Inhemsk adoption, närstående adoption eller fosterfamilj?
Jag är gravid. Min situation är inte bra och jag vet inte hur jag ska orka reda upp allt. Vill bara ge upp. Mår inte bra. Kan inte ta till mig den vård och stöttning man försöker ge mig. Skulle vilja lägga graviditeten på hyllan och åter uppta den om några år när jag är mer mogen. Känner mig inte förmögen att innom kort ha en liten som är beroende av mig och enbart mig. Jag kan ju stundtals inte riktigt ta hand om mig själv när jag är som mest nere.
Abort har jag funderat på men det känns så fel och värst av allt. Men vilka andra val finns det? Har hört om inhemska adoptioner, närstående adoptioner och fosterfamiljer. Vet dock inte riktigt vad de innebär. Detta är ju ett sånt tabu ingen vill diskutera med mig
Nackdelen med adoptera bort är den inte kommer få modersmjölk, eller måste man hålla på och pumpa ur första halvåret för skicka till barnets nya familj? Ytterligare en nackdel är att jag inte kommer få veta någonting alls hur det går för den i livet förens den blivit 18 och i så fall eventuellt väljer kontakta mig.
Om jag frågar runt i familjen och släkten om någon vill ha den, får de adoptera den då? Skulles kännas tryggare om jag viste vart den hamnade och kände till familjen lite sen innan. Kanske få höra lite skvaller genom årens lopp om hur det går. Nackdelen med det är mina hemliga mörka tankar om adoptera bort kommer bli kända bland de nära mig. Rädd för den lilla stabila grund jag trots allt har kvar kommer fallera.
Fosterfamilj har jag förstått inte är för evigt. Ej för evigt är både en fördel och en nackdel. Bra är att jag får insyn i hur den mår och utvecklas. Dock så har jag känt för många fd fosterbarn som hoppat mellan hem och inte kännt sig hemma någonstanns.
Vet inget just nu, mer än abort känns värst.
Skulle vilja någon som har adopterat bort berättade om sina erfarenheter.
Samt någon som adopterat av närstående som inte förmått ta hand om barnet själva.
Har ni erfarenthet av fosterfamiljer eller varit en berätta gärna lite. Speciellt hur nyfödda fungerar i fosterfamilj. Får de hoppa runt mycket? Eller fäster ni er för mycket om de är så små?
Helst hade jag blivit mamma själv, men man kan inte lägga en graviditet på is. Jag är inte redo just nu. Har mycket starkt börjat tvivla jag kommer bli det. Abort är väl klokast men känns så moraligt och känslomässigt förkastligt. Behöver lite råd om vilka val jag har och när jag senast måste bestämt mig. Vill ju ha allt klart senast vid förlossningen så jag kan släppa denna oro då.