• Clotilda

Hunden får inte vara på dagis - vad ska vi göra?

Våran femtonmånaders vinthund får inte längre vara på hunddagis. Han är en väldigt aktiv hund och det har visat sig att det inte fungerar för honom att vara på dagis. Han verkar inte må bra av det och enligt personalen så skäller han mycket och är i allmänhet alldeles för överaktiv och stressad av situationen. Jag förstår det då jag känner våran hund och han har otroligt mycket energi i den lilla kroppen och blir så uppspelt av andra hundar och främmande människor. (Sen är jag iofs väldigt besviken på att de inte talat med oss om problemet och tydligen provat att både stänga in honom och sätta på honom antiskallhalsband utan att prata med oss först, men det är ju en annan sak.)

Nu är problemet att vi inte vet hur vi ska göra. Jag pluggar och sambon jobbar skift. Det är inte många dagar i veckan (1-2) som han behöver vara på dagis, men hur ska vi nu göra? Dessutom ska vi få barn i början av mars så detta krånglar ju till det en hel del.

Det är inga regelbundna återkommande dagar han är på dagis. En veckan inte en enda dag, en annan vecka kanske tre dagar i rad. Hur fungerar det med dagmatte med så oregelbundna tider? Och hur vågar man lita på en dagmatte? Finns det dagmattar som har det som verksamhet och därigenom täcks av försäkringar och liknande, eller är det enbart folk som har det som obeskattad bisyssla? Jag har ingen erfarenhet av dagmatte över huvud taget.

Ska tilläggas att vi bor på en ganska liten ort och jag känner inte till någon dagmatte, och det är det enda hunddagiset i trakten. Sambon kan inte ha med hunden på jobbet på grund av kollegors allergi, bland annat, och jag klarar inte av att ha honom själv när jag pluggar.

Vad kan vi göra?

• Svar på tråden Hunden får inte vara på dagis - vad ska vi göra?
  • hmcc

Var själv dagmatte till ett par hundar (med samma ägare) med  väldigt oregelbundna tider, ibland varje dag i en hel vecka iblad tre veckor mellan gångerna jag såg dom.

Visst finns det dagmattar som kan ta hunden då och då, snacka med andra hundägare du litar på, kanske har dom tips om någon.

• Ultreya

Håller med - visst finns det de som kan ta en hund även på oregelbundna tider - men det kanske inte kryllar av dem. Bra förslag; prata med andra hundägare, fråga runt, kanske annonsera..? Med lite tur dyker det upp någon, och en vinthund hyser väl folk inte så stor skepsism mot heller?

Det kan mycket väl hända att hunden blir betydligt lugnare hos en dagmatte som kanske inte har någon annan hund, eller åtminstone bara en eller så, så hos en dagmatte behöver ha ju alls inte te sig lika "besvärligt" som de hävdar att han gör på dagiset.
    Min egen hund är en vuxen men ung terrier med MYCKET energi, men hennes hundvakt är ett äldre par med en gammal norwichkille - och där blir hon som en filbunke.

(och jag hade ett rent helvete innan jag hittade just dem)
    Lycka till!

Framåt med mod!
  • Lathundarna

Upp med annonser på ICA, på vovve, hundkartan, etc. Det finns säkerligen nån som kan hjälpa er

• Krikiz

Vi har haft både hunddagis och dagmatte till vår Jack Russeltik. Hunddagiset var kanonbra, men tyvärr flyttade vi från orten och där vi nu bor har vi ännu inte (efter fem år) fått någon dagisplats..... Å andra sidan är vi lika glada för det, då det visat sig att hunddagisen här i stan är både dyra och har ganska dåligt rykte.

Istället hade vi tur och hittade en kille som pluggade som ville vara daghusse. Han hade själv en stor schäferhanne, men då vår tik var äldre var det aldrig några problem. Han brukade vanligtvis ta med sig sin hund till universitetet och lät honom sitta utanför huset (vilket hunden älskade), men de dagar han hade vår hund också fick de vara hemma de få timmar han tvingades vara på föreläsning.
    Tyvärr flyttade den här killen hem när det blev sommar och lov, och när hösten sedan kom fick han boende på andra sidan stan

Fick som tur var kontakt med en kvinna, nybliven och energisk pensionär, som själv hade en liten borderterrier och som var intresserad av att passa vår lilla tös. Vi väntade barn i samma veva och hade därför henne som backup - då vi inte visste hur jobbigt det skulle bli med bäbis - både för vår del och för vovvens. Trots att sonen är född i slutet av december, gick det alldeles utmärkt. Visst fick vovven knipa med benen några gånger, då lilleman passade på att bli hungrig eller bajsade blöjan full precis när vi var på väg ut genom dörren på hundpromenad, men det gick det också

Mitt tips är att sätta upp lappar på ICA osv. eller att annonsera i lokaltidningen eller liknande. Vi bor nu i en större stad och här vet jag att det finns dagmatte med F-skattsedel, men även om det bara är någon som gör det som bisyssla eller för att tjäna en extra slant behöver det absolut inte vara sämre

Dessutom är det ju inte länge kvar innan du kommer att vara hemma med bäbisen, så då får ni ju gott om tid på er att hitta en bra lösning

Önskar er lycka till i jakten på en dagmatte - och självklart också med bäbisen, när h*n nu behagar titta ut!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Clotilda
    Tack för era svar. Jag tror att dagmatte skulle vara ett väldigt bra alternativ och ni har gett bra tips för hur vi skall kunna hitta en. Men nu till en ganska naturlig följdfråga - vad kostar det? Här på dagis har vi betalat 100 kr/per vardag (men aldrig mer än 2000kr/månad) och 200 kr/dygn under helg (pensionat). För mig låter det som väldigt lite pengar för att en privatperson skulle ta hand om hunden. Han är, som sagt, ganska krävande.
  • Krikiz

Vi betalade 100:-/dag till den daghusse vi hade. Med tanke på att det kostar en hel del att driva ett hunddagis, borde det också räcka gott för en privatperson - där kommer det ju dessutom att vara en svart inkomst för personen i fråga

Är det så att er hund enbart kräver stimulans i fråga om promenader och att få rusa runt, eller kan också roas av att få söka efter godis/leksaker? Vad tycker han om de "hjärngympor" som finns för hundar? Vi har en sådan platta till vår hund, där hon måste lyfta av klossar för att komma åt godisarna.

Jag antar att ni inte har några problem med att låta honom springa lös, men hur skulle det fungera för någon som inte känner honom lika väl? All sådan information som ni kan ge till en ev. dagmatte är ju bra. Då är det ju lättare för honom/henne att ta ställning till om hon/han tror att det kommer att fungera med er hund. Kanske kan det också fungera - som "Ultreya" skriver - bättre för er hund om han har bara en kompis. En äldre hund har ju ofta en lugnande inverkan på sina yngre vänner

Hoppas att ni får ett napp snart - och skriv gärna hur det går för er!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Tant Herta

Varför skaffar man sej en hund om man måste lämna den på dagis? Nu är det ju inte så många dagar i veckan men ändå!

Prova med dagmatte istället eller ett hunddagis som kan hundar! 

• qenzo
    Tant Herta skrev 2010-10-19 14:50:33 följande:
    Varför skaffar man sej en hund om man måste lämna den på dagis? Nu är det ju inte så många dagar i veckan men ändå!

FÅ hundägare överlever utan jobb i dagens samhälle. Många av dem klarar "ändå" att nå elitnivåer och ha sunda, fina och stabila hundar.
    Istället borde man fråga sig vad det är för klåpare till hunddagis som nekar en UNGhund med spritt i kroppen och rävar bakom öronen. Låter helt otroligt...

Hoppas ni finner en fin dagmatte, TS.
  • Clotilda

Varför skaffar man barn om man måste lämna dem på dagis? Eller I SKOLAN, herregud! Måste. Stanna. Hemma. Med. Min. Unge. Tills. Han. Är. Myndig.

Fast... det hör väl till Familjeliv med sånna här kommentarer.

• Clotilda

Vi försöker för tillfället att lösa situationen utan dagmatte, mest på min sambos begäran. Vi får se hur det fungerar, OM det fungerar. Gör det inte det så ska jag argumentera hårt för dagmatte, då jag tror att hunden skulle må bra av det. (Förutsatt att det är rätt dagmatte såklart.)

Ett annat hunddagis är, som sagt, inget alternativ då det inte finns några fler där vi bor. Men vi har verkligen börjat fråga oss vad det är för ställe vi har haft honom på när de inte har klarat av honom. Visst har han energi och en förmåga att bli överstimulerad, men om man kan hundar bör man väl kunna hantera det ändå eller? UTAN att stänga in honom eller använda antiskallhalsband (i alla fall informera ägarna om att man tänker vidta sådana åtgärder INNAN man gör det).

Ska tillägga att jag själv inte är särskilt hundkunnig då hunden kom med sambon och är mer hans ögonsten än något annat. :P

• Lathundarna
    Varför så hård med att döma?
  • Niiskuneiti
    Clotilda skrev 2010-10-19 18:30:51 följande:

Varför skaffar man barn om man måste lämna dem på dagis? Eller I SKOLAN, herregud! Måste. Stanna. Hemma. Med. Min. Unge. Tills. Han. Är. Myndig.

Måste erkänna att jag skrattade till av denna kommentar - du har ju HELT rätt! Ingen moraliserar över att ettåringar är på dagis, men en hund? Nej - DÄR går gränsen Flört

Dessutom försöker du ju lösa det till det bästa för din hunds skull. Lycka till med att hitta dagmatte, det verkar som ett bra alternativ för er!
  • emsoca

Hej hoppas det löser sig för dig med dagmatte och jag tycker att du låter som en väldigt klok hundägare som ser till hundens bästa, istället för som många andra gör lämnar hunden långa studer själv medans man jobbar tex..
    Och jag tycker oxå att det var bra att du tog hunden ifrån det där dagiset, stackars hund att vara instängd med ett antiskallhalsband.... knappast det som var din tanke med att ha honom på dagis...

Själv har jag tur som jobbar natt och sambon dagtid så vår hund behöver adrig vara själv men om jag senare börjar jobba dagtid så kommer jag absolut kolla upp möjligheterna till dagmatte.

• emzo

lägg in en annons på blocket där du söker en dagmatte/daghusse :)

• Callina

Jag annonserade i lokaltidningen och hittade ett pensionerat par som tar 75 kr per dag. Dom tar hand om min hund som sin bebis och är helt underbara. Hon tjuter av lycka varje morgon i hissen på vägg upp till deras lägenhet så jag är verkligen säker på att hon stortrivs där. Nu är jag bara orolig för den dagen dom inte kommer att orka längre för jag kommer aldrig hitta några lika bra igen.

• Haligh

Tyvärr är det nog rätt vanligt att dagis bara vill ha tysta, lugna och rumsrena hundar.. Min tik (också vinthund) hann vara på tre olika dagis (död nu tyvärr) och varje gång sa de att hade kölista! Sen när de hörde att det var en snäll, äldre tik fick hon börja direkt! Har en kollega som hade sin bångstyriga hane på samma, och de har tjafsat en massa med henne; han har antiskällhalsband och gördel för att inte skvätta, hon tyckte det var jobbigt att de höll på att klaga så mkt på hennes hund så till slut sa hon upp platsen. Men så ligger också de flesta dagis i vanliga bostadshus så man förstår ju att de är rädda för klagande grannar! Din hane är säkert i slyngelåldern och kommer lugna ned sig om du kan fixa nån dagmatte under tiden?

• Tant Herta
    Lathundarna skrev 2010-10-19 19:02:14 följande:
    Varför så hård med att döma?
    Därför att jag anser att man inte ska skaffa en hund eller något annat djur om man inte kan ta hand om det, men när ni ändå är inne på att jämnföra barn med djur så fattar jag inte hur man kan föda barn och sedan efter ngr veckor eller månader lämna barnet på dagis eller annan barnvakt!

Barn växer och utvecklas för att klara sig själva efterhand, en hund är ett flockdjur som behöver sin flock hela livet!

Är det ok för er alla att jag tycker det jag tycker?
  • Lathundarna
    Tant Herta skrev 2010-10-30 16:59:39 följande:
    Därför att jag anser att man inte ska skaffa en hund eller något annat djur om man inte kan ta hand om det, men när ni ändå är inne på att jämnföra barn med djur så fattar jag inte hur man kan föda barn och sedan efter ngr veckor eller månader lämna barnet på dagis eller annan barnvakt!

Barn växer och utvecklas för att klara sig själva efterhand, en hund är ett flockdjur som behöver sin flock hela livet!

Är det ok för er alla att jag tycker det jag tycker?
    Jag bara undrade. Jag kan dock inte påstå att jag är så perfekt som hundägare själv att jag kan kritisera när nån försöker hitta en lösning.
Svar på tråden Hunden får inte vara på dagis - vad ska vi göra?