Hunden får inte vara på dagis - vad ska vi göra?
Våran femtonmånaders vinthund får inte längre vara på hunddagis. Han är en väldigt aktiv hund och det har visat sig att det inte fungerar för honom att vara på dagis. Han verkar inte må bra av det och enligt personalen så skäller han mycket och är i allmänhet alldeles för överaktiv och stressad av situationen. Jag förstår det då jag känner våran hund och han har otroligt mycket energi i den lilla kroppen och blir så uppspelt av andra hundar och främmande människor. (Sen är jag iofs väldigt besviken på att de inte talat med oss om problemet och tydligen provat att både stänga in honom och sätta på honom antiskallhalsband utan att prata med oss först, men det är ju en annan sak.)
Nu är problemet att vi inte vet hur vi ska göra. Jag pluggar och sambon jobbar skift. Det är inte många dagar i veckan (1-2) som han behöver vara på dagis, men hur ska vi nu göra? Dessutom ska vi få barn i början av mars så detta krånglar ju till det en hel del.
Det är inga regelbundna återkommande dagar han är på dagis. En veckan inte en enda dag, en annan vecka kanske tre dagar i rad. Hur fungerar det med dagmatte med så oregelbundna tider? Och hur vågar man lita på en dagmatte? Finns det dagmattar som har det som verksamhet och därigenom täcks av försäkringar och liknande, eller är det enbart folk som har det som obeskattad bisyssla? Jag har ingen erfarenhet av dagmatte över huvud taget.
Ska tilläggas att vi bor på en ganska liten ort och jag känner inte till någon dagmatte, och det är det enda hunddagiset i trakten. Sambon kan inte ha med hunden på jobbet på grund av kollegors allergi, bland annat, och jag klarar inte av att ha honom själv när jag pluggar.
Vad kan vi göra?