Fick 220 volt genom kroppen-vilken väg tog den? Ngn el-kunnig??
I går skulle jag byta en taklampa hemma. Slog av strömbrytaren så lampan jag skulle sätta i inte skulle vara strömförnade (trodde jag...): Men när jag tog tag i den sk socker biten för att hänga upp lampa i takkropen fick jag meig en rejäl strämstöt. Släppte direkt och gick chockad ned på golvet. Handen (höger ) krampade och hela under armen värkte sedan ganska länge. Jag stod på en trästol och höll med den andra hande i en sockel av hårdplast.
Har pratat med mina kollegor på akuten, som tyckte jag kunde avvakta söka. De sade att strömmen inte gått genom hjärtat och ist ned genom lungorna ned i benen.
Stämmer det? Jag fick ju bara vansinnigt ont i handen och underarmen och kände inget som helst i resten av kroppen. Är trä elelr paslt verkligen strömledande? Tänker att jag ju höll i plast med andra handen och stod på en trästol...
Har hittat ngn info på nätet att det sannolikt inte blir några indra skador om man är i "släppgränsen", dvs ca 10.20 mA(?)....man får muskelkramp men kan fortf släppa det strömledande föremålet.
Fick inte heller några brännmärken.
Skitobehagligt var detta!
Nu stänger jag av huvudströmbrytaren iforts......