Lussekatter med eller utan kesella?
Ja jag kanske är tidigt ute, men jag är sugen =)
Ni som har testat att baka både med kesella och utan kesella är det verkligen någon skillnad?
Ja jag kanske är tidigt ute, men jag är sugen =)
Ni som har testat att baka både med kesella och utan kesella är det verkligen någon skillnad?
För mig har de blivit mycket saftigare och godare med kesella än med bara mjölk :)
MED Kesella utan tvekan!! Mumma!!
Sugen jag blev på lussebullar! En klar favvo!
Tycker det blir torrt utan kesella. Testade några olika recept UTAN och tyckte aldrig de blev bra, sen hittade jag Arlas recept med Kesella och det kör jag stenhårt på!
Brukar för övrigt numera sällan göra de klassiska saffransbullarna utan jag kavlar ut degen som man gör med bullar, brer på rätt mycket smör och strör på socker och sen viker jag degen och sporrar remsor som jag tvinnar ihop och lägger på plåt och stoppar in lite russin i vecken så att säga. Blir saftigt och gott och alla som äter dessa blir lyriska
Tack för era svar, jag ver mer inne på att det var ett sälj knep från arla att bullarna blir saftigare med kesella. Men jag ska testa då =)
Jag har aldrig testat lussekatter med kesella eftersom det innehåller löpe (är lakto-ovo-veg.) men nu har vi hittat en löpefri kvarg så i år blir det till att testa. Jag brukar få till riktigt goda bullar utan kvarg så jag har höga förväntningar på årets bullar!
Jag använder fet crème fraiche istället pga av laktosallergi. Jag tycker det funkar lika bra som kesella!
Att lussekatterna skulle bli saftigare med kesella är bara nys. Hemligheten till saftiga bullar är att inte använda för mycket mjöl helt enkelt. Har aldrig fått torra bullar och jag använder inte kesella.
Hmm, jag tycker faktiskt inte att det blir särkilt stor skillnad. Använder mest kesella "för att man ska". Oavsett så är de hårda och sega dagen efter om man plockat fram för många ur frysen.
Med! Aldrig mer lussekatter utan Kesella/kvarg. Lussekatterna blir mycket godare med Kesella/kvarg
Om du tror att det är ett säljknep från Arla, köp av ett annat märke. Kesella är varumärket för Arlas kvarg. Kvarg finns på t ex Lidl, av ett annat märke.
Helt klart med kesella!
http://louisespis.blogspot.com
Jag upplever att de blir mer saftiga med kesella.
Jo men kesella kom väl väldigt lägligt när allt skulle bli så fettsnålt? Alltså minska på smöret och i med kesella för att få saftiga bullar.
Jag är tveksam, men jag ska göra både med och utan och se om det blir någon skillnad.
Den återlanserades i slutet på 80-talet om jag inte minns helt fel. Iaf från arla.
På 70-talet var det nog ingen fetsnålhetsvåg.