• hjert

Någon med pilates erfarenhet?

Hej, har precis kommit igång med pilates men har lite frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
    Hur ofta och hur långa pass ska man köra för att få resultat? (Jag är inte överviktig utan är bara ute efter den fina fomen jag sett att folk som tränar pilates har :)
    Jag har tänkt att köra 5 dagar i veckan. Jag har ett pass på 20 min och ett på en timme och jag har provat båda, men räcker det att köra 20 minuters passet varje dag?.

När jag läser om alla andra som har testat pilates så pratar alla om vilken träningsvärk dom får och den har jag inte fått en ända gång vilket känns tråkigt.
    Innebär det att jag inte får lika mkt utav min träning när jag inte får träningsvärk? Ska tilläggas att innan jag fick mina barn för 4 år sedan så var jag vältränad men tränade då konditionpass och gym så det här känner jag ingenting alls i musklerna av :( Hjälper det ändå, eller kommer det med tiden när jag lärt mig rörelserna och andningen bättre??

Vill verkligen komma i form igen men hinner ju inte till gymmet längre så detta verkar ju toppen om det skulle funka!!

Jätte tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Någon med pilates erfarenhet?
  • The pupel one

Kör man minst 2 1h-pass i veckan kommer det märkas rätt så snabbt. Men ja orkar du 20 min varje dag så är det ju toppen!

Kör du med instruktör eller är det hemma själv? Ibland krävs det att man sträcker/böjer/andas eller vad det nu kan vara på ett korrekt sätt för att helt plötsligt få ett AHA-upplevelse av hela pilates, då kommer även träningsvärken

• The pupel one
    The pupel one skrev 2010-10-18 20:27:34 följande:
    Kör man minst 2 1h-pass i veckan kommer det märkas rätt så snabbt. Men ja orkar du 20 min varje dag så är det ju toppen!

Kör du med instruktör eller är det hemma själv? Ibland krävs det att man sträcker/böjer/andas eller vad det nu kan vara på ett korrekt sätt för att helt plötsligt få ett AHA-upplevelse av hela pilates, då kommer även träningsvärken
    Andningen spelar också stor roll!!
  • hjert

Jag har varit på ett pass på gymmet med bodybalance, jag fick ingen träningsvärk då heller men jag tänkte att jag ger det en chans och eftersom jag pendlar långt om dagarna just nu o inte hinner till gymmet så har jag kört hemma till en träningsvideo, har kört 20 min passet flera gånger och 60 min passet en gång men inte kännt något, självklart känns det i mage, ben o rumpa just när man gör det, men inte efteråt :/

Så du tror att 20 min varje dag är bättre än 2 dagar x 60 min?
    En till fråga kom jag på, ingen av de videos jag kört tränar man armarna, det saknar jag, hur kommer det sig att dom har så vältränade armar när man inte tränar dem direkt? Får man de ändå eller måste jag hitta en träningsvideo med armträning också?

Ha ha mkt dumma frågor nu, men det är helt nytt för mig :)

• The pupel one

Har du inte med när man "fläktar som kolibri" med? Eller sträcker upp och ned.... USch svårt att förklara! haha!

Jag personligen tror på 20 min varje dag är bättre än 1h/v om man kör pilates. Men sen är jag så lat och behöver instruktör som driver på så själv kör jag 1h/2gg i veckan.

• hjert

Ha ha, nej den har jag inte prövat, men har lånat lite böcker nu så jag ska läsa på lite och förmodligen får jag göra mer upprepningar kanske, tycker det känns tråkigt att träna när man inte får någon värk, känns som om det inte ger något då :/

Svar på tråden Någon med pilates erfarenhet?