• Hoppfull längtan

lågt antal spermier,gravid nån?

Har försökt med barnverksamhet med min sambo, men vi har fått göra en utredning eftersom det inte har tagit sig. Proverna visade sig vara bara 1 av 4 miljoner/ml.Har även gjort en kryptorkism när jag va 5 år. Så min undran är om någon har kunnat öka mängden och kvaliten på spermier och lyckats bli gravida?Eller göra sin sambo gravid med så lågt spermieantal..?

• Svar på tråden lågt antal spermier,gravid nån?
  • bubblan79

Låter som att sannolikheten att nån liten simmare kommer fram till själva ägget är lika med noll tyvärr..
    Fick du reda på vilken penetrationsförmåga de har?

Av genomsnittligt 60 miiljoner simmare så är det endast runt 25 av dessa som når äggledaren och väl framme vid ägget kanske 3 av dessa klarar sig förklarade dom för oss och vi fick även se en film om det.

Min man har extremt lågt antal och liten sats plus kass penetrationsförmåga vilket betyder att om någon stackare skulle klara sig ända fram så skulle den ändå aldrig klara av att ta sig igenom ägget.
    Vilket betyder att vi fick ICSI metoden direkt.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Hoppfull längtan
    Yrja M skrev 2010-10-18 17:34:11 följande:
    Vad menar du med 1 av 4?
    miljoner spermier
  • bubblan79

fast 1 av 4 miljoner spermier låter som om det inte går att få högre resultat när det i själva verket är att dom vill att man ska ha minst 4 miljoner

• Yrja M

Det verkar inte finnas så mycket man kan göra för att öka spermieproduktionen.. förutom kosttillsktt och sånt.. men det vet jag inte om det hjälper..

Har du fått några tips från er fertilitetsläkare? Hur ska ni gå vidare nu?

• bubblan79

nej håller med ovan....
    det enda våra läkare sa till min man var att om han rökade så påverkar det fruktansvärt mycket...
    det är tydligen ett stort NEJ NEJ för fertiliteten hos män

• Vickan I

Min sambo är också född med kryptorkism. Åtgärdades aldrig då den kom ner av sig självt, men då var skadan redan skedd visade det sig ju på senare dar.....

För oss blev det därför IVF (ICSI) rakt av. Fick 0% chans att lyckas bli gravida själva, men då har sambon fååååå spermier. Vi talar några tusen bara. Men det räckte för ICSI för vi fick en fin son .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Hoppfull längtan
    Vickan I skrev 2010-10-18 20:22:17 följande:
    Min sambo är också född med kryptorkism. Åtgärdades aldrig då den kom ner av sig självt, men då var skadan redan skedd visade det sig ju på senare dar.....

För oss blev det därför IVF (ICSI) rakt av. Fick 0% chans att lyckas bli gravida själva, men då har sambon fååååå spermier. Vi talar några tusen bara. Men det räckte för ICSI för vi fick en fin son .
    När ni gjorde IVF kunde dom använda din sambos spermier via provet han ev lämnade eller fick dom gå in testiklarna för att plocka ut spermier???
  • Mamma 77

Ingenting är omöljigt mina kära vänner. Vi har en son från 2006 som kom till på naturlig väg.
    Nu jobbar vi på ett syskon och det går åt skogen. Vi gjorde en utredning och på den framkom att min man endast har en halv miljon spermier. Han opererades då han var ung för att ena pungkulan inte hade trillat ned i pungen och har alltså alltid haft så få spermier. Men jag blev ju gravid med vår son. så jag ger inte upp utan har satt honom på en stor dos med zink som han får äta i 3 månader. så får vi se....
    jag håller tummarna:)

• Vickan I
    Hoppfull längtan skrev 2010-10-19 15:28:31 följande:
    När ni gjorde IVF kunde dom använda din sambos spermier via provet han ev lämnade eller fick dom gå in testiklarna för att plocka ut spermier???
    Nej de kunde använda de som fanns i provet. Sambon fick även lämna flera prover som frystes ner så att om spermierna skulle försvinna helt i framtiden (risk för det) så har han några frysta för ev nya försök på den privata klinik där vi gick. Sambon fick även frysa in spermier gratis på Huddinge så det finns en reserv där med.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mille87

Min sambo testade sej när han var yngre, 23 tror jag han var, och då sa dom att han var steril. Provet var tydligen 99,9% säkert. Vi har en son född 06 och nu är jag gravid med vårt andra barn. Vår son var inte planerad, utan han kom som en STOR chock eft jag visste att han var ''steril''. Vi ville ha ett syskon till vårt barn och provade därför att ha sex var tredje dag, eftersom spermierna lever i ca tre dagar. Vi provade i ca 2 mån och sen blev jag gravid. Inte dåligt av en man som testat sej nästan 100% steril att lyckas göra en kvinna gravid två ggr... :)

• vintertös

Vi har genomgått ivf o i den utredningen kunde de se att min man hade lägre antal+tröga simmare. Har tyvärr inga siffror.....men  vi lyckades sedan få till ett syskon till vårt provrörsbarn på egen hand!!

• Erics mamma

Min man hade också ett mkt lågt antal spermier och de som fanns var av ganska dålig kvalité. Trots detta fick vi en son på naturlig väg så att säga efter 1 års försök. Fick ett brev från läkaren där vi påbörjat utredningen som sa att det inte finns någon säker gräns på när en låg nivå är för låg för att det skall bli något på naturlig väg. Vi lyckades trots allt vilket hon var glad för. Nu är vi inne på syskonförsök 7 och hoppas på tur även denna gång.

• MrGecko

Jag har hade 8-10m spermier och man bör ha runt 40m. Trots det fick vi barn på momangen första gången. Nu, andra gången är det svårare och vi har därför sökt hjälp.

Svar på tråden lågt antal spermier,gravid nån?