• Anonym (vilka val?)

Inhemsk adoption, närstående adoption eller fosterfamilj?

Jag är gravid. Min situation är inte bra och jag vet inte hur jag ska orka reda upp allt. Vill bara ge upp. Mår inte bra. Kan inte ta till mig den vård och stöttning man försöker ge mig. Skulle vilja lägga graviditeten på hyllan och åter uppta den om några år när jag är mer mogen. Känner mig inte förmögen att innom kort ha en liten som är beroende av mig och enbart mig. Jag kan ju stundtals inte riktigt ta hand om mig själv när jag är som mest nere.

Abort har jag funderat på men det känns så fel och värst av allt. Men vilka andra val finns det? Har hört om inhemska adoptioner, närstående adoptioner och fosterfamiljer. Vet dock inte riktigt vad de innebär. Detta är ju ett sånt tabu ingen vill diskutera med mig

Nackdelen med adoptera bort är den inte kommer få modersmjölk, eller måste man hålla på och pumpa ur första halvåret för skicka till barnets nya familj? Ytterligare en nackdel är att jag inte kommer få veta någonting alls hur det går för den i livet förens den blivit 18 och i så fall eventuellt väljer kontakta mig.

Om jag frågar runt i familjen och släkten om någon vill ha den, får de adoptera den då? Skulles kännas tryggare om jag viste vart den hamnade och kände till familjen lite sen innan. Kanske få höra lite skvaller genom årens lopp om hur det går. Nackdelen med det är mina hemliga mörka tankar om adoptera bort kommer bli kända bland de nära mig. Rädd för den lilla stabila grund jag trots allt har kvar kommer fallera.

Fosterfamilj har jag förstått inte är för evigt. Ej för evigt är både en fördel och en nackdel. Bra är att jag får insyn i hur den mår och utvecklas. Dock så har jag känt för många fd fosterbarn som hoppat mellan hem och inte kännt sig hemma någonstanns.

Vet inget just nu, mer än abort känns värst.
    Skulle vilja någon som har adopterat bort berättade om sina erfarenheter.
    Samt någon som adopterat av närstående som inte förmått ta hand om barnet själva.
    Har ni erfarenthet av fosterfamiljer eller varit en berätta gärna lite. Speciellt hur nyfödda fungerar i fosterfamilj. Får de hoppa runt mycket? Eller fäster ni er för mycket om de är så små?

Helst hade jag blivit mamma själv, men man kan inte lägga en graviditet på is. Jag är inte redo just nu. Har mycket starkt börjat tvivla jag kommer bli det. Abort är väl klokast men känns så moraligt och känslomässigt förkastligt. Behöver lite råd om vilka val jag har och när jag senast måste bestämt mig. Vill ju ha allt klart senast vid förlossningen så jag kan släppa denna oro då.

• Svar på tråden Inhemsk adoption, närstående adoption eller fosterfamilj?
  • Anonym (var också orolig)

Se till att få träffa en kurator, Finns det någon som du kan prata med om detta, mamma pojkvän ?
    Om du väljer att behålla barnet kommer du säkert att växa in i rollen som mor.

• en glad

Men snälla ts, visst skall du ha hjälp att prata om dessa svåra frågor och inte behöva lämna ut dig här på internet! Ring till socialkontoret och be att få prata med dem som handlägger adoptioner, eller be att få prata med en psykolog via mödravården .... du måste prata tills du förstår vad du har att ta ställning till - både för och nackdelar!

• anzita

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en kurator (du får kontakt via mödravården) för att få någon att bolla dina tankar med. Du kan också ta kontakt med socialkontoret där du bor för att veta vad du kan få för stöd som mamma oavsett vad du bestämmer dig för senare.

Som nybliven mamma får man inte skriva på adoptionsmedgivandet innan en viss tid har gått från förlossningen. Detta är ett sätt att säkerställa att mamman i sitt känsliga tillstånd inte fattar ett förhastat beslut.

Det finns flera alternativ än adoption! Jag dömer absolut inte någon som kommer fram till det beslutet, men en adoption är verkligen oåterkalleligt, även om det är en kärlekshandling till barnet. Adoptionen kapar av alla juridiska band mellan dig och barnet - och du riskerar som du skriver, förlora den faktiska kontakten med barnet.

Det som brukar göra att placerade barn "hoppar runt" är DELS att föräldrarna ibland får tillbaka sitt barn när man tror att de mår bättre, men sedan håller inte hemförhållandena under längre tid och man måste placera barnen igen - kanske av en annan kommun, och det "gamla" familjehemmet finns inte längre kvar. Eller att man placerar barnet för sent, det har redan hunnit få så stora egna problem av omsorgsbrist och/eller övergrepp att familjehemmet orkar inte. Det finns även många föräldrar som agerar så barnet inte får en chans att "landa" i ett familjehem... påfrestningarna kan helt enkelt bli stora.

Så behöver det ju inte bli, en spädbarnsplacering är många gånger mindre problematisk särskilt om mamman är med på noterna så att all planering kan göras i samråd med henne.

Du har möjlighet att få stöd och hjälp på olika sätt om du känner att du inte klarar av ansvaret för barnet på egen hand. Och om du slutligen skulle komma fram till att du inte orkar uppfostra ditt barn själv kan en familjehemsplacering vara ett alternativ. Socialtjänsten brukar ju försöka göra allt för att ge stöd och hjälp till mamman så hon kan ta hand om sitt barn själv. Samtalsstöd, hempedagog, samplacering.... det finns många insatser som kan erbjudas den som har svårt att orka ensam.

Just nu känns det som viktigast att du får prata med någon kunnig person som kan stötta dig i din situation! Vänta inte med att söka hjälp!

• Anonym

Hej!

Jag tycker att du är stark som trots en svår sits orkar fundera igenom de alternativ som finns och vad som kan passa dig och ditt barn bäst! Du skriver inte hur långt gången din graviditet är och om du är tidigt i graviditeten kan nog dina tankar ändras både en och två gånger.

Om du skulle bestämma dig för att adoptera bort barnet kommer barnet att placeras i en jour/fosterfamilj under ett antal veckor/månader tills dess att beslutet om adoption är fattat av dig (jag tror att det är minst sex veckor efter förlossningen). Det finns alltså en möjlighet att ångra ett adoptionbeslut under denna tiden. Jag tror också att man ska kunna välja att ha en öppen adoption (vanligt i USA men förekommer även i Sverige). Detta betyder att du kommer att få veta vilka de nya föräldrarna är och även kunna få information om barnet och dess utveckling. Jag tror att man kan bestämma omfattningen av den öppna adoptionen så att det känns bekvämt både för dig och de nya föräldrarna. Vanligtvis kontaktas par (eventuellt går kommunen genom adoptionsorganisationerna) som redan har färdiga medgivanden för adoption. Du bör ha en viss möjlighet att vara med och välja nya föräldrar men det verkar se lite olika ut i olika kommuner.

Närståendeadoption pratar man oftast om när det är en ny partner som adopterar den andra partnerns biologiska barn. Släktingadoption förekommer också då alltså en släkting adopterar barnet.

Familjehemsplacering kan också ske hos en släkting (som naturligtvis måste utredas och godkännas som familjehem).

Tänk bara på att det bästa för ditt barn är att så snart som möjligt komma till dem som skall vara föräldrar oavsett om det nu blir du själv eller någon annan. Se familjehem som en möjlighet att tänka över din situation i lugn och ro men inte att ha barnet placerat under en längre tid tills dess att du "mognat" och vill ha barn. Det är inte rättvist mot barnet.

Kontakta nu en kurator som kan hjälpa dig att få ordning på dina tankar och lycka till med detta oavsett vilket alternativ som blir det bästa för dig!

• Anonym (XY)

De två svaren ovan är riktigt bra, hoppas du blir lite peppad av dem och hoppas att du snart kontaktar någon på socialtjänsten eller mvc som kan hjälpa dig.

Ingen har frågat om pappan till barnet. Var finns han? Vad är hans vilja?  

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-10-19 12:23:42 följande:
    Om du skulle bestämma dig för att adoptera bort barnet kommer barnet att placeras i en jour/fosterfamilj under ett antal veckor/månader tills dess att beslutet om adoption är fattat av dig
    - om vårdnadshavaren vill kan barnet placeras direkt i en blivande adoptivfamilj ...

(jag tror att det är minst sex veckor efter förlossningen).
    - stämmer, man får inte skriva på adoptionssamtycket förrän minst 6 vckor gått efter förlossningen ...

Det finns alltså en möjlighet att ångra ett adoptionbeslut under denna tiden.
    - vårdnadshavaren kan återkalla adoptionssamtycket ända tills domen om adoption vunnit laga kraft!

Jag tror också att man ska kunna välja att ha en öppen adoption (vanligt i USA men förekommer även i Sverige). Detta betyder att du kommer att få veta vilka de nya föräldrarna är och även kunna få information om barnet och dess utveckling. Jag tror att man kan bestämma omfattningen av den öppna adoptionen så att det känns bekvämt både för dig och de nya föräldrarna.
    - Stämmer!

Vanligtvis kontaktas par (eventuellt går kommunen genom adoptionsorganisationerna) som redan har färdiga medgivanden för adoption.
    - adoptionsorganisationerna har inget med nationell adoption att göra .... (de har inte det uppdraget) kommunerna kontaktar varandra!

Du bör ha en viss möjlighet att vara med och välja nya föräldrar men det verkar se lite olika ut i olika kommuner.
    - så länge man är vårdnadshavare (innan adoptionen vunnit laga kraft) har man laglig rätt till insyn och att påverka placeringen!

Närståendeadoption pratar man oftast om när det är en ny partner som adopterar den andra partnerns biologiska barn. Släktingadoption förekommer också då alltså en släkting adopterar barnet.

Familjehemsplacering kan också ske hos en släkting (som naturligtvis måste utredas och godkännas som familjehem).

Tänk bara på att det bästa för ditt barn är att så snart som möjligt komma till dem som skall vara föräldrar oavsett om det nu blir du själv eller någon annan. Se familjehem som en möjlighet att tänka över din situation i lugn och ro men inte att ha barnet placerat under en längre tid tills dess att du "mognat" och vill ha barn. Det är inte rättvist mot barnet.

Kontakta nu en kurator som kan hjälpa dig att få ordning på dina tankar och lycka till med detta oavsett vilket alternativ som blir det bästa för dig!
  • Anonym (XY)
    Anonym (insatt) skrev 2010-10-19 23:44:04 följande:
    Fint att du förtydligar men varför så ofta så beskäftigt och med alla dessa utropstecken!!

Dessutom stämmer inte alltid dina påståenden.

När det gäller att hitta par med färdiga medgivanden förekommer det att adoptionsorganisationerna kontaktas. Om den utredande kommunen har svårt att hitta ett lämpligt par kan det vara smidigare att ringa ett fåtal adoptionsorganisationer än att ringa runt till landets många kommuner.

!

"- adoptionsorganisationerna har inget med nationell adoption att göra .... (de har inte det uppdraget) kommunerna kontaktar varandra! "

• Anonym (vilka val?)

Har svårt att tänka. Känner tiden rinner iväg för var timme jag inte fattat något beslut.
    Ska nog skriva en ansökan om sen abort endå. Men på något sätt hoppas jag den inte blir antagen.
    Förlora det lilla liv som rör sig innom mig känns tungt. Men då kommer jag få sörja min lilla.
    En adoption skulle nog bara innebära jag skulle tänka på den för mycket. Ha för svårt att kapa banden. Speciellt om vi kommer bo i samma kommun. Men Adoption skulle inebära chans till bra liv och föräldrar som kan ta hand om henne.
    Fosterhem i 2-3 år tills jag ev är förmögen ta hand om den är för lång tid för en nyfödd. Den skulle inte känna mig och därmed slitas upp från sin trygghet. Så ont vill jag inte göra henne.
    Kanske bäst att låta hon somna in även om jag vet att jag av hela mitt hjärta alltid kommer ångra mig.

Hade hoppats någon hade egna erfarenheter att dela med sig av.
    De jag pratat med säjer samma sak. Det är bara jag som kan fatta beslut medans jag är gravid. Men alla "val" känns så fel. Tiden rinner mig ur händerna.

• Anonym (insatt)
    Anonym (XY) skrev 2010-10-20 02:05:22 följande:
    Fint att du förtydligar men varför så ofta så beskäftigt och med alla dessa utropstecken!!

Dessutom stämmer inte alltid dina påståenden.

När det gäller att hitta par med färdiga medgivanden förekommer det att adoptionsorganisationerna kontaktas. Om den utredande kommunen har svårt att hitta ett lämpligt par kan det vara smidigare att ringa ett fåtal adoptionsorganisationer än att ringa runt till landets många kommuner.
    Och går det till så kan jag konstatera att det inte handläggs enligt socialstyrelsens riktlinjer
  • Anonym (XY)
    Anonym (vilka val?) skrev 2010-10-20 12:52:08 följande:
    Har svårt att tänka. Känner tiden rinner iväg för var timme jag inte fattat något beslut.
    Ska nog skriva en ansökan om sen abort endå. Men på något sätt hoppas jag den inte blir antagen.
    Förlora det lilla liv som rör sig innom mig känns tungt. Men då kommer jag få sörja min lilla.
    En adoption skulle nog bara innebära jag skulle tänka på den för mycket. Ha för svårt att kapa banden. Speciellt om vi kommer bo i samma kommun. Men Adoption skulle inebära chans till bra liv och föräldrar som kan ta hand om henne.
    Fosterhem i 2-3 år tills jag ev är förmögen ta hand om den är för lång tid för en nyfödd. Den skulle inte känna mig och därmed slitas upp från sin trygghet. Så ont vill jag inte göra henne.
    Kanske bäst att låta hon somna in även om jag vet att jag av hela mitt hjärta alltid kommer ångra mig.

Hade hoppats någon hade egna erfarenheter att dela med sig av.
    De jag pratat med säjer samma sak. Det är bara jag som kan fatta beslut medans jag är gravid. Men alla "val" känns så fel. Tiden rinner mig ur händerna.
    Vilken svår sits du är i, förstår att du har svårt att tänka.
    Kan dock vara bra att veta att om du väljer adoption så kan du önska att barnet placeras långt från dig, om det underlättar.

Vet du alltså att det är en flicka? 
  • Anonym (XY)
    Anonym (insatt) skrev 2010-10-20 13:32:29 följande:
    Och går det till så kan jag konstatera att det inte handläggs enligt socialstyrelsens riktlinjer
    Är du förvånad? Handläggare är - tack och lov - inga maskiner.

Ibland är det bra, om man t ex ser pragmatiskt på sitt uppdrag och väljer ett arbetssätt som ger flest lämpliga föräldrar att välja på. Även om detta arbetssätt inte finns beskrivet i riktlinjerna.

Ibland är det dåligt. Handläggares subjektivitet gör att människor kommer i kläm. Se bara hur olika socialtjänsten i Varas respektive Marks kommun har bedömt familjehemmet och den biologiska mamman som gårdagens Uppdrag granskning handlade om. De följer samma lagar, samma riktlinjer och ändå blir det så olika.

Upprörande men knappast förvånande.  
  • Anonym

Tänker att öppen adoption skulle kunna vara ett alternativ, eftersom du känner att du vill veta hur det går för din lilla. Lycka till oavsett hur du väljer att göra!

• Anonym (familjehem)

Hej TS, förstår att det är svåra tankar du har.

Om du väljer att låta ditt barn bo i familjehem tills du är mogen att själv vara förälder betyder inte det att du inte kommer träffa ditt barn på flera år. När man tar emot ett barn i familjehem är det (ofta) meningen att barnet ska ha kontakt sina biologiska föräldrar om det är möjligt, och det ska man som familjehem hjälpa till med. Du behöver inte tappa kontakten med ditt barn under den tiden. Snarare ska du få hjälp att ha den kontakt som är bra för dig och ditt barn för att ni i framtiden ska kunna bo ihop eller ha den relation som ni mår bra av.

• Majskolv01

Hej!  Skulle gärna vilja bli tipsad om bloggare som har erfarenhet av att ha varit omhändertagna av socialen/samhällsvården, eller som just nu är placerade. Skriv gärna till mig om ni känner till någon som bloggar om detta! / Maria.

• Anonym (Familjehem inr m)

Jag tycker att en mor o barn placering (familjehem för mor o barn) låter som en bra alternativ. Då mamman o barnet bor tillsammans och får stöd i rollen som mamma.

• Anonym (Adoptivmamma)

Hej!

Vi har adopterat en underbar liten baby.

Det gick till så att soc ringde oss och frågade om vi var intresserad av en baby som skulle födas XXXXXXXX (vi var färdigautredda och klara atta adoptera barn från utlandet) 

Vi vart glatt överaskade. Sedan följde en tid av skräckblandad lycka.

Soc var en länk mellan oss och mamman.

Mamman hade vissa önskemål om hur vi skulle vara. I(som tur stämde vi in)
    Vi fick frågan om vi ville träffa mamman osv. Vi sa att det får mamman bestämma.

Soc följde hela graviditeten och stöttade mamman. Soc berättade om oss och och hur vi var men inte vad vi hette eller bodde.

När mamman åkte in till BB kastade vi oss in i bilen och åkte med till BB.

När babyn var född fick vi hämta honom och tillbringa tiden på eftervården med vår baby. Den vackraste som finns.   Sedan fick mamman den tiden hon behövde för att säga adjö.
    Vi åkte hem.
    Sedan följde 9 månader av skräck  att mamman skulle ångra sig men samtidigt en av det härligaste lyckliga tid som kunde finnas.
    Soc tog hand om oss. (nerverna var på utsidan) och soc tog hand om mamman. Vi talade om hur babyn mådde osv. Soc berättade hur mamman mådde.

Efter några månader skrev mamman på papperna och sedan skulle det upp i domstolen. Sedan gick det igenom och mamman hade en viss tid att ångra sig och sedan var han vår lilla sötnos.

Vår baby är välkommen att hälsa på biomodern när barnet är 18 år. men mamman får ej söka upp barnet.
    Vi vet vem hon är men hon vet ej vem vi är.  Allt efter mammans önskemål.

Vi som adoptivsföräldrar är oerhört tacksamma för denna chans och vi att göra allt för barnet skall förstå att mamman älskade barnet och gjorde detta av kärlek för h*n skulle då ett bättre liv än hon kunde erbjuda.
    Vi skall skriva brev  om barnets välbefinnande till soc som sedan skickar det vidare till mamman. Allt så mamman skall veta att barnet mår bra.

Ville bara berätta om vår lilla resa och önskar dig lycka till med ditt beslut.

Vänd dig till soc. dom hjälper dig så du kan ta det beslut som är bäst för dig och dtt barn.

Kram på dig

• Anonym (insatt)
    Anonym (Adoptivmamma) skrev 2011-05-14 23:06:26 följande:
    Vår baby är välkommen att hälsa på biomodern när barnet är 18 år. men mamman får ej söka upp barnet.
    - Fast det är inget juridiskt hållbar löfte (att inte söka upp er eller barnet). Dyker mamman upp och kontaktar er eller barnet på något sätt så begår hon inget brott ....

Vi vet vem hon är men hon vet ej vem vi är. 
    - men ni är ju lätta att hitta för henne via barnet eftersom alla folkbokföringsuppgifter är offentliga. Och så länge hon var vårdnadshavare hade hon rätt att veta ...

Vi som adoptivsföräldrar är oerhört tacksamma för denna chans och vi att göra allt för barnet skall förstå att mamman älskade barnet och gjorde detta av kärlek för h*n skulle då ett bättre liv än hon kunde erbjuda.
    Vi skall skriva brev  om barnets välbefinnande till soc som sedan skickar det vidare till mamman. Allt så mamman skall veta att barnet mår bra.

Ville bara berätta om vår lilla resa och önskar dig lycka till med ditt beslut.

Vänd dig till soc. dom hjälper dig så du kan ta det beslut som är bäst för dig och dtt barn.

Kram på dig
    Fö är det trevligt att läsa att allt i ert fall har skötts på ett professionellt och bra sätt!
  • MotherEternal

Hejsan du kära unga kvinna som är gravid men inte redo.
    Du skrev detta inlägg Tis 19 okt 2010 kl ett på natten. Jag läste det först nu och jag undrar om du kommer tillbaka hit och läser igen någon gång. Hur mår du - hur gick det? Vad händer? Har många underbara barn och flera av mina barn har nu egna barn - men en är gift och kan inte få barn. Det är hårt och svårt och sorgen är svår - de är så underbara med barn båda två. Glada, lekfulla, allvarliga, musikaliska med gnista och glöd och  de längtar och hoppas men inget hopp finns. De vill adoptera men oerhört många gör abort istället för att som du fundera på att låta barnet få en familj så det är i stort sett omöjligt för dem att få barn härifrån. Vi runt om dem lider med dem...
    Så jag skriver av två anledningar - mitt hjärta blöder för dig och jag inser att nu borde du vara i en situation av att ha antingen gjort abort, fått missfall, höggravid eller redan fött ditt barn och antingen ska behålla det eller adoptera bort det. Men jag hoppas du lever och har hopp om framtiden.
      Jag hoppas att du mår bra och att du känner vad du ska göra och får frid med detta beslut. Du har tänkt på barnet när du funderade den där natten - jag tycker du är storartad. Jag önskar dig och ditt barn all lycka oavsett hur du väljer.

Livet är evigt och tiden att välja framtid är nu
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-10-19 12:23:42 följande:
    Om du skulle bestämma dig för att adoptera bort barnet kommer barnet att placeras i en jour/fosterfamilj under ett antal veckor/månader tills dess att beslutet om adoption är fattat av dig (jag tror att det är minst sex veckor efter förlossningen). - - - om du menar att barnet omplaceras till adoptivfamilj först då adoptionssamtycke föreligger så behöver det inte alls vara så. Vill vårdnadshavaren (oftast den lämnande mamman) att barnet skall placeras från början i det blivande adoptivhemmet, och det går att ordna, så blir det naturligtvis så .... man vill så långt möjligt undvika att planera in separationer för en liten bebis....

Det finns alltså en möjlighet att ångra ett adoptionbeslut under denna tiden.
    - det är sant - oavsett var barnet är placerat så har mamman minst 6 veckors betänketid!

Du bör ha en viss möjlighet att vara med och välja nya föräldrar men det verkar se lite olika ut i olika kommuner.
    - Att vara vårdnadshavare innebär att man har laglig rätt till insyn och att ha synpunkter på handläggningen. (det kan ingen kommun "förhandla bort")

,
  • Anonym (vilka val?)

En sömnlös natt då och en sömnlös natt nu. Hittade denna gamla tråd nu när den flöt upp till ytan.

Jag kunde inte göra abort, så barnet föddes. I dag bor barnet med sin pappa. Jag mår bättre. Mer vill jag inte skriva, vill lämna detta bakom mig.

Svar på tråden Inhemsk adoption, närstående adoption eller fosterfamilj?