• HäxanSurtant3

Fick 220 volt genom kroppen-vilken väg tog den? Ngn el-kunnig??

I går skulle jag byta en taklampa hemma. Slog av strömbrytaren så lampan jag skulle sätta i inte skulle vara strömförnade (trodde jag...): Men när jag tog tag i den sk socker biten för att hänga upp lampa i takkropen fick jag meig en rejäl strämstöt. Släppte direkt och gick chockad ned på golvet. Handen (höger ) krampade och hela under armen värkte sedan ganska länge. Jag stod på en trästol och höll med den andra hande i en sockel av hårdplast.

Har pratat med mina kollegor på akuten, som tyckte jag kunde avvakta söka. De sade att strömmen inte gått genom hjärtat och ist ned genom lungorna ned i benen.

Stämmer det? Jag fick ju bara vansinnigt ont i handen och underarmen och kände inget som helst i resten av kroppen. Är trä elelr paslt verkligen strömledande? Tänker att jag ju höll i plast med andra handen och stod på en trästol...

Har hittat ngn info på nätet att det sannolikt inte blir några indra skador om man är i "släppgränsen", dvs ca 10.20 mA(?)....man får muskelkramp men kan fortf släppa det strömledande föremålet.

Fick inte heller några brännmärken.

Skitobehagligt var detta!

Nu stänger jag av huvudströmbrytaren iforts......

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden Fick 220 volt genom kroppen-vilken väg tog den? Ngn el-kunnig??
  • trollkarl

strömmen tar den snabbast vägen ut.. sen en pärla på 230 är inte så farligt trots allt, det är inte strömmen som dödar, det är volten. så beroende på vilket volttal som sitter till den säkringen så..
    men du står upp o kan skriva på FL, oroa dig inte ;)

• HäxanSurtant3
    trollkarl skrev 2010-10-19 09:13:52 följande:
    strömmen tar den snabbast vägen ut.. sen en pärla på 230 är inte så farligt trots allt, det är inte strömmen som dödar, det är volten. så beroende på vilket volttal som sitter till den säkringen så..
    men du står upp o kan skriva på FL, oroa dig inte ;)
    Oh..jag vet inte vad det är för en säkring som sitter till den....vilken väg är den snabbaste ut i mitt fall då?
  • trollkarl
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-19 09:28:36 följande:
    Oh..jag vet inte vad det är för en säkring som sitter till den....vilken väg är den snabbaste ut i mitt fall då?
    beroende på hur du stod så från ingång till närmaste jordpunkt. alltså fot/han/ben etc..
    tänk på hur du stod..
  • HäxanSurtant3
    trollkarl skrev 2010-10-19 09:31:09 följande:
    beroende på hur du stod så från ingång till närmaste jordpunkt. alltså fot/han/ben etc..
    tänk på hur du stod..
    sto med båa fötterna uppe på en trip-trapp stol av trä och hade en väsnat handen upppe runt en plastsockel. ringede elsäkerhetsverket, mende verkade inte kunna svara. Det enda de sade var att trä och ålast inte är strömledande och att om man fått ström genom hjärtat så kan man få ventrilekflimmer efetr 3-4 timmar! det viste jag inte....läskigt. Kanske skall ta ett EKG idag då försäkerhets skull... men borde vara utom fara nu, och essutom så gick nog inte strömme genom hjärtat.

Konstigt det ska vara så svårt svara på vilken väg strömmen går...? jag vill veta.
  • trollkarl
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-19 09:46:06 följande:
    sto med båa fötterna uppe på en trip-trapp stol av trä och hade en väsnat handen upppe runt en plastsockel. ringede elsäkerhetsverket, mende verkade inte kunna svara. Det enda de sade var att trä och ålast inte är strömledande och att om man fått ström genom hjärtat så kan man få ventrilekflimmer efetr 3-4 timmar! det viste jag inte....läskigt. Kanske skall ta ett EKG idag då försäkerhets skull... men borde vara utom fara nu, och essutom så gick nog inte strömme genom hjärtat.

Konstigt det ska vara så svårt svara på vilken väg strömmen går...? jag vill veta.
    snabbaste vägen som sagt, eller rättare sagt kortaste vägen.
    alltså in genom handen uppenbarligen och ut genom närmaste jordpunkt.
    jo trä är ledande, men inte fullt.
  • M C

Om du inte har ont i hela kroppen och stog på en pall av plast är det med största sannolikhet så att den gjorde "cirkeln" i handen. In i tummen och ut i något annat finger. Den kanske tog sig en svängom i muskeln som går från tummen och till armbågen, hoppade till pekfingermuskeln där och gick tillbaka.

Sen som trollkarl sa, 230V är inte så farligt, det beror på hur många Ampere det var. Allt under 1A kan man överleva.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Stealth
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-19 09:46:06 följande:

För att ingen var där, strömmen går den absolut kortaste/mest motståndsfria vägen till jord vilket innebär att den kan ha gått precis hur som helst.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • M C

Glömde:  Läckert! Jag är skitnoga med att bara hålla i med en hand när jag håller på med kontakterna när jag tapetserar så det ska ta cirkeln i näven. Orkar oftast inte stänga av strömmen eftersom jag behöver ljuset.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • trollkarl
    M C skrev 2010-10-19 09:58:24 följande:
    Glömde:  Läckert! Jag är skitnoga med att bara hålla i med en hand när jag håller på med kontakterna när jag tapetserar så det ska ta cirkeln i näven. Orkar oftast inte stänga av strömmen eftersom jag behöver ljuset.
    *nynnar living on the edge* ;)
  • M C
    trollkarl skrev 2010-10-19 09:59:03 följande:
    *nynnar living on the edge* ;)
    Jepp.
    Vi har en skruvmejsel som är skyddad enkom för just denna uppift. Alltid lika spännande.Tyst
Svar på tråden Fick 220 volt genom kroppen-vilken väg tog den? Ngn el-kunnig??