och en läkare kom till hotellet,fixade taxi till sjukhuset och inget kostade en krona.Så kolla upp det!
    Tack det skall jag absolut  göra! Glad
    Trist att du blev sjuk på resan men vad underbart att det fungerade så smidigt!!
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Fågelungens mom) skrev 2010-10-18 17:43:35 följande:
    Tack för bra svar! Glad
    Vad har ni för försäkringsbolag? Täcker det alla kostnader om man skulle hamna på sjukhus utomlands?

Hoppas att ditt barn är friskt och mår bra idag!!
    Jag skulle tipsa dig om att kika på samtliga försäkringsbolag och jämföra vad som passar er familj bra.

Ja, min son mår bara fint nu och är frisk. Och vi fick försäkra honom efter ny utredning när han var 3 år

Lycka till!
Svar på tråden Resa utomlands utan förskring på erat barn?